پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
خبر، تلخ بود و سرمای استخوان‌سوز 19 دی 1384 را گزنده‌تر کرد؛ گوینده اخبار با لحنی غمگین این خبر را خواند؛ «جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای نظامی جت فالکن در حوالی ارومیه به دیدار حق شتافتند.» احمد کاظمی، سعید مهتدی، نبی‌الله شاهمرادی، سعید سلیمانی، غلامرضا یزدانی، صفدر رشادی، عباس کروندی مجرد، احمد الهامی‌نژاد، مرتضی بصیری، محسن اسدی و حمید آذین‌پور همه یازده سرنشین آن فالکن بودند که به درجه شهادت نائل آمدند.

شعارسال : خبر، تلخ بود و سرمای استخوان‌سوز 19 دی 1384 را گزنده‌تر کرد؛ گوینده اخبار با لحنی غمگین این خبر را خواند؛ «جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای نظامی جت فالکن در حوالی ارومیه به دیدار حق شتافتند.» احمد کاظمی، سعید مهتدی، نبی‌الله شاهمرادی، سعید سلیمانی، غلامرضا یزدانی، صفدر رشادی، عباس کروندی مجرد، احمد الهامی‌نژاد، مرتضی بصیری، محسن اسدی و حمید آذین‌پور همه یازده سرنشین آن فالکن بودند که به درجه شهادت نائل آمدند.


* سرلشکر شهید حاج احمد کاظمی

سال ۱۳۳۷ در نجف‌آباد اصفهان متولد شد. با شروع زمزمه‌های نهضت اسلامی همراه با مردم به مبارزه علیه رژیم وابسته پهلوی پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمره اولین نیروهایی بود که به سپاه پاسداران پیوست و همزمان با شروع تحرکات عناصر ضد انقلاب، به کردستان رفت تا در تثبیت نظام جمهوری اسلامی بکوشد. به محض آغاز جنگ تحمیلی همراه با گروهی پنجاه نفره به جبهه‌های جنوب شتافت تا با فرماندهی در جبهه فیاضیه آبادان در دفاع از میهن اسلامی تلاش کند. وی در مسیر دفاع هشت ساله بارها زخم کینه دشمنان را بر تن خویش تجربه کرد و یکی از انگشتان دستش نیز از پیکرش جدا شد.

پس از تنبیه متجاوز، حاج احمد با استفاده از مجال‌، از عشق به تحصیل بهره جست و کارشناسی خود را در رشته جغرافیا و کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت دفاعی گذراند و موفق شد دانشجوی دکترا در رشته دفاع

ملی بشود. کفایت و شجاعت آن بزرگوار در عرصه‌های خدمت به کشور به‌حدی بود که در زمان حیات پربرکت خود بارها مورد تشویق قرار گرفت و نشان‌هایی دریافت کرد.

وی که در پیشبرد اهداف نظام از جمله راه‌اندازی و شکل‌گیری نیروی زمینی سپاه خدمات شایانی داشت در سال ۱۳۷۲ با حضور در منطقه شمال غرب کشور به عنوان فرمانده منطقه شمال غرب کشور حکم فرماندهی را از دست مقام معظم رهبری دریافت کرد. رهبر معظم انقلاب در دوران مسئولیت سردار کاظمی‌ در آذربایجان غربی و کردستان حضور پیدا کردند و از برقراری امنیت منطقه توسط وی ‌تقدیر به عمل آوردند. حاج احمد در سال ۱۳۷۹ حکم فرماندهی نیروی هوایی سپاه را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد و این یگان را از نظر سازمان، ساختار و سازماندهی و سازمان موشکی چنان ارتقا داد تا جایی که دشمنان جمهوری اسلامی ‌ایران از توانمندی موشکی کشور حیرت زده بودند. وی در سال۱۳۸۴ حکم فرماندهی نیروی زمینی سپاه را از مقام معظم کل قوا دریافت کرد و همین مسئولیت ردای شهادتش شد.

* سرتیپ شهید سعید مهتدی

سال 1337 در بخش پیشوا از توابع شهرستان ورامین متولد شد و تحت تربیت خانواده‌‌ای متدین و مذهبی رشد کرد. در طول مبارزات ملت غیور ایران جهت سرنگونی حکومت سرسپرده و دیکتاتور پهلوی و نیز پس از به‌ثمر رسیدن انقلاب در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های آن نقش بسزایی داشت. حضور آگاهانه و مدبرانه‌ این مجاهد خستگی‌ناپذیر و شجاع به مدت 113 ماه در مناطق بحران‌زده غرب و شمال ‌غرب و جبهه‌های جنوب و کسب افتخار جانبازی دلیلی بر این مدعاست. او در مدت حضور خود در سپاه با خدمت در مناصبی گوناگون خدمات خالصانه‌ای را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران عرضه داشت و سرانجام در کسوت فرماندهی لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله(ص) ردای شهادت را بر تن کرد.
سرتیپ شهید نبی‌الله شاهمرادی (سردار حنیف)

سال 1341 در «چادگان» اصفهان به دنیا آمد. از دوره‌ دبیرستان، یعنی سال 1356 با ره‌توشه‌ای که از خانواده‌اش داشت، در مسیر ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی قرار گرفت و در این مسیر، چندین‌بار مورد تهدید و تعرض مخالفین انقلاب واقع شد اما استوار و با صلابت به راه خویش ادامه داد. در سال 1357 و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، به همراه دوستانش که تعدادی از آن‌ها در جریان جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند، هسته مرکزی کمیته‌های مردمی دفاع از انقلاب را تشکیل داد و جهت دفاع از نهال نوپای انقلاب، شبانه‌روز فعالیت ‌کرد. وی در سال 1358 به عضویت سپاه درآمد و مشغول به خدمت شد. با آغاز بحران در کردستان، به ندای پیر جماران لبیک گفت و برای مقابله با ضدانقلاب رهسپار شد. با تجاوز لشکریان صدام به مرزهای کشورمان، او با کوله‌باری از تجربه عازم جبهه‌های نبرد شد. 140 ماه حضور در جبهه و مناطق بحرانی غرب و شمال‌غرب نشان از همت والای وی دارد. طی حضور در قرارگاه حمزه(ع)، سردار حنیف بارها به مأموریت‌های خطیر اعزام و مشارکت وی در صحنه‌های مختلف موجب شد تا «طالبانی» رئیس جمهوری وقت عراق، «مسعود بارزانی» از رهبران کردستان عراق و «حکیم» رئیس مجلس اعلای عراق با ارسال پیام‌های تسلیت، سوگوار شهادتش باشند. او در هنگام شهادت معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه بود.

* سرتیپ شهید غلامرضا یزدانی

سال 1340 در شهرستان نجف‌آباد متولد شد. از نوجوانی به صف مجاهدان و مبارزان انقلاب پیوست و به سهم خود در راستای پیروزی نهضت اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نبود. تلاش‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر این شهید در راه اسلام و دفاع از میهن پس از پیروزی انقلاب نیز با عضویت در سپاه و مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی دشمنان ادامه یافت و 60 ماه حضور شجاعانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از او چهره‌ای درخشان در تاریخ حماسه و دفاع ترسیم کرد. وی با مدرک فوق‌لیسانس مدیریت امور دفاعی در مدت خدمت خود در مسئولیت‌های گوناگون نظامی منشأ خدمت شد و سرانجام در حین فرماندهی توپخانه نیروی زمینی سپاه به آسمان پرکشید.

* سرتیپ شهید سعید سلیمانی

سال 1338 در تهران متولد شد و همچون سایر جوانان انقلابی در به ثمر رسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی کوشید. خرداد 1359 به عضویت رسمی سپاه درآمد و با آغاز تجاوز ارتش بعثی عراق به کشورمان، همراه با لشکر 27 حضرت محمد رسول‌الله (ص) برای دفاع از دین و میهن به جبهه‌ها شتافت. وی از جمله‌ فرماندهان مخلص، بسیجی، شجاع و با شهامت دوران دفاع مقدس بود که در مدت 90 ماه حضور در میادین نبرد مسئولیت‌ها و مأموریت‌های محوله را به سرانجام رساند و در کسوت معاون عملیات نیروی زمینی سپاه به شهادت رسید.

* سرتیپ شهید صفدر رشادی

سال 1340 در شهرستان ساوه متولد شد. 18 ساله بود که زحمات او و یارانش در مبارزه با رژیم ستمگر پهلوی به ثمر نشست. شهریور 1358 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌ها شتافت و بیش از چهارسال از عمر خود را در مناطق جنگی سپری کرد. وی با مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس مدیریت دفاعی، در طول خدمت خود در بسیاری از مشاغل و مسئولیت‌های صف و ستاد سپاه، کارآمدی و توانایی مدیریتی بالایی از خود نشان داد و در مسئولیت معاون طرح و برنامه و بودجه و مالی نیروی زمینی سپاه، شهادت را به آغوش کشید.

* سرتیپ شهید عباس کروندی مجرد

سال 1337 در شهر خون و قیام، قم به دنیا آمد و در کوران مبارزات مردمی چنان پخته شد که پس از شکل‌گیری و تأسیس سپاه به جرگه‌ پاسداران حریم ولایت و انقلاب پیوست. با وقوع جنگ تحمیلی عازم مناطق عملیاتی شد و مدت زیادی را در کنار دیگر همسنگرانش در مقابل متجاوزان جنگید و پس از طی دوره‌های چتربازی، دافوس و خلبانی،‌ به عنوان استاد خلبان هواپیماهای «فالکن» و «آنتونوف» در نیروی هوایی سپاه انجام وظیفه کرد.

* سرتیپ دوم شهید احمد الهامی‌نژاد

سال 1341 در شهرستان سبزوار به دنیا آمد. در سال 1360 وارد سپاه پاسداران شد و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضوری فعال داشت. پس از پایان جنگ و پس از طی دوره‌های تخصصی، آموزش زبان انگلیسی، مربی‌گری و پرواز خلبانی، به آموزش خلبانان سپاه پرداخت. وی مسئولیت‌های مختلفی را تجربه کرد و حین شهادت جانشین معاونت آموزش نیروی هوایی سپاه بود

* سرتیپ دوم شهید حمید آذین‌پور

سال 1342 در محمودآباد شاهین‌دژ استان آذربایجان‌غربی متولد شد. با اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم، همگام با سایر همشهریانش به عرصه جهاد و مبارزه پا نهاد و به سهم خود از هیچ کوششی در این راه دریغ نورزید. پس از به ثمر نشسن انقلاب اسلامی، به خیل نیروهای جهادگر پیوست و در فعالیت‌های مردمی مشارکتی خودجوش داشت و در اواخر سال 1362 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد. وی بخش زیادی از سال‌های دفاع‌ مقدس را در جبهه‌های جنگ گذراند و تیرماه سال 1366، زمانی‌که در منطقه سردشت حضور داشت حادثه‌ وحشتناک بمباران شیمیایی این شهر توسط متجاوزان بعث عراق به وقوع پیوست که بیش از 8هزار نفر از مردم این خطه‌ مظلوم را مصدوم کرد. آذین‌پور با از خودگذشتگی فراوان بسرعت به کمک مصدومان و انتقال آنان به مناطق امن می‌شتابد و در این حین یکی از مجروحان تقاضای ماسک وی را می‌کند که این بزرگوار ماسک را به وی داده و خود بر اثر استنشاق گازهای سمی به مقام والای جانباز شیمیایی نائل می‌آید. آذین‌پور در طول خدمت صادقانه‌اش مناصب گوناگونی را تجربه کرد و در نهایت مشاور و رئیس دفتر فرماندهی نیروی زمینی سپاه بود که شهادت نصیبش شد.

* پاسدار شهید محسن اسدی

سال ۱۳۵۲ در یکی از محله‌های جنوب شهر تهران چشم به جهان هستی گشود. وی، سال ۱۳۷۶ لباس سبز سپاه ‌پاسداران را بر تن کرد و هنگام شهادت، افسر همراه فرماندهی نیروی زمینی سپاه بود.

* پاسدار شهید مرتضی بصیری

سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای مذهبی و متدین در شهرستان خوی دیده به جهان گشود. نوجوانی‌اش با آغاز انقلاب اسلامی‌ ملت همراه شد که حضور مستمر وی در بطن مسائل انقلاب از بلوغ فکری و سیاسی‌اش حکایت داشت. حضور همزمان و مداوم او در جنگ، سنگر تحصیل و پایگاه بسیج تا اواسط سال ۱۳۶۵ به طول کشید و از همان سال به نیروی هوایی سپاه پاسداران پیوست و پس از طی موفقیت آمیز دوره‌های آموزشی لازم در داخل و خارج از کشور، به عنوان مهندس پرواز مشغول به انجام وظیفه شد. تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر، او را به درجه‌ای رسانید که به عنوان استاد پرواز ادامه خدمت داد. وی در هنگام شهادت مهندس پرواز فالکن سانحه دیده بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، سال بيست و يكم، شماره   ،6120 شنبه 19 دی ماه1394 ،صفحه 10

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین