پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه گفت: دو پروژه برای تثبیت ریزگردها و جلوگیری از حرکت شن‌های روان در محدوده حاشیه دریاچه ارومیه به سمت زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد در دست اجراست.



شعار سال: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه گفت: دو پروژه برای تثبیت ریزگردها و جلوگیری از حرکت شن‌های روان در محدوده حاشیه دریاچه ارومیه به سمت زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد در دست اجراست.

مختارخانی افزود: برای اجرای طرح های تثبیت بیولوژیک در منطقه جبل واقع در شمال غربی دریاچه ارومیه ۳۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در سال ۹۳ مصوب شده است.

وی گفت: یکی از این طرح‌ها طرح تثبیت بیولوژیک با گونه‌های درختی و درختچه‌ای و گونه‌های مقاوم به شوری و کم آبی همانند گز و قره داغ است که با اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی در دست اجراست. همچنین محدوده اجرایی این طرح به طول هشت کیلومتر به موازات مرز پارک ملی دریاچه ارومیه و به عمق ۵۰۰ متر است.

وی اظهار کرد: در روند اجرای این طرح کشت گونه‌های گز و قره داغ با هدف ایجاد کمربند سبز و باد شکن که بتواند جلوی حرکت ماسه بادی را سد کند انجام می شود که هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه افزود: پروژه دوم که به صورت پایلوت و با اعتبار هشت میلیارد ریال در حال اجراست مالچ پاشی در کانون‌های ریزگرد در محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه و در مساحت ۴۵ هکتار است. با توجه به اینکه بیم آن می رود نهال‌های درختان و درختچه‌ها با حرکت شن‌های روان از بین بروند، بنابر این پروژه بصورت پایلوت و درجهت تثبیت موقت بستر ماسه‌های روان در حال اجراست تا همزمان با آن و با کاشت نهال ‌ای مورد نظر فرصت تثبیت برای ریشه درختان و درختچه‌ها در بستر این مناطق ایجاد شود. این طرح هم اکنون از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه گفت: غیر از این دو طرح، احداث دو سطح آبگیر در دو جزیره اسپیر و آرزو در ردیف برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. این دو سطح آبگیر، آب حاصل از بارندگی ها را جمع آوری و در انبارهای احداث شده، ذخیره می کنند تا در مواقعی که برای حیات وحش مورد نیاز باشد استفاده شود.

وی گفت: این طرح در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت جماران، تاریخ انتشار چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴، کد مطلب: 20544:www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین