پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
یک فعال حوزه محیط ‎زیست نابودی جنگل‎های ارزشمند هیرکانی را بسیار تلخ و تکان‎دهنده خواند و گفت: ورود گردشگران به مناطق جنگلی و حفاظت‎شده کردکوی فرایند پرشتابی به خود گرفته، این در حالی است که برخی به بهانه‎های گردشگری دست به هر کاری می‎زنند.

شعار سال: در بسیاری از کشورهای جهان منابع طبیعی پشتوانه اصلی رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و از آن به‌عنوان بزرگترین سرمایه ملی یاد میشود.

با توجه به پیچیدگی و پیشرفت جوامع امروزی رشد روزافزون گردشگران در دنیا و آثار مخربی که گردشگران در محیط به جا می گذارند نیاز به کاهش این اثرات تخریبی بیش از بیش احساس میشود.

مناطق مختلف ایران از نظر مناظر طبیعی از پتانسیل‌های بالقوه‌ای برخوردارند که استان گلستان نیز به دلیل دارا بودن پدیده‌های طبیعی بکر و زیبا و وجود مناطق حفاظت‌شده ظرفیت و قابلیت‌های بسیاری دارد، از طرفی با رویکرد جدیدی که در خصوص طبیعتگردی و جذب گردشگر در کشورمان ایجاد شده به نظر میرسد باید ورود گردشگران و تورهای گردشگری طوری ساماندهی شوند که آسیبی به مناطق جنگلی و حفاظتشده وارد نشود.

تخریب محیط زیست در سایه انفعال دستگاههای نظارتی

اگر چه گردشگری توسعه، رونق و آبادانی جوامع را به همراه دارد اما این نکته را هم نمیتوان نادیده گرفت که گردشگری مانند یک چاقوی برنده عمل میکند و در صورتی که قانونمند نباشد و بهطور صحیح مدیریت نشود خسارات جبرانناپذیری را به مناطق سرسبز، ییلاقی و جنگلی وارد میکند.

متأسفانه گاهی اوقات استفاده از روشهای غیرکارشناسی برای توسعه و رونق گردشگری موجب فعالیتهایی همچون اتومبیلرانی یا موتورسواری آفرود خارج از جاده در مناطق حفاظتشده و جنگلی میشود.

در حالی که برخی از برگزارکنندگان این تورها با شعارهای محیط زیستی و با عنوان حامیان محیط زیست وارد مناطق حفاظتشده میشوند اما در حقیقت با این اقدامات محیط‎ زیست و طبیعت را زیر چرخهای آفرود له میکنند.

در اواخر مردادماه سالجاری بود که خبر برگزاری تور آفرود در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نمای کردکوی همگان را شوکه کرد و موجی از انتقادات مردم به‌ویژه فعالان محیط زیست را در برداشت، اگر چه اداره محیطزیست کردکوی بهعنوان دستگاه نظارتی از برگزاری تور آفرود بیاطلاع بود اما این برنامه با پیگیری خبرگزاری فارس استان گلستان و انتقاد دلسوزان محیط زیست لغو شد، در عین حال گزارشات مردمی و انتقاد فعالان محیطزیستی حاکی از آن است که در سایه انفعال دستگاههای نظارتی و فقدان برنامه جامع و اصولی گردشگری فعالیتهای مخربی از این دست بعضاً بهصورت چراغ خاموش انجام میشود.

«مرزبانلنگه» کردکوی زیر چرخ دوچرخههای کوهستان له میشود

یک فعال حوزه محیطزیست و مدیرعامل کانون سبز تمیشه کردکوی که از فعالیتهای مخرب زیستمحیطی و برگزاری تور آفرود بهویژه دوچرخه کوهستان در مناطق جنگلی و حفاظتشده کردکوی گلهمند است، اظهار کرد: از آنجایی که برخی از تورهای گردشگری نسبت به مسأله توسعه پایدار اطلاع کافی ندارند و تنها به فکر جمعآوری پول هستند اقدام به برگزاری آفرود و فعالیتهای مشابه میکنند و به آسیب به محیط زیست، حیات وحش و مناطق بکر و دستنخورده و تبعات جبرانناپذیر آن بیتفاوت هستند.

معصومه کشاورز با تأکید بر اینکه باید ورود دوچرخه کوهستان در مناطق جنگلی و حفاظتشده کردکوی ممنوع شود، گفت، متأسفانه مدتی است که در مسیر «مرزبانلنگه» به سمت درازنو دوچرخهسواران و موتورسواران از تمام نقاط کشور وارد منطقه میشوند، این مسأله تا جایی پیشروی کرده که تیم کوهنوردی ما در طبیعت آرامش ندارد، دوچرخه‎‎سوارهای کوهستان به صورت چراغخاموش و با سرعت بسیار در منطقه رکاب میزنند طوری که تمام رستنیها و طبیعت بکر منطقه «مرزبانلنگه» کردکوی از بین رفته است.

وی ادامه متذکر شد: بنده با دوچرخه کوهستان مخالف نیستم اما اعتقاد دارم جای آن در منطقه جنگلی نیست، متأسفانه دوچرخه کوهستان طبیعت زیبا و بکر کردکوی را از بین برده و منطقه را تخریب کرده است، در حالی که این افراد میتوانند در بسیاری از مکانهای دیگر بهراحتی تمرین کنند اما با ورود به مناطق جنگلی و طبیعت شهرستان کردکوی به آن آسیب وارد کردند.

مدیرعامل کانون سبز تمیشه کردکوی ادامه داد: در حالی که نابودی جنگلهای ارزشمند هیرکانی بسیار تلخ و تکاندهنده است اما برخی به بهانههای گردشگری دست به هر کاری میزنند.

کشاورز بیان کرد: با وجود اینکه سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در دو سال اخیر برای ترویج صنعت توریسم تلاش میکند اما سهم جوامع محلی را در منطقهای که میخواهد گردشگر وارد شود مشخص نکرده است.

ضرورت ساماندهی ورود گردشگران به مناطق حفاظتشده و جنگلی/ ضرورت استفاده از مشارکت جوامع محلی

وی با تأکید بر اینکه حفاظت و نگهداری از جنگلها و مناطق هیرکانی نیازمند عزم دولت و مردم است، خاطرنشان کرد: باید ورود گردشگران به مناطق حفاظتشده و جنگلی ساماندهی شود و متولی داشته باشد، متأسفانه هر تیم گردشگری و هر گروهی به طور چراغ خاموش وارد مناطق جنگلی و حفاظتشده کردکوی میشوند و به طبیعت بکر آن آسیب میزنند.

این فعال حوزه محیطزیست با بیان اینکه ورود گردشگران به مناطق جنگلی و حفاظتشده فرایندی پرشتاب و غیرقابل تصور به خود گرفته است، ابراز کرد: هر منطقه حفاظتشده یک گنجایشی دارد اما در حال حاضر ورود گردشگر در مناطق جنگلی و بکر کردکوی به حدی رسیده که از ظرفیت تعیینشده فراتر رفته است.

کشاورز بر تدوین برنامه مدیریتی تأکید کرد و یادآور شد: خشکسالی، گرمایش زمین، تخریب مراتع و جنگل به اندازه کافی در محیط زیست تاثیر میگذارند، از این رو برای حفاظت بیشتر از مناطق حفاظتشده و جنگلها باید یک متولی تعیین شود و جوامع محلی که شناخت بیشتری نسبت به منطقه دارند در حفاظت از آن نقش پررنگتری داشته باشند.

وی تأکید کرد: منطقه ما هیچ چیزی جز جنگلهای هیرکانی ندارد، در صورتی که از بین برود علاوهبر گلستانیها، مردم ایران هم آسیب میبینند، از این رو ضروری است مسؤولان توجه بیشتری به جنگلهای هیرکانی و حفاظت از مناطق حفاظتشده داشته باشند.

مدیرعامل کانون سبز تمیشه کردکوی با بیان اینکه مسؤولان طوری برنامهریزی کنند که ورود گردشگران و تورهای گردشگری به مناطق حفاظتشده و جنگل کردکوی قانونمند باشد و از افراد بومی در این راستا کمک بگیرند، تصریح کرد: نباید دنبال مقصر بگردیم، همه اعم از مردم و مسؤولان در قبال این نعمتهای خدادادی وظیفه دارند و مسؤولند.

ضرورت تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این باره در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار کرد: برای گردشگری و تفرج در طبیعت بهویژه در مناطق حفاظتشده و تحت مدیریت باید یک برنامه جامع مدیریت گردشگری جدای از طرح مدیریت مناطق تدوین شود تا براساس آن برنامه با توجه به توان اکولوژیک منطقه فعالیتهای تفرجی و میزان ورود گردشگر مدیریت شوند تا به این ترتیب روی محیط بیولوژیک، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمترین اثر را داشته باشند.

مزدک دربیکی افزود: در صورتی که ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظتشده و روستاهای ییلاقی غیراستاندارد باشد علاوهبر تخریب و آلودگی، انباشت زباله و ... به محیط اجتماعیفرهنگی آن منطقه آسیب میزند، از طرفی لازمه گردشگری پایدار علاوهبر بحث محیطزیستی باید طوری باشد که به فرهنگ میزبان آسیب نزند و اقتصاد آن اقتصاد خرد محلی باشد و گردش مالی آن در همان منطقه اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به استفاده از توان جوامع محلی و مشارکت آنها در ساماندهی و جذب گردشگران، بیان کرد، اینکه جوامع محلی برای تورهای گردشگری وارد شده به مناطق حفاظتشده و ییلاقی مشارکت کنند خوب است مشروط به اینکه از زیرساخت فیزیکی، ساختمانی و دانشفنی برخوردار باشند.

عضو کمیسیون مناطق حفاظت‌شده اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) با بیان اینکه تدوین طرح جامع مدیریت گردشگری مانع هجوم بیضابطه گردشگران به مناطق حفاظتشده میشود، یادآور شد، هر منطقهای که فقدان طرح جامع مناطق و طرح جامع مدیریتی گردشگری پایدار باشد علاوهبر تخریب و آلودگی محیط زیست به ساختارهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه موردنظر نیز آسیب میزند.

دربیکی متذکر شد: اگرچه گردشگری در عرصههای طبیعی یا طبیعتگردی در ایران همانند دنیا در حال رشد است اما باید گفت مسیری که در این خصوص طی میشود بهدلیل فقدان تجربه و دانش کافی درست، فنی و کارشناسی نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری تورهای مختلف و ماجراجویانه در استفاده از عرصههای طبیعی، اذعان کرد: تورهای مختلفی همچون آفرود که در این مناطق برگزار میشود در یک مسیر مستقیم نیست و مسابقات از این دست در مسیرهای پراکنده برگزار میشود، از این رو در صورتی که این نوع فعالیتها کنترلشده نباشند بسیار مخرب است.

وی فرسایش و کوبیدگی شدید خاک و افزایش ریسک سیلخیزی، عدم رشد گیاه بهدلیل کوبیدگی خاک، ایجاد آلودگی هوا و آلودگی شدید صوتی و بهدنبال آن مزاحمت برای حیات وحش و مردم حاضر در طبیعت، از بین رفتن برخی از حیوانات را از جمله معایب مسابقات آفرود و امثال آن برشمرد و ادامه داد: براساس مطالعات انجامشده فرسایش خاک ناشی از فعالیت ماشینهای آفروید بین یک هزار و تا یک هزار و 700 گرم بر سانتیمترمربع است که این میزان بسیار وحشتناک است.

دربیکی با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات آفرود در مناطق حفاظتشده کاملاً خلاف قانون است و بهشدت موجب تخریب منطقه میشود، مطرح کرد: ما مخالف برگزاری مسابقات آفرود نیستیم اما معتقدیم این نوع فعالیتها باید بهصورت هدفمند، قانونمند و در خارج از مناطق حفاظتشده و مکانهایی که برای طبیعت آسیبزا است برگزار شود، برای این کار بهتر است دوستداران آفرود به کمک دستگاههایی همچون محیط زیست، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر دستگاههای متولی پیست مشخصی را برای برگزاری مسابقات آفرود در نظر بگیرند تا علاوهبر مدیریت پیامدهای آن در توسعه تورهای گردشگری آفرود نقش داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه گردشگری منطبق با اصول، ضوابط و مقررات از اهداف مناطق حفاظتشده است، ابراز کرد: باید مناطق حفاظتشده پهنهبندی شوند، ممکن است یک منطقهای برای اقامت و اسبدوانی مناسب باشد و در منطقهای دیگر ورود افراد ممنوع باشد.

حفظ محیط زیست و توسعه پایدار، صرفاً با همایش و کنفرانسهای متعدد و پرهزینه محقق نمیشود چراکه این مهم نیازمند دغدغهمندی، کار کارشناسی و برنامه‎‎ریزی دقیق و مناسب دستگاههای متولی است.

از طرفی با توسعه گردشگری باید از توان و مشارکت مردم و جوامع محلی کمک گرفت تا با تزریق همت همگانی به رگهای عرصههای طبیعی و محیط زیست بتوان در راستای حفاظت و نگهداری از این نعمات خدادادی گام برداشت و از تخریب و نابودی آن ها جلوگیری کرد و البته مسؤولان در کنار توسعه طبیعتگردی نباید نسبت به فرهنگسازی و آگاهسازی گردشگران غافل شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 25 شهریور 96، کد مطلب: ۱۳۹۶۰۶۲۴۰۰۱۰۹۹ ، www. farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
0
0
محیط زیست هم زندست و نفس میکشه واقعا اهمیت ندادن مانند اهمیت ندادن به جون یه ادمه ن.ف۸۳
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین