پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
شیخ نمر را در کنار عده ای که منتسب به القاعده بودند، اعدام کردند و جرات نداشتند او را با عنوان اصلی خود یعنی شیعی، معرفی کنند بلکه از نفرت عمومی نسبت به گروه القاعده سوء استفاده کرده و اعدام شیخ نمر را مبارزه با تروریسم جلوه دادند.

شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی سیدوکیلی، عضو انجمن علمی کلام حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که در برابر جنایات و اشاعه و گسترش اقدامات قبیحانه وهابیت از جمله اعدام شیخ نمر، چگونه می توان از فضای مجازی بهره جست و با آن به مبارزه پرداخت، اظهار کرد: اینکه وهابیت به اعدام بزرگان شیعه اقدام می کند و شیخ نمر را در عربستان و شیخ زکزاکی را در نیجریه به شهادت می رساند و دست به ترورهای رسمی و غیررسمی و حذف فیزیکی علمای تشیع می زند، نشان می دهد وهابیت در اقدامات تبلیغی و فرهنگی خود نتوانسته در جهان موفق شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر به دلیل حرکت های غیرمنطقی و غیرعقلانی و تندروی های وهابیت -که شاید ابتدا در مناطق محروم با هزینه کردن سرمایه های فراوان توانستند افرادی را جذب کنند اما این ماجرا دوام نیاورد امروز جوانان دنیا و مردم جهان، وهابیت را به عنوان یک جریان منفور و نامناسب و تندرو شناخته و آنها در موطن خود یعنی عربستان نیز نتوانسته اند مقابل جریان روشنگری شیعه به سردمداری شیخ نمر بایستند، بنابراین، مجبور به حذف فیزیکی مخالفان خود شدند.

مولف کتاب "جغرافیای گسترش تشیع" با تاکید بر این که این حذف ها نشان می دهد وهابیت از نظر فرهنگی کاملا ناموفق عمل کرده و نتوانسته دل ها و باورها را به نفع خود همراه سازد، تصریح کرد: امروز جریان های وابسته به این فرقه ضاله همچون بوکوحرام، القاعده، داعش و ... که مادر همه آنها وهابیت بوده و جریان های نامشروع صهیونیست و وهابیت تلقی می شوند، مورد تنفر جهان بوده و نشانه و شاهد این ادعا آن است که شیخ نمر را در کنار عده ای که منتسب به القاعده بودند، اعدام کردند و جرات نداشتند او را با عنوان اصلی خود یعنی شیعی، معرفی کنند بلکه از نفرت عمومی نسبت به گروه القاعده سوء استفاده کرده و این گونه جلوه دادند که اعدام شیخ نمر به گونه ای مبارزه با تروریسم است.

حجت الاسلام سید وکیلی بیان کرد: از سوی دیگر این حرکت بیانگر آن است که شیعه در حال گسترش بوده و از آن طرف نیز دیدگاه های منفی نسبت به وهابیت در حال افزایش است.

وی در ادامه با بیان اینکه نقش ما در گسترش جریان فرهنگی تشیع و مبارزه با وهایت در شبکه های اجتماعی بسیار ضروری است، افزود: به نظر می رسد حضور فعالان فرهنگی، عالمان، اندیشمندان و بزرگان در این شبکه ها ناگزیر بوده و ما ناچار به استفاده از این ابزار ِروز در جریان ها و ارتباط گیری ها هستیم و باید در این فضا به تبلیغ اندیشه خود و افشا کردن انحرافات وهابیت بپردازیم.

وی این امر را خواسته رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ایشان نامه اول و دوم خود را خطاب به جوانان غربی از طریق همین شبکه ها به گوش آنان رساندند به دلیل آن که رسانه های رسمی در سیطره رژیم صهیونیستی بوده و آنها اجازه نمی دهند صدای حقیقت به گوش جهانیان برسد و تنها راه نفوذ ما در مقابل سد به وجود آمده، استفاده از همین شبکه های اجتماعی است هر چند این شبکه ها نیز به نوعی در دست اسراییل است اما فضای شبکه های اجتماعی از طریق مدیریت اصلی قابل کنترل نیست.

این کارشناس کلام و فِرق و ادیان تاکید کرد: من احساس می کنم این وظیفه ای است که رهبر انقلاب خواستار آن اند و عقل نیز همین حکم را می کند که امروز فضای مجازی را بیشتر و فعال تر پیگیری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اعدام شیخ نمر تا چه میزان در راستای بر هم زدن وحدت میان مذاهب اسلامی صورت گرفت، گفت: در جریان وحدت مسلمانان که عَلَم آن را ایران در دست گرفته و بسیار موفق نیز عمل کرده است، کنفرانس های وحدت اسلامی این مساله را آشکار می کند که جامعه اهل سنت با جامعه اهل تشیع، یک نوع برادری و همخوانی را به شکل وسیع ایجاد کرده و این تاثیر حرکت وحدت خواه ایران اسلامی و همراهی بزرگان اهل سنت است.

به گفته حجت الاسلام سید وکیلی به طور یقین وهابیت می خواهد این فضا، به شکل فضای دو قطبی شیعه و سنی باقی بماند تا بتواند از این شیعه گریزی و شیعه ستیزی و گسترش آن در میان اهل سنت استفاده کامل را در راستای اهداف خود کند.

عضو انجمن علمی کلام حوزه علمیه قم اعدام شیخ نمر و امثال این جنایات از سوی وهابیت را در راستای دوقطبی کردن و اختلاف افکنی میان شیعه و سنی خواند و خاطرنشان کرد: برای آنکه وهابیت بتواند حرکت خود را در جهان به نام اهل سنت جا انداخته و شیعه را به مقابله با اهل سنت وادار کند؛ ما قطعا با حکومت عربستان و وهابیت مشکلات عدیده ای داریم اما هیچ گاه حرکت آل سعود و عربستان را به حساب اهل سنت نمی گذاریم و معتقدیم برداران اهل تسنن نیز مخالف این گونه حرکت های افراطی هستند.

حجت الاسلام سیدوکیلی در پایان یادآور شد: بنابراین، باید مراقب باشیم مقابله با این جریان، ضربه ای به وحدت میان شیعه و سنی وارد نکند به دلیل آن که وحدت، جریانی است دقیقا مقابل عربستان و وهابیت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار خبر 14 دی 1394، کدمطلب: ۵۱۲۵۶۸، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین