پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
«محمد النمر» بیان کرد که مردم العوامیه به دلیل اقدامات نظامیان سعودی در شرایط بسیار سختی به سر می برند و تمام خواسته مردم در این منطقه عدم حمایت کشورهای منطقه از سعودی ها است.

شعار سالخاندان آل سعود که در درون با جنگ قدرت میان شاهزادگان و در عرصه جهانی نیز با شکست های گسترده ای مواجه شده در حوزه اجتماعی و مردمی نیز شرایط نابسامانی را سپری می کند.

مردم عربستان از سال ها پیش برای احقاق حقوق خویش اعتراضات مسالمت آمیزی را آغاز کرده اند که پاسخ آل سعود به آنها سرکوب و بازداشت بوده است. عفو بین الملل از وجود ۳۰ هزار زندانی سیاسی در زندان های آل سعود خبر داده است. بررسی کارنامه سه ساله عرصه داخلی عربستان به ویژه مناطق شرق عربستان یعنی القطیف و العوامیه، نشانگر ناتوانی آل سعود در برابر اعتراضات مردمی است که با سانسورهای گسترده خبری و حمایت های غرب به دنبال پنهان سازی آن است. این حقیقت زمانی آشکارتر می شود که ریاض ابزارهای جدید سرکوب مردم را به کار گرفته است.

شهر العوامیه از بیش از یک ماه و نیم پیش شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی است و مسئولان سعودی حمله امنیتی گسترده‌ای را برای ویران کردن محله تاریخی و باستانی المسوره در چارچوب کوچاندن اجباری ساکنان آن اجرا می کنند. در این حمله تاکنون تعدادی از شهروندان سعودی و حتی کارگران خارجی بر اثر اعمال زور بیش از حد و تیراندازی بی هدف نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین چندین شهروند نیز به بهانه های واهی توسط سعودی ها اعدام شده اند.

در همین راستا خبرنگار مهر با «محمد النمر» فرزند آیت الله النمر رهبر شیعیان عربستان گفتگو کرده که شرح آن در ادامه از نظر می گذرد؛

*آخرین وضعیت مردم در منطقه العوامیه و القطیف را توضیح دهید.

مردم در منطقه العوامیه و القطیف تسلیم شرایط هستند و با ایمان به خدا برای تحقق عدالت، به صورت شبانه روزی تلاش می کنند. این مردم به دلیل اقدامات نظامیان سعودی از جمله قتل، تبعید و هدف قرار دادن هویت ساکنان مناطق العوامیه و القطیف در شرایط بسیار سختی به سر می برند اما امیدشان همچنان زیاد است.

*چرا سعودی ها به مردم این منطقه حمله می کنند؟ خواسته ی شما از عربستان سعودی چیست؟

علت حمله حکام سعودی در العوامیه این است که ساکنان این منطقه بیش از دیگر مناطق در مطالبه حقوق، آزادی ها و کرامتشان پیشگام هستند و در مرحله جلوتری به سر می برند. همین موضوع نیز موجب احساس خطر حکام سعودی شده است و امکان دارد که منافع خاندان حاکم بر عربستان را تهدید کنند. در چنین شرایطی احتمال دارد که خاندان سعودی با استفاده از سرمایه عمومی مردم و تبعید آنها در راستای منافع شخصی و سیاسی خودشان علیه ما اقدام کنند.

*سعودی ها مدعی هستند که مردم و شیعیان در منطقه القطیف آشوب می کنند و ثبات این کشور را به هم می زنند. پاسخ شما به این ادعای سعودی ها چیست و آیا حرکت مسالمت آمیز خود را ادامه می دهید؟

حکام سعودی دروغ می گویند. زیرا هیچگونه مشروعیتی ندارند. به همین دلیل تنها راهشان این است که با دروغگویی به اذهان دیگران تلقین کنند که رژیم حاکم بر عربستان وظیفه ی خود را در اِعمال سلطنتش بر مردم انجام می دهد و وانمود کنند که به صورت مشروع ایفای نقش می کند.

باید گفت که بین واقعیت و حقیقت نمی توان حجاب قائل شد و واقعیات را نادیده گرفت؛ می شود وضعیت القطیف را پیش از ورود نظامیان سعودی برای سرکوب مردم با پس از ورود نظامیان سعودی به این منطقه مقایسه کرد تا بدین صورت همگان متوجه شوند که تروریست کیست و کدام گروه ثبات را در القطیف به هم می زند.

شهیدان و مجروحان پیش از ورود نظامیان سعودی برای سرکوب مردم وجود نداشتند. پس از اینکه یک رژیم مستبد علیه مردم طغیان می کند، دائما ویژگی ها و اقدامات شنیع خود را به دیگران نسبت می دهد. زیرا به خوبی درک می کند که این اقدامات شنیع را یک نظام و دولت انجام نمی دهد بلکه این اقدامات را گروه های تروریستی مرتکب می شوند.

*به نظر شما آیا رابطه ای میان حملات آل سعود به شیعیان در القطیف و العوامیه با خشنودی مقامات صهیونیست وجود دارد؟

در خصوص رابطه ی طرفین باید بگویم هر آنچه که حکام سعودی علیه شیعیان در العوامیه انجام می دهند و نظامیان تحت امر آنها مردم را سرکوب می کنند به این دلیل است که رژیم صهیونیستی را راضی کنند.

*ارزیابی شما از اعدام مردم در العوامیه و القطیف توسط سعودی ها به بهانه های واهی چیست؟

اعدام و کشتار شهروندان روش سعودی ها برای ترساندن مردم است اما این طاغوت ها نمیدانند که با این گونه اقدامات خود خشم و عصبانیت مردم علیه رژیم سعودی را افزایش می دهند و مردم بیش از پیش مطمئن می شوند که آزادی، عدالت و کرامت تنها راه از بین بردن ظلم خاندان سعودی است.

بنابراین همه باید در برابر هر نوع تعدی و تجاوز به حقوق مردم بی گناه مواضعی روشن و صریح اتخاذ کنند و به دنبال راه های مشروع برای نجات از طغیان خاندان حاکم بر عربستان باشند.

*سکوت جامعه بین المللی در قبال ظلم سعودی ها علیه شیعیان العوامیه را چگونه ارزیابی می کنید. نظر شما در خصوص اقدامات ایران در این زمینه چیست؟

تمام خواسته مردم در منطقه القطیف و العوامیه این است که هیچ کس همراه سعودی ها نشود و از رژیم سعودی در سرکوب مردم حمایت تسلیحاتی و یا به نفع آنها موضع گیری نکند. همچنین کارشناسانی را برای کمک به سعودی ها به منظور توطئه علیه مردم اعزام نکند و در اختیار آنها قرار ندهند.

علی رغم اینکه طبق اسلام یاری رساندن به مظلومان واجب است، مردم در القطیف و العوامیه منتظر سخن یا حمایت کسی نیستند. در خصوص ایران نیز باید بگویم که این کشور باید براساس منافع خود در منطقه ایفای نقش کند و هیچ کس دِینی بر گردن نظام ایران ندارد که ایران را متعهد گرداند از او حمایت کند یا در خصوص مظلومیتش موضع گیری نماید.

مردم و هرکس که در القطیف می خواهد از ظلم رها شود، باید خودش این مسئولیت را به عهده گرفته و مردم با دستان خودشان آینده شان را رقم بزنند. زیرا هیچ کس نیست که بتواند این مردم را از چنگ آل سعود نجات دهد. بنابراین خود اهالی این مناطق باید در برابر ظلم قیام کنند و از دست طاغوتیان سعودی رهایی یابند؛ درست همانگونه که ایرانیان خود را از دست شاه نجات داده و با دستان خود عزتشان را ایجاد کردند.

*اخیرا ائتلاف معارضان سعودی در عربستان اعلام موجودیت کرد. به نظر شما تشکیل این ائتلاف تا چه میزان بر سعودی ها فشار وارد خواهد کرد؟ تاثیر انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان را در سرکوب مردم چگونه ارزیابی می کنید؟

رژیم سعودی به فشارهایی که به آن وارد می شود، توجهی نمی کند و فقط در صورتی که منافع سیاسی و وجودش از سوی یک عنصر موثر در منطقه مورد تهدید واقعی قرار گیرد، به آن واکنش نشان می دهد.

همچنین محمد بن سلمان با ولیعهدی سعودی ها هیچ تغییری در اقدامات سعودی ها علیه مردم در القطیف ایجاد نخواهد کرد و در صورت انفجار وضعیت در العوامیه به دلیل تشدید خشونت سعودی ها علیه مردم، بحرانی واقعی برای حکام عربستان شکل خواهد گرفت و موجب واکنش نشان دادن مردم خواهد شد که این موضوع احتمال دارد منجر به توقف رشد اقتصادی در منطقه گردد. در چنین شرایطی امکان دارد سعودی ها ناچارا از طرف های خارجی بخواهند در فشار بر اهالی القطیف مداخله کرده و منافع سعودی ها را در منطقه حفظ کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 27تیر 96، کدمطلب:4032803، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین