پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۶۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
یک روزنامه سعودی فاش کرد، این کشور سرگرم بررسی احداث یک کانال دریایی بزرگ به عنوان پروژه‌ای گردشگری و توریستی است که با استفاده از آن کشور قطر به یک جزیره تبدیل می‌شود،‌این پروژه می‌تواند تنش در روابط ریاض-دوحه را به اوج خود برساند.

شعار سال: به نقل از روزنامه "السبق" عربستان، این کشور سرگرم بررسی پروژه‌ای گردشگری و توریستی است که بر اساس آن کانال آبی بزرگی در طول مرزهای مشترک با قطر احداث کرده و به این ترتیب این کشور را به یک جزیره تبدیل کند.

مجری این پروژه مجموعه از سرمایه‌گذاری نه شرکت سعودی فعال در این بخش هستند.

به نوشته این منبع، این طرح بزرگ برای اجرایی شدن در انتظار موافقت رسمی و کسب مجوز است و پیش بینی می‌شود تکمیل آن فقط 12 ماه طول بکشد.

روزنامه السبق در گزارش خود آورده است، نقشه این پروژه شامل احداث کانال دریایی است که از گذرگاه مرزی "سلوی" بین عربستان و قطر آغاز شده و به "خور العدید" در خلیج فارس می‌رسد، به گونه‌ای که به طور کامل در ساحل شرقی عربستان امتداد می‌یابد .

نکته قابل توجه اینکه مرز مشترک عربستان با قطر بالغ بر 60 کیلومتر و تنها بخش زمینی است که این امتداد را قطع می‌کند.

این روزنامه یادآور شد، انتخاب این منطقه با توجه به اهمیت آن صورت گرفته است به اضافه اینکه طبیعیت آن ماسه‌ای بوده و هیچ مانعی که اجرای این طرح را سد کند در آن وجود ندارد، به این معنی که فاقد رشته کوه‌ها و یا مناطق صعب العبور است و عملیات حفاری را با مشکل روبرونمی‌کند و همچنین این کانال از روستاهای مسکونی و یا مناطق کشاورزی عبور نمی‌کند بلکه سبب رونق در این منطقه می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این منطقه اجرای پروژه‌های دیگر از جمله نفتی و صنعتی در آن است به گونه‌ای که قابلیت تبدیل به مرکز اقتصادی و صنعتی را پیدا می‌کند.

بر اساس جدول اجرایی این پروژه انتظار می‌رود ارتباط دریایی منطقه سلوی و خور العدید با کانلی به توتل 200 متر و عمق 15 تا 20 متر و طول 60 متر برقرار شود به گونه‌ای که قابلیت پذیرش انواع کشتی‌ها از جمله کشتی‌های کانتینری و مسافری با طول 295 متر و عرض 33 متر را داشته باشد و حداکثر عمق آن در منطقه مرزی 12 متر باشد.

هزینه اولیه این پروژه 12 ماهه تقریبا 2.8 میلیارد دلار برآورد شده است و هدف از آن ایجاد مجتمع‌های گردشگری در طول ساحل جدید است به گونه‌ای که هر یک از مجتمع‌ها سواحل اختصاصی داشته باشند و علاوه بر این پنج هتل اصلی در طول این گذرگاه دریایی احداث می‌شود به این ترتیب که یک هتل در سلوی و یکی دیگر در سکک خواهد بود و هتل سوم در خور العدید و دو هتل دیگر در راس ابوقمیص احداث خواهد شد.

این پروژه در حالی در دست بررسی قرار دارد که تنش در منطقه خلیج فارس بین محور سعودی با قطر همچنان ادامه دارد به این معنی که از پنجم ژوئیه سال 2017 در پی قطع روابط عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با قطر و توقف رفت وآمد دریایی، زمینی و هوایی، روابط دو طرف متشنج شد و بحران سیاسی را بین محور سعودی از یک سو و قطر از سوی دیگر رقم زد و جنگ رسانه‌ای گسترده ای را بین دو طرف به دنبال داشته است.

این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم و ایجاد بی ثباتی در منطقه و گرایش به سمت ایران متهم کردند، اما قطر به شدت این اتهامات را تکذیب و تاکید کرد "این اقدامات توجیه ناپذیر بوده و مبتنی بر ادعاهای بی اساس است".

کشورهای تحریم کننده قطر آغاز گفت وگو و عادی سازی روابط با آن را به 13 شرط مشروط کردند، اما قطر آن را نپذیرفت و اعلام کرد بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکرات خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 17 فروردین 97، کد طلب: 1693892: www.tn.ai


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
قطر چون در سیاست به ایران نزدیک تر بوده است برای همین از سوی عربستان مورد غضب وارد شده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین