پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بیان كرد ۳ برابر مصرف داخل مجوز واردات واکسن طیور صادر شده است.

شعار سال : حمید کهرام در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعد از ظهر روز شنبه در محل موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی برگزار شد، اظهار داشت: موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن‌های طیور در کشور و منطقه است.

وی با بیان اینکه بازار طیور کشور جمهوری اسلامی ایران بزرگ و بسیار وسیع است، افزود: میزان جوجه‌ریزی ایران در طول یک‌سال یک میلیارد و 200 میلیون قطعه است این در حالی است که این امر در سایر کشورها نظیر پاکستان به 500 هزار قطعه در سال می‌رسد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه بازار ایران در راستای تولید واکسن طیور بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: سایر کشورهای تولیدکننده واکسن طیور، بازار ایران در این بخش را مهم ارزیابی کرده و درصدد هستند این بازار را بدست آورند.

*سالانه بیش از 7 میلیارد دز واکسن طیور در کشور مصرف می‌شود

وی با تاکید بر اینکه سالانه بیش از 7 میلیارد دز واکسن طیور در کشور مصرف می‌شود، تصریح کرد: با توجه به آمار اعلام شده تنها یک الی 2 میلیارد دز از واکسن طیور یاد شده در کشور تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن طیور با سابقه‌ای بالغ بر 30 سال به شمار می‌آید، افزود: واکسن‌های طیور به دو بخش زنده و کشته شده تقسیم‌بندی می‌شوند که واردات واکسن‌های زنده به کشورها از جمله کشورهای تولیدکننده این محصول با قوانین خاص و پیچیده‌ای رو‌به رو است.

کهرام با بیان اینکه امکان انتقال دیگر اجرام در واکسن‌های زنده وجود دارد از این رو واردات این دسته از واکسن‌ها به توجه و دقت بیشتری نیاز دارد، گفت: تشخیص سایر اجرام در واکسن‌های زنده امکان‌پذیر نیست از این رو ممکن است این امر سبب بروز بیماری‌هایی شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بیان کرد: واکسن‌های کشته شده، ویروس و یا میکروب کشته شده‌ هستند که قوانین واردات این دسته از محصولات نسبت به واکسن‌های زنده سهل‌تر است.

وی با بیان اینکه قیمت عرضه محصولات وارداتی نظیر واکسن طیور به شرایط هر کشور بازمی‌گردد که آیا این نوع محصولات در آن منطقه تولید می‌شود یا نه، اظهار داشت:کشورهای وارد کننده واکسن راضی هستند که با سود کمتر محصولات خود را در بازار ایران عرضه کنند چرا که بازار کشور ما گسترده و وسیع است.

کهرام خاطرنشان کرد: اغلب واکسن‌های طیور مدت زمان 2 سال زمان مصرف دارند به همین سبب شاهد واردات بسیار زیادی از این محصول در کشور هستیم که این امر سبب افت و خیز قیمت این محصول می‌شود چرا که بر اساس میزان عرضه محصول در بازار و با وجود شرکت‌های مختلف رقیب، قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در رابطه با واکسن‌های زنده با توجه به تولید داخل در کشور نیاز است بازنگری جدی در این بخش صورت گیرد، بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور بر این باور است واردات واکسن طیور باید بر اساس تعرفه صورت گیرد در حالی که واردات سایر محصولات کشور نظیر مرکبات طبق تعرفه نیست.

*در بخش واردات واکسن طیور برنامه‌ریزی جدی در کشور صورت گیرد

وی با اشاره به اینکه واردات این محصول بیش از حد استاندارد به طور قطع تولید داخلی کشور را با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌سازد، اظهار داشت: باید در بخش واردات واکسن طیور برنامه‌ریزی جدی در کشور صورت گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه گاه در بحث واردات مبحث کیفیت مطرح می‌شود مبنی بر اینکه کیفیت محصولات ساخت داخل خوب نیست، افزود: برای اثبات این ادعا باید نمونه‌های عینی برای ما بیاورند و در قیاس با سایر محصولات وارداتی قرار دهند.

وی افزود: در قیاس محصولات وارداتی و محصولات ساخت داخل به این نتیجه دست پیدا می‌کنیم که به طور قطع کیفیت محصولات تولید داخل اگر بیشتر از محصولات وارداتی نباشد، کمتر از آن هم نیست.

کهرام با بیان اینکه کیفیت محصولات تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی کنترل می‌شود، اظهار داشت: در بخش تولید گامبورو که محصول جدیدی به شمار می‌آید 6 دانشگاه تحقیق کرده‌اند که گزارشات آن موجود است.

وی با اشاره به اینکه واردات واکسن طیور به کشور جمهوری اسلامی ایران از کشوری مانند اوکراین در حالی صورت می‌پذیرد که در این بخش قابل قیاس با ایران نیست، خاطرنشان کرد: باید پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قدم برداریم به گونه‌ای که تولید داخل با واردات بی‌رویه آسیب نبیند.

وی گفت: علی رغم اینکه توان تولید کامل مصرف کشور را داریم اما به سبب رقابت داخلی کشور با ظرفیت کامل تولید نمی‌کنیم که این یک ظلم برای کشور تولیدکننده محسوب می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه بیش از 12 مدل واکسن طیور در داخل کشور تولید می‌شود، یادآور شد: باید در بحث واردات واکسن بازنگری جدی صورت گیرد و در این بخش اگر بحث کیفیت مطرح شود به طور قطع از آن‌ها مستند درخواست می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان تولید ما بر اساس نیاز بازار صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تولید واکسن طیور در سال 93 نسبت به سال 92 میزان 30 درصد افزایش و در مدت زمان گذشته از سال جاری نسبت به سال 93 نیز 30 درصد افزایش را شاهد بودیم.

کهرام با اشاره به اینکه در حال حاضر 3 برابر مصرف داخل مجوز واردات واکسن طیور صادر شده است، گفت: واردات باید کنترل شده صورت گیرد، علی رغم اینکه سالانه مجوز واردات 21 میلیارد دز واکسن داده می‌شود، کشور تنها به یک الی 2 میلیارد دز واکسن از طریق واردات نیاز دارد.

*واکسن تب برفکی روناک سال آینده وارد بازار می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: میزان هزینه واکسن و دارو طیور زیر یک درصد از مجموع هزینه‌های تمام شده تولید مرغ و طیور است.

وی با بیان اینکه کشور ایران در بخش تولید واکسن آنفولانزای انسانی وارد نشده چرا که تولید این محصول به تکنولوژی پیشرفته‌ای نیازمند است، گفت: علی رغم اینکه موسسه رازی توانایی تولید این محصول را دارد اما به سبب نبود بودجه کافی به تولید انبوه و صنعتی آن دست پیدا نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه واکسن تب برفکی روناک سال آینده وارد بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال جاری 500 هزار دز واکسن تب برفکی روغنی وارد بازار می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ نشرخبر : 14 آذر 1394 کد مطلب : 935050 www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین