پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۷۸۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
لغت حباب، در متن های مالی، معمولا به شرایطی اشاره دارد که قیمت یک دارایی از ارزش بنیادی خود با فاصله زیادی پیشی می گیرد. هنگام حباب، قیمت دارایی مالی یا یک گروه از دارایی ها، بسیار متورم است، و وابستگی اندکی به قیمت ذاتی خود دارد.

شعار سال: لغت حباب، در متن های مالی، معمولا به شرایطی اشاره دارد که قیمت یک دارایی از ارزش بنیادی خود با فاصله زیادی پیشی می گیرد. هنگام حباب، قیمت دارایی مالی یا یک گروه از دارایی ها، بسیار متورم است، و وابستگی اندکی به قیمت ذاتی خود دارد.

ویژگی های حباب

یکی از ویژگی های پایه ای حباب، تردید و عدم باور اعضای بازار نسبت به حباب گرفتن قیمت هاست. معمولا تشخیص حباب هنگامی که معامله کننده ها در بازار در مرحله رشد قیمت ها و سود اوری شرکت دارند، مشکل است. حباب ها معمولا زمانی که ترکیده می شوند، شناسایی می شوند (و نه در پروسه حباب گرفتن و رشد روز افزون قیمت ها). معمولا، حباب قیمت دارایی اصلی منجر به رشد قیمت تماشایی سهام (اوراق بهادار) مربوط به دارایی نیز می شود. همچنین، زیان ناشی از ترکیدن حباب به پارامترهای اقتصادی و میزان مشارکت افراد در حباب گیری وابسته است. برای مثال، ترکیدن حباب در سال 1980 در ژاپن، اقتصاد ژاپن را به رکودی طولانی دچار کرد. اما چون سفته بازی ها محدود به کشور ژاپن بود، این رکود فراتر از ساحل های این کشور نرفت. از سوی دیگر، ترکیدن حباب مسکن آمریکا، باعث نابودی ثروت بی سابقه در سطح جهانی در سال 2008 شد. به این دلیل که بانک ها و موسسات مالی امریکا و اروپا وام مسکن بی شماری اعطا کرده بودند که به دلیل کاهش قیمت مسکن، وام گیرندگان زیادی نکول کردند و از عهده بازپرداخت وام بر نیامدند. و وام های باز پرداختی آنها از قیمت مسکنی که به ضمانت بانک گذاشته بودند بیشتر شد و همین امر باعث می شد که به جای وام، ملک را که به عنوان وثیقه گذاشته بودند را، به بانک بدهند. که باعث رکود در بانک ها بانک شد. در هفته اول ژانویه 2009 بزرگترین موسسه مالی آمریکا نصف ثروت خود را از دست داد. این رکود درآمدها و به دنبال آن ارزش دارایی­های موسسات مالی و بانک ها را کاهش داد. از طرف دیگر باعث کاهش ارزش اوراق بهادار منتشر شده براساس دارایی­های مالی شد. ارزش همه اوراق بهادار دیگر نیز افت کرد و به تبع آن بازارهای سرمایه دچار رکود شد. این رکود باعث کاهش تقاضای خرید کالاها و خدمات سرمایه­ای و مصرفی در همه بخش­ها شد. یعنی رکود به اقتصاد آمریکا آمد و سایه خود را به همه بخش­ها گستراند.

گلهای لاله هلندی

گلهای لاله هلندی تا به امروز به عنوان خط کش اندازه گیری حباب قیمتی باقی مانده است، چرا که شکاف قیمتی بین ارزش ذاتی یک گل لاله هلندی و قیمت فروش یک نمونه با ارزش آن، مثال زدنی بود.

در دهه 1600، رنگ شفاف گل های لاله، و اینکه 7سال طول می کشید که این گلها رشد کنند، باعث افزایش محبوبیتشان در هلند شد. وقتی تقاضا برای این گلها افزایش یافت، قیمت آنها افزایش یافت و پرورش دهندگان حرفه ای همواره امیدوار بودند که مبلغ بالاتری برای آن ها دریافت کنند. قیمت آن ها در سال 1636 تا 1637 به اوج خود رسید، و درامد سالیانه معامله گران این گل ها به ده برابر صنعتگران عصر آن زمان رسید.

حباب گل های لاله در فوریه سال 1637 ترکید و قیمت آن به یک صدم قیمت اوج خود رسید.

نظریه مینسکی از بی ثباتی مالی

به لطف بحران اعتباری و رکود اقتصادی 2008، پس از یک دهه از درگذشت مینسکی در سال 1996، نظریه وی از بی ثباتی مالی توجه زیادی را به خود جلب و پیروان زیادی پیدا کرد. مینسکی یکی از اولین اقتصاد دان هایی بود که به توضیح پیشرفت بی ثباتی مالی و تعامل آن با اقتصاد بودکتاب وی، با نام "برقرای ثبات در اقتصاد ناپایدار" یک کار پیشگام در این موضوع در نظر گرفته می شود.

پنج مرحله حباب:

مینسکی پنج مرحله معمول در چرخه حباب گرفتن را به ترتیب زیر مشخص کرده است. اگر چه تفسیرهای مختلف از چرخه وجود دارد، الگوی کلی از فعالیت های حباب نسبتا تکراری است.

1تحرک: تحرک زمانی به وجود می آید که سرمایه گذار با چیزی مثل تکنولوژی جدید، یا پایین بودن تاریخی نرخ بهره تهییج می شود. یک مثال قدیمی برای تحرک، کاهش نرخ بهره فدرال از 6.5 درصد در ماه می 2000، به 1% در ژوئن 2003 می باشد. در طی این دوره سه ساله، نرخ بهره وام مسکن که حدود 30 سال ثابت مانده بود، 2.5 درصد افت میکند و کمترین مقدار خود در تاریخ یعنی 5.21 درصد می رسد و منجر به شروع حباب برای مسکن می شود.


2رونق: قیمت ها در ابتدا در نتیجه تحرک، آرام آرام رشد می کنند، اما معامله گران و اعضای بازار بیشتر و بیشتر شتاب می گیرند، و بازار رونق می گیرد. در این مرحله، اخبار دارایی، توجه رسانه ها را به طور گسترده جلب می کند. ترس از بازار جا ماند و از دست رفتن فرصت سوداوری که شاید فقط یک بار در عمر اتفاق بیفتد، باعث جذب روز افزون سفته بازان می شود.

3سرخوشی: این مرحله بسیار حساس است و هر لحظه ممکن است حباب بترکد و نظریه (احمق تر از من) بر فضا حاکم است.

نظریه احمقتر از من یک نظریه اقتصادی است. بر اساس این نظریه اگر سرمایه‌گذاری اوراق بهادار را حتی به قیمتی بیش از قیمت معقول خریداری کند، بعد می‌تواند آن را با سود بفروشد و از این راه کسب درآمد کند. چون همیشه کسی (احمقتر) پیدا می‌شود که حاضر است مبلغ بیشتری برای آن بپردازد

در این مرحله، قیمت ها به بیشترین مقدار ممکن خود رسیده اند. برای مثال در سال 1989 که حباب املاک و مستغلات در ژاپن در اوج خود بود، زمین در توکیو 139 هزار دلار برای هر فوت مربع، یعنی 350 برابر ارزش زمین در منهتن فروخته می شد. بعد از ترکیدن حباب، همان زمین ها حدود 80% و سهام ها 70% ارزش متورم خود را از دست دادند. به طور مشابه، وقتی حباب اینترنت در مارچ 2000 به بیشترین حد رسیده بود، ارزش ترکیبی سهام های تکنولوژی در Nasdaq بالاتر از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشور ها بود.

در طی مرحله سرخوشی، شاخص ها و معیار های ارزشگذاری جدیدی برای توجیه افزایش بی امان قیمت ها، معرفی می شوند.

4شناسایی سود: در این مرحله، افراد هوشمند به علائم هشدار دهنده واکنش نشان می دهند، دارایی را می فروشند و از سود آن بهره می برند. اما براورد زمان درست که حباب آماده ترکیدن است سخت، و می تواند برای سلامت مالی افراد بسیار خطرناک باشد. چرا که طبق نظر جان مینارد کینز ، بازار می تواند خیلی بیشتر از آنکه شما بتوانید، همراهش باشید، غیر منطقی بماند.

توجه داشته باشید شاید فقط یک عامل جزئی بتواند حباب را باد کند، اما وقتی حباب ترکید، دیگر دوباره باد نمی شود. به عنوان مثال در ماه اوت 2007، بانک سرمایه گذاری فرانسوی"بی ان پی پریبا، برداشت از سه صندوق سرمایه گذاری خود را متوقف کردزیرا به دلیل "محو شدن کامل نقدینگی" در بازار، قادر نیست ارزش دارایی های این صندوقها را ارزیابی کند. هرچند این رویداد در ابتدا، کمی در بازار سهام سروصدا ایجاد کرد، اما طی چند ماه آینده، درحالی کنار گذاشته شد که بازار سهام به اوج جدید رسیده بود. با نگاهی به گذشته، این رویداد نسبتا جزئی، علامتی هشدار دهنده بوده که خبر از آمدن دورانی آشفته و بحرانی می داد.

5وحشت: در این دوران، قیمت دارایی، با سرعت صعود قیمت ها اما در جهت معکوس، افت می کند. سرمایه گذاران و دلالان برای جلوگیری از افت بیشتر ارزش دارایی، (و یا اگر در بازار مشتقه باشد، برای جلوگیری از مارجین کال[8]شدن)، هر چه سریعتر نیاز دارند که دارایی را نقد کنند. هرچه تقاضا نسبت به عرضه کمتر باشد، قیمت ها با شیب بیشتری سقوط می کند.

مارجین کال: درخواست ودیعه بیشتر توسط کارگزار از سرمایه گذار، برای پوشش احتمالی ریسکاوراق بهادار به قرض خریداری شده

یکی از واضح ترین نمونه های وحشت جهانی در بازار های مالی در اکتبر 2008 رخ داد. چند هفته بعد برادران Lehman اعلام ورشکستگی می کنند و Fannie Mae، Freddie Mac و تقریبا فرو پاشید. S&P500 تقریبا 17% سقوط کرد، که این جایگاه نهم از بدترین عملکرد ماهانه است. در همان ماه، بازارهای سهام جهانی، 9.3 تریلیون دلار از 22% ارزش بازار ترکیبی خود را از دست دادند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری بورس ایران ، تاریخ انتشار 28 دی93، کدمطلب:6036، www.boursiran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین