پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: عربستان از حادثه برای اماکن دیپلماتیک خود برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است

شعارسال: صادق حسین جابری انصاری در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه٬ به سوال‌های رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

*عربستان مشکلات داخلی خود را با فرافکنی و صادر کردن آن به خارج محیط خود حل می‌کند

وی با بیان اینکه عربستان از گروه‌های تروریستی در اراضی سرزمینی دیگر حمایت کرده است٬ اظهار داشت: تلاش عربستان برای تنش‌آفرینی در منطقه٬ ایجاد جنگ خونین یمن و ایجاد تحرکات تنش‌آفرین در بسیاری کشور‌ها نشان می‌دهد عربستان منافع و حیات خود را در ادامه تنش و درگیری می‌داند و در پی آن است که مجموعه مشکلات داخلی خود را با فرافکنی و صادر کردن آن به خارج محیط خود حل کند.

جابری انصاری افزود: برخورد تند عربستان با هرگونه آزادی‌خواهی در عربستان که آخرین مورد آن اعدام شیخ نمر بود٬ نشان می‌دهد عربستان سیاست مناسبی پیگیری نمی‌کند.

*عربستان از حادثه برای اماکن دیپلماتیک خود برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به حوادث پیش‌آمده برای اماکن دیپلماتیک عربستان٬ اظهار داشت: موضوعی که برای عربستان اتفاق افتاد٬ اولین بار نیست که در جهان پیش آمده است؛ آنچه که مهم است این است که دولت به تعهد‌های خود پایبند باشد. دولت ایران هم به تعهدهای خود برای حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های کشورهای دیگر هست٬ اما عربستان از این موضوع برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

وی یادآور شد: دولت ایران متعهد به تعهدهای بین‌المللی خود براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر به حفظ اماکن دیپلماتیک است. هم وزارت امور خارجه و هم دیگر نهادهای قانونی کشور برای برخورد با متخلفان اقدام کرده‌اند و با صراحت اعلام می‌کنیم ایران نسبت به حفظ حرمت و مراعات قوانین جهانی برای حفاظت از کلیه اماکن دیپلماتیک اقدامات لازم را انجام داده و انجام می‌دهد.

*هیچ تهدیدی متوجه دیپلمات‌های عربستان نبوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اقدام عربستان در زمانی صورت گرفته است که همه امور تحت کنترل بوده و تهدیدی متوجه دیپلمات‌های سعودی نبوده است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد عربستان بدنبال بهانه‌جویی برای افزایش تنش‌ها و ادامه سیاست‌های خود است٬ اما ایران به رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود ادامه می‌دهد تا سیاست‌های مبتنی بر تخریب و ویرانی موفق نشود.

*کشورهای جهان و منطقه اجازه افزایش تنش به عربستان نمی‌دهند

جابری انصاری افزود: ما فکر می‌کنیم کشورهای جهان و منطقه با هوشمندی اجازه افزایش تنش را به عربستان نمی‌دهند و نمی‌گذارند این کشور به اهداف خود دست یابند.

*سیر روابط دوجانبه ترکیه با کشورهای اسلامی مربوط به ما نیست

وی در رابطه با تصمیم شورای راهبردی میان آنکارا و ریاض تصریح کرد: مسائل مختلف منطقه‌ای را نباید با یکدیگر مربوط کرد. آنچه ما از آخرین اظهارنظر و مواضع رئیس‌جمهور ترکیه درباره ایران شنیده‌ایم٬ آن بوده است که ترکیه به صراحت بر روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است و باید بدانیم سیر روابط دوجانبه ترکیه با کشورهای اسلامی مربوط به ما نیست.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه برای ایران اهمیت دارد این است که کشورهای اسلامی و کشورهای جهان با اتخاذ سیاست‌های درست و منطقی از افزایش تنش‌ها جلوگیری کنند٬ خاطر نشان کرد: جریان تروریست تکفیری اهداف شومی را در منطقه دنبال می‌کند و شرایط وخیمی را برای منطقه ایجاد کرده‌اند اما نباید اجازه نقش‌آفرینی به آنها که دنبال افزایش تنش‌ها هستند٬ بدهیم.

*دوران نظام عربستان گذشته است

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی نیز ابراز داشت: آنچه که در عربستان وجود دارد این است که نظام قانونی عربستان، نظامی مربوط به زمانی است که دیگر دوران آن گذشته است. حاکمیت‌هایی که مربوط به افراد و خاندان‌های خاصی هستند و در آن قانون اساسی و قوانین مشخصی وجود ندارد و برخورد و سرکوب مشمول همه جریان‌هاست و در واقع با زبان گلوله و سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر و برخوردهای غیرقانونی مطالبه‌های مردمی را پاسخ می‌دهند و این سیاست‌های عقیم حتما پیامدهای منفی خواهد داشت.

*امیدواریم نیجریه اجازه موفقیت به کانون‌های قدرت منطقه‌ای برای افزایش تنش ندهد

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی بیان کرد: به نظر می‌رسد مجموعه حوادثی که در منطقه رخ داده است در ادامه تنش‌آفرینی برخی کانون‌های قدرت‌های منطقه‌ای است. امیدواریم با هوشیاری دولت‌های جهان و منطقه شرایط به گونه‌ای که مورد خاص این کانون‌ها پیش نرود و نیجریه نیز با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه و توجه به خطر تروریسم تکفیری اجازه موفقیت به خط سیاسی برخی کانون‌های قدرت منطقه‌ای برای افزایش تنش را ندهد.

*ایران در کارگروه تعیین گروه‌های تروریستی سوریه حاضر است

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه تاکنون چه اقدامی از سوی ایران برای مشخص شدن گروه‌های تروریستی در سوریه صورت گرفته است٬ گفت: براساس تصمیم گرفته شده در اجلاس نیویورک٬ کارگروهی مشخص شد تا گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه مشخص شوند و ایران نیز در آن کارگروه حاضر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: براساس تصمیم گرفته شده رایزنی میان اعضای این کارگروه در جریان است و ایران نیز در زمینه تهیه لیست گروه‌های تروریستی و رایزنی با سایر اعضا فعالیت می‌کند ما امیدواریم این کمیته وظایف خود را به درستی انجام دهد چرا که انجام درست وظیفه از سوی این کمیته بخشی از مسیر در جهت حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم است.

وی درباره تهدید برخی از کشورهای منطقه برای قطع روابط با ایران اظهار داشت: دولت سعودی چون احساس می‌کند در فضای بین‌المللی به عنوان متهم درجه یک حمایت از تروریسم در انزوا قرار گرفته است و در روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هم حرفش دیگر خریدار ندارد، در حال حرکت به سمتی است که منجر به افزایش تنش‌هاست و به همین خاطر راهکار افزایش تنش‌ها را در دستور کار خود قرار داده است و به همین خاطر به کشورهای دیگر فشار می‌آورد تا از این طریق از انزوا و تنها بودن خارج شود.

*روابط ایران با کشورهای عربی منطقه عالی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه ایران سیاست آشکاری را برای گسترش تعامل با جهان و از جمله با همسایگان دنبال می‌کند٬ تصریح کرد: ما با همسایگان و از جمله کشورهای عربی روابط عالی داریم و امیدواریم با هوشمندی کشور‌ها سیاست‌های عقیم عربستان ادامه نیابد. ایران به رایزنی‌هایش در این زمینه ادامه می‌دهد و در همین راستا جناب آقای دکتر ظریف با آقای بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و تنی چند از وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به رایزنی و گفت‌وگو پرداخت.

جابری انصاری در رابطه با اظهارنظر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اینکه پرونده حمله به سفارت این کشور در تهران را به شورای امنیت خواهد برد٬ خاطر نشان کرد: اینکه عربستان قصد پیگیری موضوع را دارد در چارچوب سیاست‌های تنش‌آفرینی این کشور است. عربستان خود را در شرایط سیاسی و روانی نزدیک به انزوا می‌داند که همراهان بسیاری در منطقه و جهان و افکار عمومی بین‌المللی ندارد پس تلاش می‌کند برای اقدامات غیرعقلانی و تنش‌آفرینانه خود توجیه‌های بین‌المللی پیدا کند.

*با افراد قانون‌شکن و عاملان حمله به سفارت عربستان برخورد جدی شد

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ایران به تعهدهای خود در چارچوب قوانین بین‌المللی پایبند است، ابراز داشت: در برخورد با افراد قانون‌شکن برخورد صریحی برای مدیریت بحران انجام شد و اقداماتی پس از بحران نیز در جهت دستگیری این افراد و معرفی آن‌ها به مراجع قضایی صورت گرفت. ایران به وظایف خود عمل کرده و خواهد کرد و عربستان نیز با اقدامات سیاسی قادر نیست تا سیاست غیرمنطقی خود را به کشورهای دیگر سرایت دهد.

*دیپلمات‌های ایران هنوز از عربستان خارج نشده‌اند

خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که با توجه به اخراج دیپلمات‌های ایران از عربستان، آیا کارمندان سفارتخانه و سرکنسولگری ایران از عربستان خارج شده‌اند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: خیر دیپلمات‌های ما از عربستان تاکنون خارج نشده‌اند. عربستان فرصتی ۴۸ ساعته به آن‌ها داده است که فقط چند ساعت از آن گذشته است. تدابیر اجرایی لازم از سوی سفارت و سرکنسولگری ایران در حال انجام است و وزارت امور خارجه نیز در حال اتخاذ اقدامات لازم برای بازگشت عزتمندانه آنها به کشور است.

*نقل و انتقال قربانیان فاجعه منا هنوز ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای پیگیری فاجعه منا بیان کرد: عربستان از یک بحران به بحران دیگر می‌رود و این نشانه‌ تعمد دولت این کشور برای بحران‌آفرینی است. بحران یمن همچنان در جریان است. بحران تروریسم تکفیری امروز جهان را تهدید می‌کند و پرونده فاجعه منا هنوز مفتوح است و تاکنون نقل و انتقال قربانیان این فاجعه ادامه دارد٬ ولی عربستان هنوز در پی بحران آفرینی است.

*شکست سیاست‌های عربستان در یک دهه اخیر نشان داده است

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لازم نبود ایران در اقدامی پیش‌دستانه قطع روابط خود با عربستان را اعلام می‌کرد٬ عنوان کرد: دولت ایران خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نمی‌کند. ایران یک نظام سیاسی بارور و مبتنی بر انقلاب مردمی است که براساس ساختارهای دموکراتیک و قانونی سیاست‌های خود را دنبال می‌کند و با راهنمای منافع ملی و منافع امت اسلامی، سیاست تنش‌آفرینی را خط قرمز خود می‌داند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای یادآور شد: عربستان سیاستی را دنبال می‌کند که این سیاست شکست خود را در یک دهه اخیر نشان داده است. به‌طور مثال، آن‌ها در یک دهه گذشته در عراق تلاش کردند تا روند دموکراتیک در این کشور شکست بخورد و چون شکست خورده‌اند٬ ناچار شدند تا پس از سال‌ها سفارتخانه خود را در بغداد افتتاح کنند و این کار اعلام شکست در سیاست‌های خود با زبان بی‌زبانی است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تنش‌آفرینی، بدوی و مبتنی بر جاهلیت جز به شکست نخواهند رسید، گفت: ایران نیازی به تنش‌آفرینی در سیاست‌های داخلی و خارجی خود احساس نمی‌کند بلکه بر اساس منطق و عقلانیت سیاست‌های خویش را دنبال خواهد کرد.

*تا زمانی که سیاست‌ عربستان بر تنش‌آفرینی استوار است٬ امکان تحول در روابط وجود ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا میانجیگری برای عدم قطع روابط میان تهران و ریاض در ۴۸ ساعت گذشته صورت نگرفته است؟ اظهار داشت: اگر سیاست‌های عربستان مبتنی بر منطق و عقلانیت بود٬ دیگر نیازی به میانجیگری وجود نداشت. تا زمانی که سیاست‌های عربستان بر بنیان تنش‌آفرینی استوار است٬ امکان تحول در روابط دو کشور نیز وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید مجدد مبنی براینکه پیگیری‌های دیپلماتیک برای مدیریت امور در حال انجام است تا سیاست‌ تنش‌آفرینی و بحران آفرینی عربستان در راس امور نباشد٬ تصریح کرد: ما از ظرفیت‌های دیپلماتیک و روابط خوبمان با کشورهای عربی، منطقه و جهان استفاده می‌کنیم تا اجازه موفقیت به سیاست‌های تنش‌آفرینانه داده نشود.

*بحران داخلی سوریه با عملکرد کشورهایی مثل عربستان٬ جنبه بین‌المللی به خود گرفت

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: در سوریه حدود ۵ سال است که بحرانی وجود دارد که اگرچه در ابتدا جنبه داخلی داشت٬ اما از سوی برخی بازیگران و از جمله عربستان جنبه بین‌المللی به خود گرفت و سیاست افزایش تنش دنبال شد٬ اما مدت‌هاست عقیم بودن آن سیاست اثبات شده و به همین خاطر اجلاس وین یک و وین۲ و نیویورک برگزار شد که در آن نشست‌ها تصمیم گرفته شد سوریه از این شرایط خارج شود و تا زمانی که مبارزه با تروریسم در اولویت کار کشور‌ها نباشد٬ برخی بازیگران چون عربستان منافع خویش را در افزایش تنش می‌داند.

*سیاست عربستان با اجرای برجام ارتباط دارد

جابری انصاری درباره زمان اجرای برجام و اینکه قطع رابطه از سوی عربستان به منظور اخلال‌آفرینی در عدم اجرای آن است٬ خاطرنشان کرد: بدون تردید این سیاست عربستان با اجرای برجام ارتباط دارد. اسرائیل و عربستان تنها بازیگرانی در دو سال گذشته بوده‌اند که چون منافعشان در افزایش تنش و درگیری است٬ همه تلاش خود را کردند تا برجام به دست نیاید و پس از آن هم تلاش خود را برای تخریب روندهای در حال شکل‌گیری برای ایران پسابرجام پیگیری می‌کنند و در این راستا از دلارهای نفتی برای تخریب روند استفاده کردند.

*هر تصمیمی که شورای عالی نظارت بر برجام بگیرد٬ اجرایی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امیدوار هستیم با تدابیر درستی که در حال اجرا است زمینه برای اجرایی شدن برجام فراهم شود، ابراز داشت: ایران با حسن نیت بخش‌های مهمی از اقدامات خود را انجام داده‌اند و بخش دیگری از تعهدش نیز منوط به حسن نیت طرف مقابل است و هر تصمیمی که شورای عالی نظارت بر برجام بگیرد ما آن را اجرایی خواهیم کرد.

جابری انصاری با بیان اینکه ما نباید در تاریخ تعیین کردن زمان برجام متوقف بشویم، عنوان کرد: اگر تعهدهای طرفین با دقت انجام شود٬ به نقطه نهایی شروع اجرای برجام خواهیم رسید و هرگونه اقدام در این مسیر با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در شورای نظارت بر برجام است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:14دی1394، کدخبر: 335221: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین