پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰
نام غول‌ها را همیشه در داستان‌ها شنیده‌ایم اما جالب است بدانید که نمونه مومیایی‌شده یک غول دو سر در جهان وجود دارد که «کاپ داوا» نام دارد.

شعار سال: تایتان‌های یونانی، غول‌های چندگانه اسکاندیناوی، غول پانگوی چینی و غول‌های جالوت کتاب مقدس، نمونه‌هایی از این موجودات غول‌پیکر در فرهنگ‌های مختلف هستند.

همین روایت‌ها و داستان‌ها موجب می‌شود که بسیاری از مردم به این فکر بیفتند که آیا واقعا این غول‌ها وجود داشتند؟ یکی از این غول‌ها «کاپ داوا» نام دارد که یک غول پاتاگونایی است که در سواحل آمریکای جنوبی کشف شده است. جسد کشف‌شده این غول نه تنها خیلی خیلی بزرگ است، بلکه دو سر دارد!

استخوان‌های غول در بالتیمور

غول کاپ داوا 3/6 متر طول دارد و بدنش هم‌اکنون در موزه‌ای در بالتیمور آمریکا نگهداری می‌شود. به این غول، عول پاتاگونیایی گفته می‌شود. گفته می‌شود که پاتاگونیا سرزمینی است که غول‌ها مدت‌ طولانی‌ای در آن زندگی کرده‌اند. افسانه غول‌های پاتاگونیایی به داستانی برمی‌گردد که توسط فردیناند ماژلان نقل شده است.

کاپ داوا

ماژلان و همراهانش زمانی که در یکی از سواحل آمریکای جنوبی پهلو گرفتند، برای اکتشاف در این جزیره به راه افتادند و با بومی‌هایی برخورد کردند که دو برابر یک مرد معمولی بودند. این احتمال وجود دارد که برخی از مردم بومی این منطقه قدی بلندتر از میانگین قد اروپاییان در آن زمان داشته‌اند.

البته ممکن است که در مورد این اختلاف قد اغراق و در نهایت منجر به به وجود آمدن داستان‌هایی در مورد غول‌های سرزمین پاتاگونیا شده باشد. آیا ممکن است غول‌های واقعی دیگری در پاتاگونیا وجود داشته باشند و کاپ داوا نمونه‌ای از آنها باشد؟

نقاشی‌ای از غول کاپ داوا

تاریخ‌ها یا اسطوره‌ها

جالب است بدانید که دو داستان متناقض در مورد کاپ داوا نقل شده است. داستان اول می‌گوید که کاپ داوا توسط ملوانان اسپانیایی حدود سال 1673 در سواحل پاتاگونیا کشف شد. ملوانان این غول را گرفتند و به کشتی خود بردند و به دکل بستند. وقتی که کاپ داوا خود را از دکل آزاد کرد، شروع به زد و خرد با آنها کرد و در نهایت به دلیل اصابت نیزه با قفسه سینه‌اش کشته شد. سپس بدن او مومیایی شد و بعدها در قرن نوزدهم به بریتانیا و سپس آمریکا فرستاده شد.

داستان دوم نقل می‌کند که این غول در حالی که در یک جزیره مرده بوده و یک تیر در قفسه سینه‌اش وجود داشته، کشف می‌شود. در این داستان، جسد کاپ داوا توسط بومیان پاراگوئه یافت می‌شود که آنها به رسم مراسم مذهبی خود، بدن این غول را مومیایی می‌کنند. بعدها این داستان به گوش جورج بیکل، کاپیتان قایق بادی بریتانیایی، رسید و وی خود را به پاراگوئه رساند و بدن مومیایی‌شده غول را به سرقت و آن را به بریتانیا برد.

تصویر کامل از بدن کاپ داوا

اختلاف نظرهایی در مورد صحت این داستان‌ها وجود دارد. برخی معتقدند که این داستان واقعی است و برخی کاملا موافقند که دروغ محض است. برای این کار دانشمندان شواهدی را بررسی کرده‌اند که ببینند احتمال کدام یک بیشتر است.

آیا وجود مرد دو سر 4 متری ممکن است؟

اگر چه وجود یک غول واقعی دو سر به نظر خیلی دور از ذهن می‌رسد اما بهتر است بدانید که تاکنون یک اژدعای واقعی و یک ترول (غول ساکن غار) واقعی کشف شده‌اند و همین امر وجود چنین موجودی را نفی نمی‌کند. به غیر از این، هم‌اکنون نیز افرادی در دنیا وجود دارند که قدی کاملا غیرمعمول دارند.

رابرت وادلو

گفتنی است که بلند قدترین انسان در جهان که نام آن ثبت شده است، «رابرت وادلو» است که بین سال‌های 1918 تا 1940 زندگی می‌کرد و 2/5 متر قد داشت و قدش تا آخر عمر در حال رشد بود. او به طور ناگهانی در 22 سالگی فوت شد.

اگرچه افرادی یافت شده‌اند که بیش از 2/5 متر قد دارند اما تاکنون هیچ انسان زنده یا بقایای اسکلتی کشف نشده است که قدش 3/6 متر باشد. اگرچه ممکن است کسی تا این حد رشد کند اما این میزان قد عوارض سلامتی زیادی برای شخص خواهد داشت و زندگی کردن را برای او سخت خواهد کرد. دلیل این که وادلو درگذشت، آن بود که پاهایش به علت تحمل وزن بسیار زیاد تاول می‌زد. این تاول‌ها در نهایت عفونی شدند و وادلو از عوارض مربوط به عفونت جان خود را از دست داد. حال تصور کنید شخصی 3/5 متر قد دارد. این مشکلات برای او چندین برابر خواهد شد.

تصویر برادران دو سر «تاچی» در دهه 1880

در مورد دو سر بودن هم باید گفت که هم در انسان و هم در حیوانات نمونه‌های دوسری دیده شده است. بیماری‌ای با نام «dicephalic parapagus» موجب می‌شود که دوقلوها با یک تن و دو سر به دنیا بیایند. در اکثر موارد نوزادانی که به این شکل به دنیا می‌آیند، به سن بلوغ نمی‌رسند اما با این حساب باز هم موارد نادری وجود دارد که به سن بلوغ هم رسیده‌اند. البته اگر اندام‌های حیاتی دوقلوهای به هم چسبیده مثل قلب، معده و ریه دو تا باشد، شانس زنده ماندن‌شان بیشتر می‌شود. در این صورت آنها به بزرگسالی هم می‌رسند اما باز این مورد هم بسیار کمیاب است.

دانش پزشکی در مقابل افسانه

برای اینکه فرض کنیم که کاپ داوا واقعی است، ما باید دو سناریوی بسیار نامعلوم را در یک زمان قبول داشته باشیم. ابتدا باید فرض کنیم که این کاپ داوا با وجودی که یک دوقلوی دو سر بوده، اما طول عمر زیادی داشته است و دوم فرض کنیم با وجودی که او قد بسیار بلندی داشته، هیچ مشکل سلامتی‌ای نداشته و در کمال قدرت و سلامت به بزرگسالی رسیده و قدرتش آنقدر زیاد بوده که توانسته است با گروه کثیری از ملوانان بجنگد.

گفتنی است که بدن کاپ داوا در دهه 1960 مورد بررسی پزشکان قرار گرفت و آنها متفق‌القول گفتند که هیچ نشانه‌ای از جعلی بودن بدن او وجود ندارد و این بدن واقعا متعلق به یک انسان یا غول بوده است.

با این حال، کارشناسان هنوز بررسی نکرده‌اند که آیا کاپ داوا دوقلویی است که بهdicephalic parapagusمبتلا بوده یا اینکه آناتومی داخلی او به این شکل بوده است. در واقع این سوال نشان می‌دهد که غول‌ها وجود خارجی داشتند یا فقط تو داستان‌ها بودند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار 25 مرداد 96، کدمطلب:265301، www.ana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین