پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
همکاری‌های امنیتی ترکیه با ایران محدود شده‌اند چرا که آنکارا عضو ناتو است اما تحولات اخیر در منطقه سبب شده که هر دو کشور همکاری‌های امنیتی را افزایش دهند.

شعارسال: به گفته رسانه‌های ترکیه این اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی به این سو است که یکی از مقام‌های ارشد نظامی ایران از ترکیه بازدید کرده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه اشاره می‌کند که این سفر نشان‌دهنده افزایش همکاری بین آنکارا و تهران است.

اسپوتنیک می‌نویسد: تهران خود اعلام کرده است که تحولات منطقه و مسائل امنیتی محور دیدارهای اخیر بوده‌اند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مسائل اصلی در دستور کار مذاکرات در آنکارا وضعیت سوریه، مسئله کردها و امنیت مرزی بوده‌اند.

«بیلگن الاگز» تحلیلگر سیاسی در دانشگاه مرمره در استانبول درباره پیامدهای این سفر برای روابط ترکیه و ایران و وضعیت منطقه می‌گوید: از لحاظ امنیتی روابط میان آنکارا و تهران تاریخچه‌ای طولانی دارند اما طی شش سال گذشته دو کشور شاهد بحران‌های مختلف بوده‌اند و دلیل اختلاف‌نظرها رویکرد متفاوت آنان نسبت به مسئله سوریه بوده است. همکاری‌های امنیتی ترکیه با ایران محدود شده‌اند چرا که آنکارا عضو ناتو است اما تحولات اخیر در منطقه سبب شده که هر دو کشور همکاری‌های امنیتی را افزایش دهند.

این تحلیلگر درباره مسائل امنیتی در مرز ترکیه و ایران می‌گوید که عامل اصلی دغدغه دو کشور فعالیت‌های پ ک ک و وابستگان آن در مرز میان تهران و انکارا است و در این‌باره می‌افزاید: جریان موسوم به حیات آزاد کردستان یا پژاک یک جریان ضد‌دولتی وابسته به پ ک ک است که در ایران فعالیت دارد و مدت‌هاست که دغدغه‌ای امنیتی برای ایران بوده است. وضعیت در عراق و سوریه نیز موجب افزایش فعالیت‌ گروه‌های کرد در مرز ترکیه و ایران شده است. ممکن است این موضوع عامل اصلی افزایش همکاری‌های نظامی میان ترکیه و ایران باشد.

اسپوتنیک با اشاره به این که در اوایل ماه جاری انکارا ساخت دیوار در مرز با ایران را آغاز کرد می‌نویسد: این کارشناس معتقد است که هدف ترکیه از ساخت دیوار در مرز با ایران برای دفاع از دو کشور علیه تهدید از جانب گروه‌های مسلح کرد است. او می‌افزاید: آنکارا و تهران همچنین خواهان توسعه روابط تجاری هستند اما فعالیت گروه‌های مسلح کرد در سرتاسر مرز همچنان یک مشکل است. از جمله اقدامات تحریک‌آمیز و حملات آن گروه‌ها. ترکیه و ایران از این نظر در سرتاسر مرزهای‌شان دچار مشکل هستند. احداث این دیوار می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد.

این کارشناس معتقد است که تهران و آنکارا احتمالا تلاش خواهند کرد تا یک استراتژی مشترک را برای مقابله با مسئله کردها در دستور کار قرار دهند. او می‌افزاید: سرلشکر باقری یک سال پیش منصوب شد. او گفته بود که هدف و اولویت‌اش مقابله با گروه‌ها و سازمان‌هایی است که منافع ملی ایران را تهدید می‌کنند. از زمان انتصاب او همکاری‌های امنیتی تهران و آنکارا تقویت شده‌اند. این سیاست متداول دو کشور علیه گروه‌های مسلح کرد در منطقه است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 30مرداد1396، کدخبر: 469870: www.aftabnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین