پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
خبر قطع روابط سیاسی ایران و عربستان، بازتاب بسیار گسترده ای در عرصه بین المللی پیدا کرده است. برخی رسانه ها به انتشار گزارش هایی تحلیلی درباره این موضوع اقدام کرده و برخی دیگر، اخباری مرتبط با آن را پوشش داده اند.

شعارسال : اعدام شیخ نمر از سوی عربستان بازتاب های فراوانی را در اقصی نقاط دنیا به همراه داشت. معترضان از هر گوشه با راهپیمایی یا تجمع در مقابل سفارت عربستان خشم و اعتراض خود را نسبت به این اقدام عربستان نشان دادند. در ایران نیز معترضان با تجمع در مقابل سفارت عربستان؛ اعتراض خود را در این زمینه اعلام کردند اما برخی با اقدامخودسرانه که از سوی مقامات ایرانی نیز مورد انتقاد قرار گرفته وارد سفارت عربستان شدند. این امر باعث شد تا عربستان سفیر کشورمان را از کشورش اخراج کند و بدنبال این امر خبر قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کند. خبر قطع روابط سیاسی ایران و عربستان، بازتاب بسیار گسترده ای در عرصه بین المللی پیدا کرده است. برخی رسانه ها به انتشار گزارش هایی تحلیلی درباره این موضوع اقدام کرده و برخی دیگر، اخباری مرتبط با آن را پوشش داده اند.

آنچه می خوانید برخی از بازتاب های خبر قطع ارتباط دیپلماتیک ایران با عربستان است که در برخی از رسانه ها از جمله فارس، ایرنا، باشگاه خبرنگاران جوان و تابناک منتشر شده است:

* پایگاه اینترنتی ان پی آر:

پایگاه اینترنتی ان پی آر نوشته است: جنگ سرد عربستان و ایران طی 48 ساعت گذشته و پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان، گرم تر شده است. در همین راستا، روز یکشنبه عربستان با قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران، اقدام به افزایش تنش های موجود کرد. این قطع روابط دیپلماتیک، سبب تشدید رقابت های موجود میان تهران و ریاض برای نفوذ منطقه ای خواهد شد.

* سی ان ان:

سایت شبکه خبری سی ان ان در این رابطه نوشته است: اعدام یک مرد سبب بروز اعتراضات فرقه ای در خاورمیانه شد و اکنون، آشکار شده که این امر، سبب بروز یک انشقاق جدی دیپلماتیک نیز شده است. دو کشور ایران و عربستان از مدت ها پیش در تقابل با یکدیگر به سر می بردند، اما اعدام شبخ نمر، روحانی شیعه به دست عربستان، سبب بروز مرحله ای جدید از این تقابل شد و تحلیلگران بر این باورند که این امر می تواند سبب یک تغییر جهت خطرناک در منطقه ای شود که هم اکنون نیز بی ثبات است. یک منبع آگاه سعودی مدعی شده قطع روابط دیپلماتیک، آخرین راهکاری بوده که عربستان به آن متوسل شده است؛ زیرا این کشور، رفتار ایران را غیر قابل قبول دانسته و احساس می کند که هیچ کشوری کاری برای مقابله با آن انجام نمی دهد.

* روزنامه وال استریت ژورنال:

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی درباره قطع ناگهانی روابط ایران و عربستان نوشت: مقامات آمریکایی نگران هستند این مساله باعث تضعیف تلاشهای آمریکا برای حل و فصل بحرانهای منطقه شود. مقامات دولت آمریکا نگران هستند که تیرگی روابط ریاض و تهران به ویژه روی مسائل مربوط به حل بحران سوریه تاثیر جدی بگذارد. جان کری وزیر خارجه آمریکا ماههاست که تلاش میکند از طریق کانالهای دیپلماتیک، ایران و عربستان را درباره مساله سوریه به یکدیگر نزدیک کند. دو کشور در اواخر سال 2015 در زمینه یک روند صلح چندجانبه توافق کردند. این مساله منجر به طرح آتش بس سازمان ملل و گفتگوهای صلح سوریه شد که اکنون با توجه به موضوع پیش آمده در روابط ایران و عربستان معلوم نیست این تلاشها به کجا خواهد انجامید.

* رویترز:

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش گزارش داد: سباستین کورتز، وزیر امور خارجه این کشور با همتایان ایرانی و عربستانی خود به صورت جداگانه تماس گرفت و آنان به وی اطمینان دادند پس از اعدام رهبر شیعیان عربستان علاقه ای به افزایش تنش ها ندارند. وی به این خبرگزاری اعلام کرده است که هر دو وزیر اطمینان دادند هیچ کدام علاقه ای به تشدید تنشها ندارند. خبرگزاری رویترز پیش از این از واشنگتن خبر داده بود آمریکا در واکنش به تصمیم عربستان سعودی برای قطع روابط با ایران خواستار روابط دیپلماتیک و برداشتن گامهای مثبت تمامی سران کشورهای منطقه برای کاهش تنش ها شده است.

* روزنامه نیشن:

روزنامه نیشن از برنامه وزیر خارجه سعودی برای سفر به پاکستان خبر داده و می نویسد: احتمالاً محور این سفر و دیدارهای عادل الجبیر با مقامات پاکستانی، بحث و گفت و گو درباره ائتلاف به اصطلاح ضد تروریستی تحت رهبری عربستان خواهد بود. این روزنامه می نویدس سفر الجبیر که ابتدا قرار بود امروز انجام شود، به تاریخ هفتم ژانویه موکول شده است. با این حال، در بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه عربستان منتشر شده، هیچ گونه دلیل مشخصی برای این تعویق سفر ذکر نشده است. دیدار وزیر خارجه عربستان از پاکستان، در شرایط کنونی و در پی افزایش تنش ها میان عربستان و ایران، اهمیتی دوچندان یافته است. با توجه به اینکه پاکستان تاکنون استقبال جدی از طرح ائتلاف ضد تروریستی عربستان سعودی از خود نشان نداده، به نظر می رسد این سفر در راستای تلاش عربستان برای همسو کردن پاکستان با خود باشد.

* روزنامه تودی زمان:

روزنامه تودی زمان با بیان اینکه تنش های اخیر ایران و عربستان، سبب بروز چالش هایی جدید برای ترکیه خواهد شد، می نویسد: در سایه تنش های اخیر میان عربستان و ایران بر سر اعدام یک روحانی با نفوذ شیعه، شماری از تحلیلگران اوضاع خاورمیانه می گویند ترکیه نیز از تشدید این منازعه متأثر خواهد شد؛ زیرا آنکارا تاکنون این نشانه را از خود بروز داده که در منطقه، با ریاض همسو است و به همین دلیل، اکنون باید با احتیاط رفتار کند تا سبب بروز منازعه ای میان شیعه و سنی در منطقه نشود. به عقیده کارشناسان، ترکیه باید در راستای کاهش تنش ها در منطقه حرکت کند، نه دامن زدن به آن.

* روزنامه حریت:

روزنامه حریت نوشته است: عربستان سعودی روز اول ژانویه پس از 25 سال اقدام به بازگشایی سفارتخانه خود در عراق کرد. سه روز پیش از آن، عربستان و ترکیه بر سر ایجاد یک شورای استراتژیک عالیتریه به توافق رسیده بودند. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره ائتلاف ضد تروریستی تشکیل شده توسط عربستان گفت که این گروه بندی، یک «ائتلاف اسلامی» است، نه یک «ائتلاف سنی». در این میان، در شرایطی که به نظر می رسید بازگشایی سفارت عربستان در بغداد اقدامی در راستای همکاری با کشورهای شیعه باشد، اتفاقات بعدی خلاف آن را ثابت کرد. ائتلاف سعودی ها بخشی از تلاش آن ها در زمینه فرقه گرایی در منطقه است و ترکیه نباید در این موضوع وارد شود.

* خبرگزاری اوکراینفورم:

خبرگزاری «اوکراینفورم» اوکراین نوشت: آیت الله خامنه ای به سران عربستان سعودی هشدار داد که به دلیل به شهادت رساندن آیت الله نمر روحانی برجسته شیعه به مجازات الهی دچار خواهند شد. و خون نابه حق ریخته این شهید مظلوم در آینده نزدیک برای عربستان پیامد خواهد داشت. آیت الله نمر فقیهی بود که مردم را دعوت به قیام مسلحانه نکرده بود و هیچ توطئه پنهانی علیه حکومت عربستان سعودی تدارک ندیده بود. تنها نکته مهم در مورد این فرد این بود که بخاطر اعتقاداتش در ملاء عام از سران عربستان به شدت انتقاد کرده بود. وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که حکم اعدام 47 نفر را به اتهام جرایم تروریستی و تحریک به انجام آن به اجرا در آورد. از جمله افراد اعدام شده شیخ نمر روحانی شیعه بود که این امر در بسیاری از کشورهای غربی و مشرق زمین موج اعتراضات را برانگیخت و شهرهای مختلف عربستان و بحرین صحنه اعتراضات خیابانی در اعتراض به کشتن این فرد روحانی بود.

* تارنمای اوکراینی او.ان.ان:

تارنمای اوکراینی «او.ان.ان» هم نوشت: آیت الله خامنه ای به سران عربستان هشدار داد که به زودی به دلیل به شهادت رساندن روحانی برجسته این کشور مجازات الهی گریبان آن ها را خواهد گرفت. رهبر مذهبی ایران این سخنان را در جمع فقیهان بیان کرد و افزود: خون شهید آیت الله نمر که به ناحق بر زمین ریخته شد پیامدهای سنگینی برای رژیم عربستان به همراه خواهد داشت و آنها در انتظار طولانی برای این مجازات نخواهند نشست. آیت الله خامنه ای به شهادت رساندن شیخ نمر را اشتباه سیاسی بزرگ دولت عربستان سعودی خواند.خدا آنها را خاطر این جنایت نخواهد بخشید و سیاستمداران این رژیم را به مجازات می رساند.

* هفته نامه اوکراینی زرکالا نیدلی:

هفته نامه اوکراینی «زرکالا نیدلی» (آینه هفته) هم در بخش اخبار آنلاین خود در گزارشی با عنوان «مجازات الهی گریبان سیاستمداران عربستانی را می گیرد» نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران از سیاست عربستان سعودی برای سرکوبی مخالفان خود به شدت انتقاد کرد. آیت الله خامنه ای که سخنانش از تلویزیون ایران پخش می شد، اعلام کرد: خون شهید نمر که به ناحق به زمین ریخته شد بدون شک تاثیر خود را خواهد گذاشت و در آینده نزدیک شاهد مجازات الهی سیاستمداران سعودی خواهیم بود.

یادآور می شود: نمر باقر النمر (زادهٔ ۱۹۵۹ عوامیه - ۲ ژانویه ۲۰۱۶) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی بود که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم و در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد. روز یکشنبه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۵، دادگاه عالی عربستان و محمد بن نایف ولیعهد عربستان حکم اعدام سریع و بدون هشدار قبلی شیخ نمر را صادر کردند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان ، تاریخ انتشار دوشنبه 14 دی 1394 ، کد مطلب : 512704 : www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین