پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۶۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
عربستان سعودی، امارات متحده عربی بحرین و مصر اوایل دو ماه پیش روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه این کشور و به اتهام حمایت از تروریسم اعمال کردند. قطر اما این اتهامات را رد کرده است.

شعار سال: قطر، کشور کوچک حاشیه خلیج فارس از دو ماه گذشته تاکنون متحمل تحریم های گسترده اي از سوی 4 همسایه خود است. این تحریم ها و تنش در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بحران عمیقی ایجاد کرده که موجب آشفته شدن منطقه و تهدید منافع امریکا در خاورمیانه شده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی بحرین و مصر اوایل دو ماه پیش روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه این کشور و به اتهام حمایت از تروریسم اعمال کردند. قطر اما این اتهامات را رد کرده است.
دو ماه از زمان تحریم کشورهای عربی علیه قطر می گذرد، کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس اما از میلیاردها دلار ثروت خود برای تقویت اقتصاد و امنیتش استفاده می کند.

قطر همچنين اعلام کرد به دنبال اصلاحات و تقویت و گسترش روابط خود با ترکیه و ایران است؛ روابطی که پتانسیل آن را دارد که منطقه و روابط دوحه با متحدانش را برای سال های پیش رو بازسازی کند.

این در حالی است که تلاش های آمریکا برای ميانجگري میان متحدان نزدیک خود نیز موفقیت آمیز نبوده است. در واقع بحران قطر در حال خارج شدن از فاز دیپلماتیک و قانونی خود است.

یک تحلیلگر خاورمیانه در این باره می گوید: اکنون موضوع قطر شخصی شده است، موضوعی که رسیدن به راه حل را برای طرفین بحران مشکل کرده است و احتمالا روند حل آن نیز کند شود .

ائتلاف کشورهای تحریم کننده قطر به بهانه روابط دوحه با ایران و حمایت این کشور از اخوان المسلمین و همچنین برخی گروه های اسلامگرا مدت طولانی است که در تقابل با این کشور بودند، چرا که عربستان و متحدانش این گروه ها را تهدیدی علیه خود می دانند.
از سوی دیگر قطر اکنون و باگذشت دو ماه از زمان تحریم ها، به دنبال تقویت روابط خود با غرب برای جبران از دست دادن متحدان عرب خود است. جبرانی که اخیرا با خرید چندین میلیارد دلار سلاح از واشنگتن همراه بود.

این تحلیلگر دیگر خاورمیانه همچنین معتقد است که هرچه زمان بگذرد حل بحران قطر دشوارتر می شود و حتی اگر طرفین به توافقی در این زمینه برسند نیز دیگر اعتمادی به هم ندارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری نامه ، تاریخ انتشار 20 مرداد 96، کدمطلب:۴۲۰۸۰۲، www.namehnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
0
بحران قطر مسلما به نفع قطر تمام می شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین