پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
رئیس‌جمهور ترکیه در جمع سفرای این کشور ضمن محکوم کردن انفجار امروز در استانبول گفت به حملات خود علیه روسیه و ایران ادامه داد و ادعا کرد که تهران، منطقه را به سوی درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده است.

شعارسال: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پی انفجار امروز در استانبول، در جمع شماری از دیپلمات‌های این کشوراز جمله سفراء، درباره جدیدترین تحولات ترکیه سخنرانی کردند.

وی به بهانه انفجار امروز در میدان «سلطان احمد» در استانبول، بار دیگر مدعی شد که هیچ کشوری مانند ترکیه در مبارزه با تروریسم قاطع نبوده و این کشور بیش از هر کشور دیگری در این مسیر هزینه داده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به ایران و روسیه حمله کرد و مدعی شد که تهران، منطقه را به سوی درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده و از تحولات جاری در سوریه، یمن و عراق در حال سوء‌استفاده است.

اردوغان، سپس بار دیگر به اختلافش با روسیه پرداخت و گفت که مشکلش با مسکو بر سر دخالتش در سوریه و حمایت از نظام «بشار اسد» است.

*عامل انتحاری انفجار امروز یک سوری بود

وی اعلام کرد که انفجار امروز در استانبول را که طی آن، 10 شهروند ترکیه جان خود را از دست‌داده‌اند، محکوم می‌کند.

اردوغان تاکید کرد که آنکارا همچنان در مبارزه با تروریسم قاطع است و از نظر آن هیچ فرقی میان داعش و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که تروریستی است، وجود ندارد.

وی افزود: برخی در ترکیه هستند که به وطن خود خیانت می‌کنند. کسانی هستند که از حقوق بشر سخن می‌گویند اما از سازمانهای تروریستی حمایت می‌کنند. پیام ما به ملت ترکیه و جهانیان این است: ما مشکلی با کردها نداریم و همه اختلافات ما با گفت‌وگو حل می‌شود. مشکل اصلی ما با تروریست‌ها و حامیان آنها است. ترکیه هدف اول گروه‌های تروریستی است.

*ما در حال حمایت از کردها در جنوب شرق ترکیه‌ایم

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به شرایط حاکم کنونی در مناطق کردنشین این کشور گفت: ما از جنوب شرق ترکیه حمایت می‌کنیم و فرودگاه‌ها و زیرساختها را در این منطقه از کشور برای برادران و شهروندان کردی بازسازی می‌کنیم.

وی افزود: من به تمام شخصیت‌های آکادمیک خارجی که علیه دولت ترکیه، طومار امضا کرده‌اند، می‌گویم: به ترکیه بیایید تا با چشم خود ببینید که ما چگونه از حقوق بشر حمایت می‌کنیم.

*اجازه‌ نمی‌دهیم دولت موازی در ترکیه تشکیل شود

اردوغان سپس با اشاره به مسئله دولت موازی در ترکیه گفت: از نهادهای مختلف جامعه مدنی می‌خواهم که از دولت در قبال تروریسم حمایت کنند زیرا ترکیه یک کشور واحد و یکپارچه است و ما اجازه نخواهیم داد که دولتی در داخل این دولت تشکیل شود. ما به هیچکس اجازه نخواهیم داد که اتحاد ملت یکپارچه ترکیه را از هم بپاشد. هرکس که برای این هدف تلاش کند، ما بر اساس قانون، او را بازخواست خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: من از سفرای ترکیه می‌خواهم که رویکرد دولت ما در قبال تروریسم را به خارج از کشور انتقال دهند.

*ما از بهار عربی و خواست ملت‌ها برای تغییر حمایت می‌کنیم

وی در ادامه بار دیگر به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: موضع ما در قبال سوریه کاملا روشن است. ما به کمک خود به آوارگان سوری ادامه خواهیم داد. ترکیه به هر کشور و ملتی که به کمک نیاز داشته باشد، کمک خواهد کرد بدون هیچ تبعیض طائفه‌ای یا مذهبی. ترکیه همچنین از گفت‌وگوی تمدنها و همکاری کشورها برای دستیابی به راهکارهایی برای مشکلات جهان حمایت می‌کند.زمانی که ما به کودکی می‌نگریم که از گرسنگی در آفریقا می‌میرد، ما آن را نیز کودک و فرزند خود می‌دانیم و برای کمک به او تلاش می‌کنیم.

اردوغان تصریح کرد: ترکیه در کنار همه ملت‌ها می‌ایستد و ما هرگز در کنار رژیم‌های ظالم قرار نخواهیم گرفت. ترکیه از بهار عربی حمایت می‌کند و با آمال ملت‌ها برای ایجاد تغییرات همراهی می‌کنیم. دیدگاه ما در قبال کشورهای منطقه، یک دیدگاه انسانی سرچشمه گرفته شده از اصل حب به انسان به دور از منافع سیاسی یا اقتصادی است.

*چرا سرنوشت جهان در دست 5 کشور است/مشکل ما با روسیه دخالتش در سوریه است

وی تصریح کرد: ما موضعی متفاوت از سایر کشورها در قبال تحولات منطقه داریم. جامعه جهانی و کشورهای بزرگ چشمهای خود را بر روی حمایت روسیه از رژیم سوریه بسته‌اند. سرنوشت جهان به دست 5 کشور است و این عادلانه نیست.این مسئله باید تغییر کند. روسیه برای حمایت از اسد وارد عمل شده است و می خواهد دولتی علوی در «لاذقیه» تشکیل دهد. روسیه می‌گوید که به درخواست اسد، وارد سوریه شده است. مشکل ما با روسیه، همین دخالت است. من اکنون به روسیه می‌گویم: بسیار خوب، من از شما می‌پرسم چه کسی از شما خواسته است که وارد اوکراین شوید و چه کسی به شما گفته که وارد «کریمه» شوید؟ این واقعا مسئله عجیبی است.

*ایران منطقه را به سوی درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده است

رئیس‌جمهور ترکیه سپس بار دیگر با اشاره به موضوع اعتراض ایران به اعدام رهبر شیعیان در عربستان و تنش ایجاد شده میان تهران و ریاض بر سر این مسئله، اعلام کرد که از موضع عربستان علیه ایران حمایت می‌کند زیرا ایران منطقه را به سوی یک درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده است. چرا کسی از ایران درباره اعدامهای این کشور سوالی نمی‌پرسد. آیا اعدامی‌ها در ایران، خانواده و نزدیکانی ندارند که به آنها توجه کنند.

وی تاکید کرد: ایران از تحولات سوریه، عراق و یمن برای افزایش نفوذش در منطقه سوء‌استفاده می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 22 دی 1394، کدمطلب: 13941022001064، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین