پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۷۸۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
به گفته مقام‌های قطری، افتتاح بندر جدید این کشور در سواحل جنوبی خلیج فارس، نقش موثری در کم اثر کردن تحریم‌های دولت‌های عربی علیه این کشور خواهد داشت.

شعارسال: قطر روز (سه شنبه) یک بندر جدید با نام «بندر حمد» را با هزینه ۷.۴ میلیارد دلار در ساحل این کشور افتتاح کرد.

به گفته مقامات قطری، این بندر قرار است به یک مرکز حمل و نقل دریایی بزرگ در منطقه در برابر تحریم‌های اعمال شده توسط کشورهای عرب همسایه تبدیل شود.

بندر حمد در ۴۰ کیلومتری جنوب دوحه، یکی از بزرگترین بنادر اقتصادی منطقه در خاورمیانه است که قابلیت ذخیره سازی مواد غذایی برای سه میلیون نفر در طول دو سال را داشته و با تامین ۲۰۰ درصد نیاز‌های بازار‌های داخلی به کاهش هزینه‌های واردات کمک کرده و ۳۵ درصد تجارت خاورمیانه را به خود اختصاص خواهد داد.

عملیات ساخت بندر حمد در سال ۲۰۰۰ آغاز و در پایان سال ۲۰۱۶ به شکل آزمایشی کار خود را آغاز کرد و قرار بود در اواخر ۲۰۱۷ به شکل رسمی افتتاح شود، اما روند ساخت و ساز آن سرعت پیدا کرد تا با استفاده از آن از آثار تحریم کاسته شود. به همین دلیل مقادیر زیادی مصالح ساختمانی که برای پروژه‌های ساخت و ساز از جمله استادیوم جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ اختصاص یافته بود را نیز دریافت کرد.

افتتاح بندر حمد به عنوان بزرگترین و جدیدترین بندر قطر گام جدید دوحه در راستای رویارویی با آثار تحریم به شمار می‌آید. کشور‌های تحریم کننده قطر شامل عربستان، بحرین، مصر و امارات متحده عربی اخیرا اعلام کرده‌اند آماده طولانی کردن این بحران به مدت دو سال و یا حتی بیشتر هستند.

به نظر می‌رسد امیر قطر امکانات جدیدی را برای تامین کالا‌ها به طور مستقیم از کشور‌هایی مانند چین و عمان به جای مرکز عمده صادرات در دبی، فراهم کرده و با این کار محور سعودی را به چالش کشیده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 15شهریور1396، کدخبر: 6233009: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین