پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۸۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
درحالی مبارزه و ریشه‌کنی بیماری بروسلوز در همدان پیگیری می‌شود که بودجه محور بودن کنترل بیماری‌ها و کمبود منابع مالی، دامپزشکی را برای پرداخت قراردادهای واکسیناسیون دچار مشکل کرده است.

شعار سال: تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که علایم بالینی آن در حیوانات بیشتر به صورت سقط جنین دیده می شود.

این بیماری در انسان چهره‌های مختلفی دارد و ممکن است باعث ایجاد انواع مختلف اختلالات در اندام‌های حرکتی، دستگاه ادراری- تناسلی، سیستم قلبی- عروقی، عصبی، دستگاه گوارش سیستم تنفسی و سیستم ایمنی بدن شود.

بیماری تب مالت در دنیا مبتلا به است و تنها ۱۷ کشور توانسته اند آن را ریشه کن کنند و مابقی کشورها به نوعی با آن درگیر هستند و در کشور ما نیز در استان هایی که عشایرپذیر هستند به ویژه استان های غربی این مشکل وجود دارد.

آمار مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت کاهش داشته است

براساس بررسی ها و با اقدامات پیشگیرانه در استان همدان طی مدت سه سال گذشته آمار مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت کاهش داشته است.



در همین خصوص رئیس مرکز تحقیقات بروسلوز استان همدان با معرفی این مرکز گفت: روش های پیشگیری و کنترل بروسلوز در انسان و دام از اولویت‌های پژوهشی مرکز در سال جاری است که در رسیدن به این هدف نیازمند همکاری و همیاری کارشناسان دامپزشکی و دانشکده پیرا دامپزشکی استان هستیم.

فریبا کرامت در ادامه از همکاری های بین بخشی با اداره کل دامپزشکی استان خبر داد و کاهش چشمگیر بروز و ابتلا به بیماری تب مالت انسانی در سال گذشته را مدیون تلاش‌های اداره کل دامپزشکی در کنترل این بیماری در دام دانست.

کرامت گفت: تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام های آلوده به این ویروس است که از راه های مختلف و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و گاهی خوک و سگ، انسان را دچار این بیماری می کند.

رئیس مرکز تحقیقات بروسلوز استان همدانبااشاره به اینکه مصرف لبنیات محلی آلوده، شیر، سرشیر، خامه، گوشت نپخته آلوده و تماس با دام آلوده از راه های انتقال این بیماری است و قصابان و کسانی که با دام سر و کار دارند و کارکنان آزمایشگاه در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی می توانند ناقل این بیماری باشند.

کرامت با بیان اینکه شایع ترین علت بیماری تب مالت مصرف لبنیات محلی آلوده است، در خصوص علائم این بیماری اظهار داشت: علائم بالینی عمومی تب مالت به صورت تب و لرز مواج، سر درد، دردهای استخوانی و عضلانی و اسهال بروز می کند.

رئیس مرکز تحقیقات بروسلوز استان همدان بابیان اینکه شیوع بیماری تب مالت در جنس مذکر بیشتر است چراکه یک بیماری شغلی محسوب می شود و بیشتر مردان دامپرور در مناطق روستایی را درگیر می کند، عنوان کرد: سرایت تب مالت از انسان به انسان نادر است و این بیماری در سال ۹۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار انسان در استان همدان، حدود ۹۰ نفر را مبتلا کرد.

درمان تب مالت آسان و طول دوره درمان حداقل شش تا هشت هفته است

وی تاکید کرد: درمان تب مالت آسان و طول دوره درمان حداقل شش تا هشت هفته است و کمتر از یک درصد موجب مرگ و میر می شود که آن هم در صورت عدم درمان است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان نیز یکی از چالش ها و اهداف مهم دامپزشکی استان همدان را مبارزه با بیماری بروسلوز در دام دانست و گفت: مهمترین عاملی که می تواند در کنترل بیماری بروسلوز موثر باشد همکاری های بین بخشی و تعاملات دو جانبه بین دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان است.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری زئونوز است تعاملات بین بخشی بسیار موثر بوده و خوشبختانه در استان همدان این تعامل و همکاری از گذشته وجود داشته و همین امر باعث کاهش بروز بیماری تب مالت انسانی در سال ۱۳۹۵ به میزان ۳۶ درصد شد.

کارکنان دامپزشکی؛ سربازان خط مقدم مبارزه با بیماری های دامی از جمله بروسلوز

محمود رضا رسولی کارکنان بخش مبارزه دامپزشکی را سربازان خط مقدم مبارزه با بیماری های دامی از جمله بروسلوز دانست و گفت: هر سال ۱۰۰ درصد دام های واجد شرایط واکسیناسیون در استان واکسینه می شوند و خوشبختانه در سال گذشته در راستای انجام عملیات واکسیناسیون دام های استان با تامین خوب واکسن توانستیم به ۱۵۰ درصد پیش بینی استان دست پیدا کنیم که آمار بسیار قابل قبولی است.

رسولی یکی از چالش های مهم مبارزه با بیماری های دامی را دیده نشدن دامپزشکی در بسته سلامت دانست و گفت: بودجه محور بودن کنترل بیماری ها و کمبود منابع مالی، دامپزشکی را برای پرداخت قراردادهای واکسیناسیون و غرامت دامداران دچار مشکل کرده است.

وجود ۶۱۶ واحد صنعتی نگهداری دام در استان همدان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان همدان با ارائه عملکرد واحد مبارزه با بیماری های دامی اداره دامپزشکی گفت: در استان همدان بیش از دو میلیون راس دام وجود دارد این در حالی است که ۶۱۶ واحد صنعتی نگهداری دام در استان موجود است و از این تعداد دام بیشتر آن در واحد های روستایی و عشایری بوده و دامپزشکی در خدمت رسانی به این واحد ها مشکلات فراوانی دارد.

احمد نادری یکی از مهمترین راه های انتقال بیماری ها را قاچاق و حمل و نقل غیر مجاز و عدم هویت دار بودن دام ها دانست و گفت: در جابه جایی دام و در کوچ عشایر بیماری ها به راحتی از دام به دام و استانی به استان دیگر انتقال پیدا می کند که اداره کل دامپزشکی استان همدان برای کاهش بروز و شیوع اینگونه بیماری های حاصل از جابه جایی دام در هنگام کوچ عشایر با اعزام اکیپ های واکسیناسیون به استان های لرستان، ایلام و خوزستان دام های عشایر استان را در این استان ها واکسینه می کند.


نادری در ادامه تنوع گونه میکروب و میزبان، محدودیت پوشش ایمنی واکسن(ابتلا با سوش وحشی علی رغم واکسیناسیون)، مشخص نبودن میزان شیوع در دام ها (سبک)، یکسان نبودن نحوه و منابع گزارش گیری بیماری در انسان در استان ها، موقعیت جغرافیایی کشور (وجود مرزهای گسترده خاکی و بروز جنگ های متعدد در کشور های همسایه) و موقعیت جغرافیایی استان همدان را از چالش های مبارزه با بیماری بروسلوز دانست.

وی عدم وجود سیاست های همسان و هماهنگ منطقه ای، ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی نا مناسب، رویکرد مصرف لبنیات سنتی و عدم اقبال عمومی به مصرف محصولات پاستوریزه (عادات غذایی نا مطلوب) و عدم آموزش مناسب پرسنل، مردم و دامداران را نیز از مهمترین چالش های مبارزه با بیماری بروسلوز دانست.

شیوه سنتی پرورش دام به بیماری تب مالت دامن می‌زند

وی مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها و دوام باکتری در محیط، عدم اطلاع از شیوع بیماری در حیات وحش و غیر قابل کنترل بودن این محیط ها، دسترسی مشکل دامپزشکی به برخی مناطق صعب العبور، واگیری شدید، کمبود شدید نیرو(حدود ۴۰درصد پست ها بلاتصدی)، عدم همکاری دامداران در کشتار دام های آلوده به دلیل سطح نا مناسب آگاهی از بیماری و ناکافی بودن وعدم پرداخت به موقع غرامت، نیاز به سرمایه گذاری و هزینه های سنگین، شیوه سنتی پرورش دام (قرار گرفتن انوع دام در کنار یکدیگر)، حساسیت برخی نژادها به بروسلوز(نژاد های سنگین مثل مهربان و هولشتاین) را از دیگر چالش های مبارزه با بیماری بروسلوز دانست.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه سازمان دامپزشکی کشور مشکلات متعددی در مورد مبارزه و پیشگیری با بیماری تب مالت (بروسلوز) دارد زیرا هنوز برخی از مردم به استفاده از شیر و مواد لبنی غیر پاستوریزه با عنوان ارگانیک و داشتن کیفیت بهتر علاقه بیشتری دارند.

از سویی مسئله دیگر بودجه ناکافی برای مبارزه با بیماری تب مالت (بروسلوز) است و برای اینکه بتوان جمعیت دامی بیشتری را تحت پوشش واکسیناسیون قرار داد این سازمان نیاز به بودجه بیشتری دارد چراکه گسترش عملیات پیشگیری و مبارزه با هر نوع بیماری نیازمند بودجه است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 28 تیر 96 ، کد مطلب: 4035398:www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
باید نماینده های همدان در مجلس به این مسائل بودجه رسیدگی کنند تا بیماری های اینچنین در همدان و الاخصوص روستاهایشان ریشه کن شود
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
همه ما شاهد این بودیم که با یک انفولانزا برای مرغ ها چه بلایی سر قیمت تخم مرغ اومد نباید این اتفاق برای قیمت گوشت و شیر و ... هم بیفتد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین