پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۹
در حالی که از ابتدای زمستان سال گذشته سویه های جدید بیماری تب برفکی در کشور شناسایی شد و هر روز آمار متفاوتی از تلفات این بیماری منتشر می شود، رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که میزان تلفات این بیماری حدود 31 هزار راس بوده و کانون های این بیماری نسبت به ماه گذشته 60 درصد کاهش یافته است.

شعارسال: مهدی خلج در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت بیماری تب برفکی اظهار کرد: این بیماری تا کنون 31 هزار و 200 راس دام سبک و سنگین مبتلا را تلف کرده است که شامل 13 هزار راس گوسفند و بز و حدود 1800راس گاو در سال گذشته و همچنین دست‌کم 15 هزار راس دام سبک و 1400 راس دام سنگین در سال جاری می شود.

وی افزود: از سال گذشته که بیماری تب برفکی شناسایی شد، با کمبود واکسن مواجه شد که موسسه رازی علی رغم تلاش های بسیار متخصصان آن، نتوانست نیاز کشور را به طور کامل تامین کند.

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: نیاز کشور به واکسن تب برفکی 27 میلیون دوز بوده و به حدود شش میلیون دوز ذخیره استراتژیک نیز در سال، نیاز داریم که پیشنهاد تامین این ذخیره استراتژیک گردشی را به وزارت کشاورزی و دولت ارائه داده ایم.

خلج تصریح کرد: اگرچه تولید واکسن باید تابعی از برنامه‌های سازمان دامپزشکی باشد اما اکنون وضعیتی کاملا بر عکس بوده و تامین این ماده بیولوژیک، همواره نوسانات بسیاری دارد.

وی اظهار کرد: در گذشته که درآمد دولت ناشی از قیمت بالای نفت بهتر بود، حدود شش میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شد و به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گرفت. اما از سال 1393 که قدرت مالی دولت کاهش یافت، مجوز واردات این محصول به چند شرکت خصوصی واگذار شد و در عین حال، کم‌کم واکسیناسیون از رایگان بودن فاصله گرفت. به همین دلیل دامداران استقبال چندانی از این موضوع نکردند؛ به طوری که در همان سال، شرکت‌های واردکننده، حداقل هزار تومان در هر دوز ضرر کردند.

رییس سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال گذشته با توجه به مواردی که پیش آمده بود، 12 میلیارد تومان برای تامین واکسن از دولت درخواست شد، اما به خاطر کمبود منابع مالی، تاخیر زیادی در اختصاص این بودجه به وجود آمد که البته با حمایت دولت در سال جاری واکسیناسیون افزایش و کانون های بیماری کاهش یافت.

خلج اعلام کرد: یکی دیگر از دلایل بروز مشکل در تامین واکسن، ورود دو سویه جدید بیماری تب برفکی به کشور بود که زمان بیشتری برای ساخت پادزهر آن نیاز داشت. با این حال در سال جاری با سه شرکت فرانسوی، ترکی و هندی قراردادی برای واردات 8.5 میلیون دوز واکسن منعقد شده که تاکنون بیش از 3.7 میلیون دوز آن وارد شده است.

وی افزود از دی ماه سال گذشته تا 25 اردیبهشت حدود 36 میلیون و 900 هزار راس دام سبک و سه میلیون و 760 هزار راس دام سنگین واکسینه شدند که در مراحل بعدی مقرر شده تا 30 میلیون راس دام، مایه‌کوبی شوند و همین اقدامات سبب شده تا کانون های این بیماری نسبت به ماه گذشته حدود 60 درصد کاهش یابد.

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه برای مبارزه با بیماری تب‌برفکی حداقل سالانه به حدود 120میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: واکسیناسیون برای دام‌های سبک کاملا رایگان بوده و هیچ ماموری حق دریافت پول از دامدار را ندارد اما صاحبان جمعیت گاوی، باید بهای آن را بپردازند. البته در برخی مناطق، استانداری‌ها ورود کردند و برای تامین مالی واکسیناسیون به دامداران کمک کرده‌اند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاريخ انتشار: 31 اردیبهشت 1395، کد خبر: 95023119386 ، www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین