پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان رتبه‌بندی شرکت‌های دارویی دامپزشکی برای سرعت صادرات، گفت: تست بیماری مشمشه به آزمایشات دامپزشکی اضافه شد.

شعارسال: مهدی خلج پیش از ظهر شنبه در نشست خبری که در آستانه هفته دولت برگزار شد، به اقدامات تشخیص دارو و درمان،‌ صادرات و مهار بیماری‌های دام و طیور اشاره کرد و گفت: مرکز تشخیص و آزمایشگاه کاربردی سازمان دامپزشکی، نظارت و کنترل آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی در حوزه دامپزشکی را بر عهده دارد و در سال 1394 مجموعاً 62 هزار و 300 نمونه دریافت کرده‌ایم و بالغ بر 83 هزار آزمون در آزمایشگاه‌های ما انجام شده است و در چهار ماهه ابتدایی امسال نیز 14 هزار و 500 نمونه دریافت و 28 هزار آزمایش انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این برای آزمایش مشمشه (به معنای زردآلو ، بیماری غده‌ای شبیه زردآلو) با مشکل مواجه بودیم، افزود: تست این بیماری در آزمایشگاه‌های ما راه‌اندازی شده است و همچنین در کنار آن سکانس ژنی ویروسی را هم راه‌اندازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی ارزش داروهای حوزه دامپزشکی را 55 تا 60 درصد داروهای انسانی عنوان کرد که برای صادرات داروها در این حوزه دو کار مهم انجام شده که اصلاح و ابلاغ دستورالعمل‌ها با کمک بخش غیردولتی و رتبه‌بندی شرکت‌های فعال در حوزه داروهای دامپزشکی از جمله آنهاست.

خلج در توضیح بیشتر در مورد رتبه‌بندی شرکت‌ها، گفت: اینکه شرکت داخلی ماده مورد نیاز خود را از کدام شرکت معتبر خارجی بخرد و یا در آزمون‌های سال قبل چقدر سربلند بیرون آمده باشد، در رتبه‌بندی شرکت‌ها مؤثر بوده و آنها را از الف تا د طبقه‌بندی کرده‌ایم.

وی در مورد مزیت طبقه‌بندی شرکت‌های دارویی دامپزشکی گفت: شرکت‌های طبقه الف نیاز به ماندن در گمرک برای گرفتن نمونه‌برداری ندارند و هر چه به سمت رتبه‌بندی‌های بعدی برویم نظارت‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی به نمونه‌گیری از اقلام دارویی در حوزه دامپزشکی در کشور هم اشاره‌ای کرد و گفت: سال قبل بیش از 800 قلم داروی تولید داخل را آزمایش کردیم که در طی آن در 5 کارخانه برخی از خطوط تولید نیاز به اصلاح داشت که انجام شد.

خلج همچنین به این نکته اشاره کرد که 3580 قلم دارو پروانه تولید در داخل یا گواهی ثبت صادرات گرفتند و در سال گذشته بالغ بر 500 محموله به ارزش 30 میلیون دلار به 9 کشور صادر شده است.

وی یکی از مرزهای ناامن از نظر ورود عوامل بیماری‌زا را مرزهای شرقی کشور اعلام کرد که در دو، سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، سعی کردیم تا جلوی واردات غیرمجاز از مرزهای شرقی گرفته شود. مضاف بر آنکه با هماهنگی سازمان‌های مختلف تصمیم گرفته شد که اگر دامی به صورت غیرمجاز وارد کشور شد، به هیچ عنوان از استان خود خارج نشود.

*رهاسازی ۱.۳ میلیارد قطعه بچه میگو در استخرهای پرورشی

خلج همچنین به این نکته اشاره کرد که 5 هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت میگو است و بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون بچه میگو در این سطح رها سازی شده است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی در بوشهر از مجموع 2729 استخر پرورش میگو 14 استخر آلوده داشته‌ایم که به محض وقوع بیماری جلوی توسعه آن را گرفته‌ایم و امسال برای نخستین بار در چابهار بدون بیماری لکه سفید سال را به پایان رسانده‌ایم.

طبق اعلام رئیس سازمان دامپزشکی تعداد کانون‌های بیماری دامی از 2343 در سال 92 به 982 کانون در سال 94 رسیده است.

وی همچنین از رشد 186 درصدی واکسیناسیون دام در کشور خبرداد و گفت: در سال 92تعداد 7 میلیون و 74 هزار مورد واکسیناسیون انجام شده که این رقم در سال 94 به 13 میلیون و 200 هزار مورد رسیده است.

خبر خوش دیگر رئیس سازمان دامپزشکی در مورد کاهش ابتلا به تب مالت در کشور بود که گفت: در سال 94 بالغ بر 20 درصد افزایش واکسیناسیون علیه این بیماری داشته‌ایم که تعداد مبتلایان از 21 هزار نفر به 18 هزار و 500 نفر در سال 94 رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد که صندوق بیمه محصولات کشاورزی بتواند 75 درصد منابع مالی را برای بیمه شدن دام‌های دامداران بپردازد و سازمان دامپزشکی هم حاضر است 25 درصد این مبلغ را تأمین کند، تا دامداران با غرامت‌های سنگین ناشی از بیماری‌های دام مواجه نشوند.

وی در مورد تشدید تب برفکی که سال گذشته از مرزهای غربی وارد کشور شده بود، نیز خاطرنشان کرد: با کارهای به موقعی که سازمان دامپزشکی انجام داد، از 20 خرداد به بعد وضعیت خوبی نسبت به کاهش تب برفکی در کشور داشته‌ایم.

وی افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی سازمان دامپزشکی بهای واکسیناسیون دام سبک را خودش پرداخت کرد که منجر شد در فاز بهاره 25 میلیون دام سبک با هیچ بیماری مواجه نشوند.

به گفته خلج، 75 میلیارد تومان بودجه نیاز است تا سازمان دامپزشکی بتواند برای مبارزه و ریشه‌کنی تب برفکی اقدامی ضربتی کند.

وی در مورد بیماری‌های طیور هم گفت: که تلفات ما در جمعیت طیور در سال 92 تعداد 11.56 درصد بوده که در سال 94 این رقم به 8.98 درصد رسیده است و باید پذیرفت که اگر می‌خواهیم صادرات داشته باشیم، راهی جز ارتفای کیفیت بهداشتی نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی اظهارداشت: 249 کشتارگاه صنعتی طیور پروانه بهداشتی بهره‌برداری از سازمان دامپزشکی گرفته‌اند و میزان طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های صنعتی از 663 میلیون قطعه در سال 92 به 767 میلیون قطعه در سال 94 رسیده است که از این رقم حدود یک درصد به دلیل مشکلات ناشی از سلامت طیور در بازرسی‌ها ضبط شده است.

وی همچنین از افزایش 37 درصدی نظارت دامپزشکی با کشتار دام سبک در کشتارگاه‌های کشور خبرداد و گفت: همچنین نظارت بر دام سنگین 18 درصد افزایش یافته است و در سال 94 بیش از 2 میلیون و 804 بازرسی انجام شده است.

خلج از معدوم کردن 4 هزار و 900 تن محصولات دامی غیر بهداشتی که در بازار عرضه شده خبرداد و گفت: این رقم منهای کشتارگاه‌های صنعتی است.

وی در مورد سلامت پرورش ماهی قزل‌آلا در مزارع پرورش ماهی نیز تصریح کرد: 880 نمونه برای 39 مورد آلاینده در سال گذشته از ماهی‌های قزل‌آلا برداشته شده و اگر بیماری مالاشیپ گرین در مزرعه پرورش ماهی دیده شود، با آن برخورد می‌کنیم.

وی از برخورد سازمان دامپزشکی با گوشت طیوری که قرار است از هر استان خارج شود خبرداد و گفت: از این طیور کشتار شده نمونه برداری می‌کنیم و اگر باقیمانده دارویی داشته باشد، اجازه حمل نمی‌دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی پرورش ماهی قزل‌آلا یا تیلاپیا را در آبهای همراه با فضولات انسانی به شدت رد کرد و گفت: قزل‌آلا معمولاً به آب بکر، سالم و خنک نیاز دارد و نمی‌تواند در شرایطی که آب دچار آلودگی است، زندگی کند. در کنار آن 5 میلیون کیلوگرم ماهی تیلاپیا در کشور تولید می‌شود و برای ورود نیز باید از سازمان شیلات مجوز دریافت شود.

خلج در پاسخ به سوال خبرنگار که چرا با گذشت 2 سال از بسته شدن درب‌های بازار روسیه به اروپا، امضای پروتکل دامی با ایران این قدر به طول انجامید؟ گفت: روس‌ها سوالات بسیار متعددی را از ما داشتند که شاید به 200 صفحه رسیده است که ما مجبور بودیم یک به یک به این سوالات برای رفع ابهامات پاسخ دهیم و سازمان دامپزشکی وقت قابل توجهی را به این مسئله اختصاص داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6شهریور1395، کدخبر: 13950606000867: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین