پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
گرچه صادرات می‌تواند یک معامله دو سر سود برای جامعه مبدأ و مقصد باشد، قزوین با تمام ظرفیت‌هایی که در این زمینه دارد، به دلیل مشکلات موجود در مسیر این فرآیند، در زمینه صادرات عقب است.

شعار سال: اقتصاد از مهم‌ترین مسائل هر جامعه‌ای است؛ چه، چرخ زندگی مردم با آن می‌چرخد و لازمه تأمین نیازهای اولیه مردم است. خود این اقتصاد اما با اشتغال و تولید است که تقویت می‌شود و فرآیندهایی مانند صادرات، آن را پویایی می‌بخشد.

یک جامعه زمانی موفق‌تر است که در نقاط قوت و ظرفیت‌هایش ضمن تأمین نیازهای اعضای خود، جوامع دیگر را هم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند کند تا خود نیز از رهگذر آن به منافعی دست یابد.

در واقع، صادرات می‌تواند یک معامله دو سر سود باشد. استان ما، قزوین با این احوال و با وجود تمام ظرفیت‌هایی که برای صادرات محصولات خود به استان‌ها و کشورهای دیگر دارد، سال‌هاست در زمینه صادرات عقب افتاده است و باید برای آن فکری شود.

اینک مدیران استان، آن را از راه‌های جدی توسعه و سیاست مهم خود برای بهبود اوضاع اقتصادی قزوین می‌دانند؛ اما چند و چون تحقق این سیاست و بسترهای لازم برای آن یک سئوال جدی است که باید پاسخ داده شود.

هدفگذاری برای یک میلیارد دلار صادرات از قزوین

منوچهر حبیبی، معاون امور اقتصادی استاندار قزوین در این باره می‌گوید: امسال برای یک میلیارد دلار صادرات از استان برنامه‌ریزی شده و صادرات قزوین در سه ماه اخیر رشد داشته است.


حبیبی صنعت، کشاورزی، ساخت و ساز و خدمات فنی و مهندسی را از محورهای تعیین شده برای رونق صادرات برمی‌شمارد و بیان می‌کند: بیشتر صادرات استان مربوط به بخش صنعت است و باید کشاورزی و گردشگری نیز تقویت شود؛ چرا که ظرفیت آن به طور قابل توجهی در قزوین وجود دارد

وی قطر را از بازارهای جدید محصولات صادراتی قزوین عنوان و تصریح می‌کند: به طور قطع در سال جاری در تمام بخش‌های استان از جمله حوزه کشاورزی رشد صادرات اتفاق می‌افتد.

مشکلات صادرات

با این حال صادرکنندگان استان قزوین بروکراسی اداری را از موانع صادرات می‌دانند و معتقدند؛ با وجود اراده متولیان امور در سطح کلان، وجود این بروکراسی مانع افزایش صادرات می‌شود.

آنان پایین بودن کارمزد در کشورهای رقیب، پاسخگو نبودن روال بانکی و پرداخت نشدن تسهیلات مکفی و همچنین زمان طولانی یک تا دو ماهه برای دریافت مجوز را از مشکلات خود برای صادرات کالای تولیدی ذکر می‌کنند.

ماشاءاللهی از صادرکنندگان استان می‌گوید: صادرات موضوع پیچیده‌ای است که امروز تمام دنیا نگاه جدی به آن دارد و در کشور ما هم با توجه به محوریت صادرات در اقتصاد مقاومتی، می‌توان آن را از دغدغه‌های ملی دانست.

وی می‌افزاید: این موضوع، توجه و تسهیل را می‌طلبد؛ اما با این حال، صادرکنندگان استان در بخش‌های مختلف با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و با تشکیل کمیته یا مجموعه‌ای که بتواند به شکل تخصصی به حل مسائل صادرکنندگان بپردازد، بخش زیادی از مشکلات آنان حل می‌شود.

این صادرکننده ادامه می‌دهد: بسیاری از دستورالعمل‌هایی که به صادرکنندگان داده می‌شود، کشوری است و بستر اجرای آن در استان فراهم نمی‌شود.


ماشاءاللهی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر باید کالای ایرانی در رقابت با کشورهای دیگر باشد و با توجه به شرایط مناسبی که در کشورهای دیگر برای صادرکنندگان فراهم می‌شود، تسهیل صادرات در ایران هم می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد کشور تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان استان مسائل لجستیک و حمل کالا مشکلی ندارد، اضافه می‌کند: صادرکنندگان برای دریافت تسهیلات ناچار به مراجعه به یک بانک خاص هستند؛ اما چارچوب‌های بانکی موجود نیز برای رقابت در سطح جهانی کفایت نمی‌کند.

انجمن صادرکنندگان؛ گامی برای حل مشکل صادرات

علی‌اکبر کبیری، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین نبود تشکل ویژه برای ساماندهی صادرکنندگان را از مشکلات این حوزه عنوان و بیان می‌کند: برای حل این مشکل، ماه رمضان امسال تشکیل اتحادیه به تصویب رسید و انتخابات هیئت‌مدیره آن به زودی برگزار می‌شود.

کبیری با بیان اینکه ۴۰ درصد صادرات کشور از گمرکات صورت می‌گیرد، اضافه می‌کند: دستگاه‌های خدمات‌رسان مربوطه نظیر گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار انجام دهند و صادرات را تسهیل کنند.

وی تصریح می‌کند: برخی واحدهای تولیدکننده، مشکلات خاص ناشی از سوء مدیریت دارند؛ اما از سوی دیگر برخی واحدها هم با وجود تازه‌تأسیس بودن، در صادرات بسیار موفق بوده‌اند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان می‌کند: رویکرد ما صادرات‌محور کردن تولید است؛ چرا که سبب پویایی و ارتقای گردش اقتصادی بالا می‌شود.

کبیری ادامه می‌دهد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۷۵ واحد متقاضی تسهیلات در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند، ۲۵۷ مورد از سوی بانک‌ها تایید شده‌اند و ۹۸ مورد بازدید از واحدها صورت گرفته است.


وی تصریح می‌کند: در راستای بررسی و حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان، ستاد رفع موانع تولید و توسعه صادرات دو بار در هفته تشکیل جلسه می‌دهد و هم‌اکنون استان قزوین رتبه نخست را در سامانه بهین‌یاب به خود اختصاص داده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اضافه می‌کند: سال گذشته بانک به تعدادی از واحدها تسهیلات ارزان‌قیمت با ۱۱ درصد بهره پرداخت کرد و شهریورماه دو نمایشگاه خارجی برای صادرکنندگان استان برگزار می‌شود که در یکی از آن‌ها هشت واحد کشاورزی قزوین در بخش کشمش غرفه خواهند داشت.

بر پایه این گزارش؛ زمانی که تولیدکننده و صادرکننده مورد حمایت قرار نگیرند و حتی یک گام پیش‌تر از آن، از تسهیل شرایط صادرات به عنوان پیش‌نیاز تحقق این فرآیند بهره‌مند نشوند، نمی‌توان از منافع صادرات برای حل مشکلات استان و رونق آن سود جست.

بنابر این شرط توفیق در صادرات آن است که تولیدات استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و نظایر آن صادرات‌محور باشد و صادرکنندگان استان ما از تسهیلاتی مانند صادرکنندگان استان‌ها و کشورهای رقیب برخوردار شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 4 شهریور 96، کد مطلب: 4069287:www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین