پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
شبکه الجزیره گزارش داد: افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی و اعمال مالیات‌های جدید، خشم مردم عربستان را برانگیخته است.

شعارسال: تنها پس از چند از آشوب‌های ایران که به بهانه مسائل اقتصادی آغاز شده بود، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی شهروندان این کشور اقدام به اعتراض نسبت به وضعیت اقتصادی و بالارفتن ناگهانی قیمت بنزین کرده اند.

دولت ریاض در ابتدای سال میلادی جدید قیمت بنزین در عربستان را بین 82 تا 126 درصد افزایش داد که این امر با موج خشم شهروندان این کشور مواجه شده است. بر اساس یک طرح مالی بلندمدت که ماه گذشته منتشر شد، عربستان قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ یارانه پرداختی به انرژی را کاملا متوقف کند و از این سال به بعد انواع سوخت بر اساس قیمت‌های جهانی و به شکل آزاد قیمت‌گذاری خواهد شد. این هدف‌گذاری در حالی انجام شده که قیمت‌های تعیین شده در حال حاضر نیز با قیمت‌های جهانی فاصله چندانی ندارد و دولت سعودی با وجود درآمد سرشاری که از تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز به دست می‌آورد، یارانه چندانی برای سوخت پرداخت نمی‌کند. این سیاست‌های ریاضتی باعث اعتراض مردم این کشور شده است.

گزارشگر شبکه العالم همزمان با پخش تصاويري از اعتراضات در يک پمپ بنزين در عربستان و اعتراض شهروندان به قيمت سوخت اعلام کرد، آنچه در تصوير ديده مي‌شود صحنه‌هاي نزاع بين شهروندان عربستان و جايگاه‌داران بر سر قيمت بنزين است. اين در حالي است که اين کشور دومين کشور نفتخيز جهان به شمار مي‌رود. ممکن است چنين صحنه‌هايي در کشورهايي که فاقد ذخاير نفتي هستند عادي باشد اما وقوع چنين جنجال‌هايي در کشوري نفتخيز در حد و اندازه‌هاي عربستان پرسش‌هاي زيادي مطرح مي‌کند و بخش‌هاي بيشتري از ابعاد پنهان رژيم سعودي را برملا مي کند. العالم تاکید کرد: «با توجه به اينکه شهروندان عربستاني حق تظاهرات و حتي انتقاد و درخواست کاهش قيمت‌ها را هم ندارند، براي نشان دادن خشم و غضب خود از اين تصميمات و اقدامات سران کشور، به فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي به عنوان تنها پناهگاه خود روي آورده‌اند.

الجزیره: خشم مردم عربستان ازافزایش شدید قیمت بنزین و مالیات‌های جدید

شبکه الجزیره نیز گزارش داد: افزایش شدید قیمت حامل های انرژی و اعمال مالیات های جدید، خشم مردم عربستان را برانگیخته است. وزارت انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان، اجرای مصوبه افزایش حامل های انرژی را از روز گذشته آغاز کرد. با این تصمیم، بهای بنزین در عربستان تا 127 درصد افزایش یافت. عربستان و امارات همچنین اعمال مالیات بر ارزش افزوده را در چارچوب توافق اعضای شورای همکاری در این باره، آغاز کردند.

با توجه به سیاست های سرکوب گرایانه ای که در کشور عربستان وجود دارد، مردم این کشور برای نشان دادن خشم خود از سیاست های اقتصادی این کشور در فضای مجازی فعال شده اند و با راه اندازی دو هشتگ «افزايش بهاي بنزين» و «حقوق ناکافي» در تلاش هستند صدای اعتراض خود را به گوش زمان داران این کشور برسانند.

در راستای همین اعتراضات یکی از شهروندان عربستانی با انتشار تصویر خود در فضای مجازی گفت: مردم سرگردان شده اند، نمی دانند حقوق خود را صرف خانواده کنند یا آن را به دولت بدهند.

عربستان در چند سال گذشته درگیری های نظامی زیادی برای خود ایجاد کرده است و همین امر موجب شده که فشار زیادی به مردم خود برای جبران کسری بودجه خود وارد نماید. لذا باید دید که مردم این کشور تا چه زمانی سیاست های ریاضتی روسای خود را تحمل می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 14 دی 1396 ، کدخبر: 657601 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین