پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
برای نخستین بار جای سعودی‌ها، اماراتی‌ها، بحرینی‌ها و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در مراسم روز ملی قطر، خالی بود اما رسانه‌های سعودی در این مناسبت هم از حمله به ایران و قطر دریغ نکردند.

شعارسال: روز ملی قطر، امسال در سایه بحران روابط دوحه و ریاض در فضای متفاوتی برگزار شد. متفاوت از حیث سیاسی و امنیتی. تدابیر امنیتی مراسم امسال بیشتر بود تا جایی که تصاویر محافظان مسلح تمیم (امیر قطر) که در حال دست دادن با جمعیت حاضر بود (+)، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

از حیث سیاسی نیز، باید به جای خالی پرچم‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد. از طرفی هم، گفته شد که حضور میهمانان ایرانی و ترکیه‌ای کاملا پررنگ بود.

این چیزی است که برخی رسانه‌های مصری و سعودی با سوءاستفاده از آن تلاش کردند تا به این مناسبت، دوباره به سران دوحه حمله کنند و آنان را «مزدور» یا «متحد» ایران نشان بدهند در حالی که هر دو توصیف «غلط» است.

حتی روزنامه الخلیج امارات در مطلبی، از مراسم روز ملی قطر و غیبت پرچم کشورهای عضو شورای همکاری انتقاد کرد و در اهانتی آشکار، دولت قطر را «گروهک دو حمد» خواند. دو حمد اشاره به «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر سابق و «حمد بن جاسم»، نخست‌وزیر پیشین این کشور دارد.

روزنامه اماراتی الخلیج حتی از تکرار دو واژه «عزت» و «خیر» در مراسم تلویزیونی روز ملی قطر نیز گله‌مند شد. واژگانی که سران قطر در بحران اخیر با کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین تلاش کردند از آن بیشتر استفاده تا نشان بدهند، به «بردگی» عربستان تن نمی‌دهند و «عزت» خود را حفظ می‌کنند.

الخلیج نوشت: گروهک دو حمد، به گونه‌ای روز ملی قطر را برگزار کرد که گویی، اتفاقی بی‌سابقه است. آنها از رسانه‌های جمعی کمک گرفتند و مکرر از عزت و خیر، دم زدند. در سایه بحران اقتصادی و سیاسی و از طرفی در سایه خشم مردمی از سیاست‌های شرم‌آور که مهم‌ترینش باز کردن درهای کشور روی ایرانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها و سلب تابعیت از هزاران قطری اصیل است، این جشن برگزار شد؛ این در حالی است که حضور [کشورهای] خلیج [فارس] در آن کم رنگ بود و پرچم قطر تنها بود؛ این صحنه پیشتر [در سالهای قبل] اینطور بود که پرچم قطر با پرچم کشورهای عضو شورای همکاری احاطه می‌شد.

در مقابل گفته می‌شود حضور میهمانان ایرانی و ترکیه‌ای در مراسم امسال قابل توجه بود. این مسئله سبب شد تا برخی به اشتباه اعلام کنند که قطری‌ها با پرچم ایران شادی کرده‌اند. دقیق‌ترش این است که ایرانیانیانِ دعوت شده پرچم کشورشان را در دست داشتند و این چیزی است که عربستان، امارات و بحرین را آزرده‌خاطر کرده چرا که در مراسم سالهای گذشته خودروهایی حامل جوانانی از کشورهای خلیج فارس حضور داشتند و حتی پلاک این خودروها از بحرین، عربستان و امارات بود و پرچم این کشورها نیز به اهتزاز در می‌آمد. حالا امسال اینها غایب بودند و جای خودشان را دادند به میهمانانی از دیگر کشورها مثل ایران و ترکیه.

برخی رسانه‌های ضد قطری با پررنگ کردن این مسئله، تلاش می‌کنند به افکار عمومی در منطقه بگویند که قطر کاملا اختیار خود را به ایران داده تا جایی که تصاویری از عکس ترکیبی امیر قطر همراه رئیس جمهور ایران، سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، رئیس جمهور ترکیه و در برخی تصاویر دیگر همراه سلطان قابوس رهبر عمان در پشت شیشه خودروهای قطری در فضای مجازی منتشر شده تا این امر را ثابت کند؛ حال آنکه میزان صحت این عکس‌ها روشن نیست.

عکس‌هایی که صحت آن روشن نیست

با این حال، حضور پررنگ ایران و ترکیه، بعد از بحران اخیر قطر با چهار کشور عربی، قابل انکار نیست. حتی برخی جوانان قطری پرچم ایران را مقابل دوربین گرفته و آن را به حکام عرب نشان می‌دهند و حتی با آن احترام نظامی می‌گذارند. اینها عیب نیست هر چند که رسانه‌های سعودی تلاش می‌کنند ایران را به دلیل حمایت از حزب‌الله پرافتخار، حامی تروریسم نشان بدهند و ایران را کنار قطری بگذارند که متهم به حمایت از النصره در سوریه است و این را عیب نشان بدهند

جوان قطری که با برچم ایران و کشورش احترام نظامی میگذارد

همزمان با روز ملی، امیر قطر هم اولین توییت خود را انجام داد و هر چند با تمسخر کاربران سعودی مواجه شد، اما او در این توییت ضمن تبریک روز ملی قطر، بر «ادامه مسیر» کشور در راه «عزت و استقلال» که منظورش خروج از «سایه و یوق» عربستان سعودی است، تأکید کرد.

پایگاه خبری «بوابة فیتو» مصر نیز از روزنامه الخلیج عقب نماند و او نیز با اشاره به تصویری از جمعیت احتمالا ایرانی حاضر در مراسم روز ملی قطر و پرچم‌های ایرانی نوشت که در روز ملی قطر، پرچم‌های ایران در خیابان‌های این کشور به اهتزاز در آمده است.

روزنامه الخلیج از این مسئله به نام «افتادن قطر در آغوش ایران» یاد کرد و نوشت این «بزرگترین نقض‌هاست» که «گروهک دو حمد در حق کشورش روا داشته است تا جایی که قطر یکی از استان‌های ایران شده است...».

 آنچه مسلم است، عربستان و امارات و سایر متحدان بشدت از قطر ناخرسندند تا جایی که حاضرند دولت این کشور را سرنگون و قدرت را به فرزندان عموی پدر امیر فعلی قطر (شیخ سحیم) بدهند.

بر کسی که اتفاقات منطقه را با دقت دنبال می‌کند، شاید پوشیده نیست که نزدیک شدن قطر به ایران، نتیجه سیاست غلط دولت عربستان سعودی و متحدانش است. بنابراین آل سعود بهتر است قبل از آنکه دولت قطر را به دلیل نپذیرفتن شروط ذلت‌بار ریاض سرزنش کند و از طریق رسانه‌ها گله کند که چرا به ایران و ترکیه نزدیک شده است، خودش و سیاست‌های غلط خود را اصلاح کند که حتی صدای متحدانش خودش را نیز درآورده است.  جفری فلتمن سفیر پیشین آمریکا در لبنان و معاون فعلی دبیر کل سازمان ملل چندی پیش گفت که سیاست‌های عربستان در منطقه همه به نوعی نتیجه عکس داده و به نفع ایران تمام شده است.

عربستان به اولین سخنرانی سید حسن نصرالله بعد از آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن رجوع کند. دبیر کل حزب‌الله گفت، مقصر خود عربستان است که از روی تنبلی [و البته سیاست‌های غلط] هر کجا خلأ ایجاد کند، طبیعتا قدرتی مثل ایران در آن حضور خواهد داشت. بنابراین تا وقتی خلأ در قطر را تشدید می‌کند، طبق قانون طبیعت، ایران آن را پر خواهد کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:29آذر 1396 ، کدخبر: 13950417000526، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین