پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰
وزیر خارجه قطر اتهامات عربستان به کشورش درباره حمایت از تروریسم را رد کرد و خطاب به عربستان گفت که اختلافات با ایران از راه گفت‌وگو قابل حل است نه از راه جنگ.

شعارسال: «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی.ان.ان»، در واکنش به انتقادهای عربستان و برخی کشورهای عربی اعلام کرد که کشورش با ایران «خیلی دوست» نیست و دوحه خواستار صلح برای کل منطقه است.

پیشتر وزیر خارجه قطر در جلسه‌ای در اتحادیه عرب در واکنش به انتقادهای عربستان در خصوص رابطه با ایران گفته بود که ایران کشوری شریف است و قطر ایران را کشور و همسایه‌ای مهم می‌داند. این موضع دوحه سبب انتقادهای شدید عربستان و متحدانش علیه قطر شد.

محمد بن عبدالرحمن گفت: ما خیلی ابراز دوستی نمی‌کنیم در قبال ایران بلکه خواستار تحقق صلح برای کل منطقه هستیم. ما با ایران مرز داریم همانطور که با عربستان مرز داریم. ما اختلافاتی داریم درباره سیاست‌های ایران. ما با ایران حوزه مشترک نفتی و بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک را داریم.

به گفته این مقام قطری، «اختلافات و کشمکش‌ها میان ما [کشورهای عربی با ایران] در منطقه، با گفت‌وگو حل می‌شود نه در میدان جنگ... آمریکا بخوبی می‌داند و شراکت با قطر در حوزه مبارزه با تروریسم را به رسمیت شناخته است. ما گفت‌وگوهای راهبردی انجام دادیم که بروشنی نشان می‌دهد که قطر شریکی مهم در مبارزه با تروریسم است و آمریکا این نقش (دوحه) را به رسمیت شناخته است.

چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین از ژوئن 2017 روابط خود با قطر را قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرده‌اند و وزیر خارجه قطر تلاش می‌کند همکاری این کشور با آمریکا را به رخ این چهار کشور بکشد.

وزیر خارجه قطر همچنین اعلام کرد که «هیچ مدرکی دال بر صحت اتهامات [عربستان] در خصوص حمایت [قطر] از تروریسم وجود ندارد و آنها [چهار کشور عربی] هیچ دلیل یا مدرکی تاکنون در تأیید اتهاماتشان [به دوحه] ارائه نکرده‌اند.

بحران روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی بعد از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه ایجاد شد زمانیکه چهار کشور عربی در پنجم ژوئن (2017) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند. در پی این اقدام، دولت مستعفی یمن، لیبی، مالدیو، موریتانی و جزایر کومور نیز به تبعیت از عربستان روابط خود با قطر را قطع کردند. جیبوتی و اردن نیز سطح روابط دیپلماتیک را با دوحه کاش دادند و «اَمان» مجوز دفتر الجزیره در اردن را لغو کرد.

چهار کشور عربی قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه سیاسی با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند. در پی این بحران، وزیر خارجه قطر در جلسه‌ای در اتحادیه عرب، ایران را کشوری شریف خواند و بعد از آن روابط تجاری قطر با ایران توسعه یافت و نظامیان بیشتری از ترکیه به قطر اعزام شد.

عربستان و قطر پیش از این نیز دچار بحران بودند. در مارس 2014 عربستان، بحرین و امارات سفرای خود را از دوحه بیرون بردند و گفتند که دوحه به توافق‌هایی که در شورای همکاری شده پایبند نمانده است. نوامبر 2014 سفرای این کشورها به قطر بازگشتند و قطر اعلام کرد که به آنچه عربستان مقررات شورای همکاری خوانده، عمل می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 22 بهمن 1396 ، کدخبر: 13961122000559 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
اگه همه کشور های حاشیه خلیج رو بر علیه عربستان متحد کنیم اونوقته که قدرت دفاعی خودمون رو خیلی بالا بردیم ، قطر و کویت بیشتر نزدیک به ایران هستند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین