پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۵۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
میراث فرهنگی استان همدان به صراحت اعلام کرده است که فعالیت در حریم غار «سراب» و ساخت هتل در عرصه‌ی غار «علیصدر» باید متوقف شود اما برای نهایی شدن توقف ساخت هتل در عرصه‌ی غار علیصدر هنوز اقدامی انجام نشده است.
شعارسال: دو غار «سراب» و «علیصدر» در استان همدان را از برجسته‌ترین و کم‌نظیرترین غارهای آبی کشور و چه بسا خاورمیانه می‌نامند که هر چند هر دو در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده‌اند، اما به واسطه‌ی تجاوزهایی که با ساخت هتل در عرصه‌ی غار علیصدر و فعالیت معدن سنگ در حریم غار سراب در حال رخ دادن است، نه تنها محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه به مرور درحال آسیب دیدن است، بلکه عرصه و حریم این دو اثر به خصوص غار «علیصدر» را که در فهرست موقت میراث طبیعی یونسکو نیز قرار گرفته است، با خطر خروج از این فهرست مواجه می‌کند.

احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در توضیح اقداماتی که این معاونت برای خروج غار سراب از وضعیت کنونی انجام داده است،  می‌گوید: حدود دو تا سه ماه گذشته در نامه‌ای به مسئولان معدن سنگ، اعلام کردیم با توجه به قرار گرفتن این معدن در حریم غار «سراب»، باید نسبت به جمع‌آوری و غیرفعال شدن این معدن اقدام شود. از سوی دیگر در جلسه‌ای که در دفتر دیوان محاسبات داشتیم، پیگیری کردند تا با نامه‌نگاری با اداره معادن نسبت به جمع‌آوری این سازه اقدام شود.

او تاکید می‌کند: در نامه‌نگاری‌های انجام‌شده، صراحتا اعلام کرده‌ایم که باید معدن سنگ در حریم غار سراب غیرفعال شود.

او همچنین درباره پیگیری‌های انجام‌شده در مورد ساخت هتل «بوعلی» در عرصه غار «علیصدر»  بیان می‌کند: تا کنون چندین مرتبه با مسئولان این بخش نیز مکاتباتی انجام شده و درخواست توقف کار را داده‌ایم، اما هنوز جواب نگرفته‌ایم.

او با اشاره به تهیه و تصویب عرصه و حریم غار «علیصدر» توسط سازمان میراث فرهنگی اظهار می‌کند: هنوز این عرصه و حریم به ما ابلاغ نشده است و اکنون پیگیر ابلاغ آن هستیم، به محض ابلاغ شدن، با توجه به این‌که هتل در عرصه قرار دارد، آن را به دستگاه‌های ذیربط اعلام می‌کنیم تا اقدامات مورد نیاز برای آن انجام شود.

ترابی ادامه می‌دهد: قرار گرفتن این غار در عرصه یا حریم، نوع تصمیم درباره‌ی آن را مشخص می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا باید عرصه و حریم غار «علیصدر» ۹ سال بعد از ثبت ملی این محوطه‌ی تاریخی طبیعی انجام شود، بیان می‌کند: علت این دیر شدن را نمی‌دانم، اما از حدود هفت ماه پیش که به عنوان معاون میراث فرهنگی به این معاونت وارد شدم، نخستین دغدغه و اولویتم تعیین عرصه و حریم این غار بود و خوشبختانه موفق به انجام آن شدم.

معاون میراث فرهنگی استان همدان در ادامه درباره علت ابلاغ نکردن این عرصه و حریم بعد از گذشت ۲۴ روز از زمان تعیین و تصویب آن توسط سازمان میراث فرهنگی به استان همدان می‌گوید: این عرصه و حریم در ۲۷ دی امسال مصوب شد، که باید تغییراتی روی مصوبه انجام شود و سپس مشاور طرح را به سازمان میراث فرهنگی دهد، و بعد از آن این مصوبات به ما ابلاغ شود.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21بهمن 1396 ، کدخبر: 96112112064،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
وقتی نامه نگاری میکنند برای توقف هتل و جواب قانع کننده ای نمیگیرند خودشون دست به کار شند و هتل رو خراب کنند ، راهی غیر از این میمونه؟
ا.ح75
ناشناس
Norway
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
اولین باری نیست که احداث چنین بناهایی خطر خارج شدن این آثار طبیعی از یونسکو رو تهدید میکنه ، باید میراث فرهنگی یه اقدام بجا و درستی در این زمینه انجام بده
ا.ح75
ناشناس
United States of America
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
جالبه واقعا فقط توی ایران کنار یک اثر جهانی مثل غار علیصدر حفاری معدن صورت میگیره
همین کارها رو میکنید کل جهان بهتون میخندن دیگه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین