پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه تا اسفندماه سال گذشته ۱۳ هزار راس دام از تب برفکی تلف شدند که این تلفات در فروردین ماه ادامه دارد، گفت: بابت تلفات بیماری تب برفکی حتی اگر یک راس باشد از مردم عذرخواهی می‌کنم.

شعارسال: مهدی خلج امروز در نوزدهمین کنگره دامپزشکی ایران در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت بودجه این سازمان در سالجاری گفت: دولت با مشکلاتی در تامین منابع مالی مواجه است اما براساس مکاتباتی که توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته و نامه‌هایی به مقامات ذیصلاح برای حمایت از این سازمان نوشته شده است امیدواریم که این مسئله مرتفع شود.

وی افزود: در این شرایط ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم که از همه لحظات برای خدمت‌رسانی به مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی و خدمتی که به دامهای روستایی و عشایری انجام دهیم دریغ نکنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: دولت و مجلس در سال 95 با اهتمامی که داشته‌اند وضعیت منابع مالی سازمان دامپزشکی بهتر شده است اما باید پذیرفت که بیماری تب برفکی زمانی که در کشور انگلستان آمد 6میلیون دام توسط دولت این کشور در سال 2001 در این کشور معدوم شد.

خلج با اشاره به همکاری رسانه‌ها در این ارتباط برای اطلاع‌رسانی به مردم نیز گفت: رسانه‌ها با تمام وجود پیام‌های دامپزشکی کشور را به کشاورزان ابلاغ و مردم نیز از دستورالعمل‌های سازمان مربوطه پیروی کردند تا سرمایه‌های آنها حفظ شود.

وی یادآور شد: کشاورزان در این سال 7 میلیارد تومان از بابت تب برفکی خسارت دیده‌اند.
وی گفت:‌ در سال 1995 نیز کشور تایلند 4 میلیون و 700 هزار دام خود را به علت تب برفکی معدوم کرد اما باز هم پیام رسانه‌ها حمایت از دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی بود.

* عذرخواهی رئیس سازمان دامپزشکی از مردم به خاطر بیماری تب برفکی

وی درباره اینکه برآورد چه میزان خسارتی از بیماری تب برفکی تا به امروز وجود دارد گفت: در صورتی که یک راس دام نیز در کشور تلف شود رئیس این سازمان باید در مقابل مردم سر تعظیم فرود آورده و عذرخواهی کند اما ما در شرایط فعلی با واقعیتی روبرو هستیم که ایران را در یکی از بدترین شرایط جغرافیایی جهان به لحاظ مخازن ویروس تب برفکی قرار داده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: اطراف ایران در مقایسه با گذشته به دلیل شرایط خاص منطقه از لحاظ بیماریهای دامی ناامن‌تر شده است اما با این وجود ما در سال 94 حدود 13 هزار راس دام تلفات داشتیم که این رقم در مقایسه با موج بیماری سال‌های گذشته به 41 هزار راس بود کاهش یافته است.

خلج در خصوص ظرفیت تولید و بیماری تب برفکی در کشور گفت: واکسن تولید داخلی اکنون یک مقداری شکل گرفته است و در موسسه رازی تولید می‌شود. همچنین در کنار این موسسه شرکت روناک نیز تولید خود را آغاز کرده است.

وی گفت: به تمام علاقه‌مندان تولید و یغا سرمایه‌گذاری در تولید واکسن دام و طیور با توجه به محدودیت‌هایی که در کشور وجود د ارد دعوت به عمل می‌آید که در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش واکسن دام و طیور با سایر کشورها نیز وجود دارد.

*مشکل بیماری تب برفکی تا اردیبهشت‌ماه حل می‌شود

خلج افزود: 9 میلیون دوز واکسن خریداری شده است که امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌ماه مشکلات تب برفکی حل شود و واکسیناسیون سراسری دام از 20 اردیبهشت ماه برای مقابله با بیماری تب برفکی آغاز می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص وضعیت شیر خام دامداران گفت: تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت بهداشتی انجام می‌دهیم به طوری که این سازمان در دو، سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای ارتقا و کیفیت این محصول تهیه و به مجلس ارائه کرده است.

خلج با اشاره به برنامه سازمان دامپزشکی کشور برای ارتقای بهداشتی شیر خام گفت: در صورتی که به ازای هر لیتر شیر خام 100 تومان اضافه توسط صنایع پرداخت شود آن در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرد تا این سازمان با بکارگیری فارغ‌التحصیلان و آموزش آنها بیماریهایی نظیر ورم پستان و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد همچنین پیش‌بینی شده در صورت تحقق این امر تغذیه دام‌ها بهداشتی‌تر شود.

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت رسیدگی به مراکز عرضه لبنیات سنتی گفت: سازمان دامپزشکی در این خصوص تقسیم‌بندی‌هایی دارد و از مراکز بهداشتی عرضه این محصولات حمایت می‌کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 165237، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین