پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
وزیر خارجه قطر بر آمادگی کشورش برای بررسی اختلافات با مصر تاکید کرد و گفت: کسانی هستند که در راستای به تعطیلی کشاندن هر تلاشی برای حل اختلافات تلاش می‌کنند.

شعارسال: محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با برنامه "الحقیقه" تلویزیون رسمی این کشور از تلاش‌های ناقص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان زمانی که جانشین ولیعهد بود برای خل اختلافات میان مصر و قطر پرده برداشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر گفت: ما از مصر به عنوان یک کشور عربی محوری قدردانی می‌کنیم. این کشور نقشی رهبری در بین کشورهای عربی دارد و ما برای هر انتخاب و راه حل ملت مصر حال هر چه باشد ارزش قائلیم و در آن دخالتی نمی‌کنیم. عملا اختلافات در سال ۲۰۱۳ بعد از کناره‌گیری محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر به وجود آمد و اینها اختلافاتی بود که تلاش کردیم آنها حل کنیم و موفق نشدیم به این ترتیب روابط دو کشور شاهد تیرگی شد.

وی افزود: تلاش‌هایی در جریان برگزاری رزمایش "رعد الشمال" در راستای حل اختلافات وجود داشت به طوریکه تمیم بن حمد، امیر قطر با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در حضور محمد بن سلمان نشست داشت. بن سلمان گفت، عربستان خواهان نزدیک کردن دیدگاه‌های قطر و مصر است و توافق شد نشستی سه‌جانبه بین وزیران خارجه برای بررسی و حل اختلافات برگزار شود اما عربستان دعوتی به هیچ مذاکره‌ای و تکمیل تلاش‌ها در این زمینه نکرد.

وی افزود: ارتباط با مقامات مصری ادامه داشت و ما منتظر دعوتی از جانب عربستان بودیم حتی ما این پیغام را در قطر فرستادیم که آماده‌ایم در هر مناسبتی اختلافات را بررسی کنیم.

وزیر خارجه قطر همچنین تاکید کرد، هدف محاصره اعمال شده بر کشورش در وهله اول ملت قطر است.

وی به تلاش‌های قطر برای حل بحران براساس اصول ثابت و پایبندی‌اش به حاکمیت خود و تلاش برای برقراری حسن هم‌جواری و حفظ شورای همکاری خلیج فارس است که همیشه امیر قطر گفته است، کشورهای عضو شورا اولویت اول برای روابط خارجه ما هستند و هر اختلافی نباید آن را خدشه دار کند.

بربریت و حمله هکری

وزیر خارجه قطر از تدابیر کشورهای محاصره کننده در پی بحران انتقاد کرد و گفت: با ملت قطر در کشورهای‌شان به شیوه بربریت برخورد کردند به طوریکه دانشجویان و سالخوردگان را بیرون کردند در حالی که این رویکرد به دور از اخلاقیات ما به عنوان کشورهای خلیج نشین و مسلمان بود. آیا این تدابیر علیه دولت قطر بود یا ملت آن؟

وی بار دیگر اتهامات این کشورها درباره حمایت کشورش از تروریسم را رد کرد و گفت، آنها برای توجیه و بازارگرمی اقدامات ظالمانه‌شان علیه قطر بود.

عبدالرحمان تاکید کرد، قبل از بحران اختلافات مربوط به مسائل حاشیه‌ای بود که به طور دو جانبه در زمان خود حل می‌شدند و امارات دو ماه قبل از شروع بحران در حال تلاش برای سازشی با ما بود و قرار بود دست از تبلیغات رسانه‌ای ‌خود علیه کشور ما بردارد و در مقابل همسر یک چهره مخالف اماراتی که قطر نمی‌پذیرفت او را تحویل دهد، بگیرد.

وی به جنایت حمله هکری به خبرگزاری قطر اشاره کرد و گفت: تحقیقات ثابت کرد دو کشور از کشورهای محاصره کنند در این جنایت دست داشتند و و تدابیر حقوقی علیه این دو کشور لحاظ خواهد شد.

بحران بی‌سابقه

وی ابراز امیداواری کرد، کشورش بحران را پشت سر بگذارد.

عبدالرحمان آل ثانی گفت: ما همچنان با درایت این بحران را پشت سر می‌گذاریم بحرانی که نظیر آن را در روابط خارجه مشاهده نکرده‌ایم اما این کشورها به قانون و حاکمیت کشور ما باید احترام بگذارند.

وی افزود: درخواست‌ها از یک کشور مستقل قابل قبول نیست اما ما با احترام امیر کویت را پذیرفتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر بار دیگر کشورهای محاصره کننده را به میز مذاکره فراخواند و گفت: طفره روی کشورها از نشستن پای میز مذاکره این است که اتهامات‌شان علیه قطر بی‌اساس است. کشورها نمی‌خواهند مساله کشورهای حوزه خلیج فارس حل شود، یعنی شورای همکاری خلیج فارس برایشان معنایی ندارد و میانجی‌گری کویت و تلاش‌ها با احترام و حمایت همراه نشد.

ما و ایران

وی درباره روابط با ایران بعد از بحران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد، ماهیت جغرافیایی قطر و کشورهای شورا به این شکل است که با ایران به لحاظ مرزی مرتبط هستند و باید چه در صورت توافق و چه اختلاف با این کشور به این جغرافیا احترام گذاشت.

وزیر خارجه قطر افزود: قطر با ایران اختلافات سیاسی زیادی درباره سوریه، یمن، عراق و تمامی پرونده‌های منطقه دارد، در حالی که بر سر آنها با شورای همکاری توافق داشت به رغم این مسائل ما به همسایه احترام می‌گذاریم و حل اختلافات سیاسی را از طریق مذاکره ممکن می‌دانیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 21 دی 1396 ، کدخبر: 96102111065 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین