پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۰۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
با آغاز ماه محرم تقاضا برای خرید ظروف یکبار مصرف بیشتر می‌شود. همین افزایش تقاضا سبب می‌شود تا عده‌ای در این بازار به دنبال سودهای بیشتر باشند تا قیمت این محصولات هرساله در این ایام با جهش‌های 30 درصدی همراه شود.

شعارسال : محصولات پتروشیمی در ایران تنوع فراوانی دارند از تولید قطعات خودرو گرفته تا ظروف مورد استفاده در خانه و محل کار و همواره به نوعی زندگی ما با محصولات پتروشیمی گره خورده‌است.

البته در روزمرگی زندگی شاید توجه به این امر زیاد نباشد اما در مواقعی از سال،‌ بیش از پیش خودنمایی می‌کند. به طور مثال با آغاز ماه محرم و افزایش تقاضای ظروف یکبار مصرف، نام محصولی به اسم پلی‌استایرن بر سر زبان‌ها می‌افتد. 

پلی‌استایرن یا استایرن منومر ماده اولیه تولید محصولی است که ما آن را به اسم ظرف‌های یکبار مصرف می‌شناسیم.

نکته قابل ذکر این است که همواره در روزهای ابتدایی ماه محرم،‌ با افزایش قیمت در این ظروف روبرو هستیم. اغلب تولید کنندگان این محصولات،‌کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت خوراک را دلیل این گرانی می‌دانند.

با این حال نگاهی به بورس کالا که تنها مرجع عرضه خوراک صنایع تکمیلی است نشان می‌دهد که عرضه استایرن در این روزها کاهش نداشته و حتی بیشتر از تقاضا بوده است.

به طور مثال در عرضه روز چهارشنبه،‌ 5 مهرماه سال جاری،‌ پتروشیمی پارس استایرن‌منومر خود را در بورس کالا عرضه کرد. آمارهای بورس کالا نشان می‌دهد و در حالی این پتروشیمی 5.16 تن محصول خود را عرضه کرده که تقاضا در این روز برای استایرن 4056 تن بوده است.

بنابراین افزایش قیمت‌ها به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا نمی‌تواند درست باشد.

با این حال فروشندگان ظروف یکبار مصرف در منطقه راه آهن از افزایش قیمت این ظروف در روزهای گذشته خبر می‌دهند. به گفته این کسبه در برخی اقلام شاهد افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی هستیم.

در همین رابطه رحیم مقیمی، رئیس اتحادیه پلاستیک نیز خبر از افزایش 30 الی 35 درصد قیمت در ظروف پلاستیک می‌دهد.

به گفته وی نه تنها در صنف پلاستیک بلکه در تمامی بخش‌ها افزایش قیمت را شاهد هستیم.

مقیمی با اشاره به اینکه موضوع نگران‌کننده این است که در زمان حساسی شاهد این افزایش قیمت هستیم،‌ ادامه داد: این مسایل باعث شده که ناخالصی در اجناس بوجود آید که باعث بیماری‌های لثه‌ای و انواع بیماری‌های دیگر شده است.

رئیس اتحادیه پلاستیک افزود: این ناخالصی‌ها بیشتر در کیسه‌های پلاستیکی خرید و سفره‌های یکبار مصرف دیده شده و این محصولات با افت شدید کیفیت همراه هستند.

وی با اشاره به تلاش برای شناسایی تولیدکنندگان محصولات بی‌کیفیت گفت:‌ فعالیت‌هایی برای شناسایی این تولیدکنندگان صورت گرفته است. برخی شناسایی شدند اما برخی دیگر قابلیت شناسایی نداشتند.

مقیمی طرح ایجاد تعاونی‌ها برای ساماندهی تخصیص خوراک به واحدهای تولیدی را غیر کارشناسی خواند و افزود:‌ در حال حاضرتعاونی‌هایی وجود دارد. اکنون 4 تعاونی داریم که می‌توانند در این امر کار کنند بنابراین هر امتیازی که می‌خواهند به تعاونی‌ها برای توزیع خوراک بدهند، به تعاونی‌های موجود اختصاص داده شود تا برای تولیدات آینده مورد استفاده قرار گیرد و از د جهش قیمت نیز جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف بیش از آنکه به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا باشد باز هم نام دلالان خوراک پتروشیمی‌ها را متذکر می‌شود.

دلالانی که با وجود سامانه بهین‌یاب امکان خرید خوراک از بورس کالا را دارند،‌خریدی که به تولید منجر نمی‌‌شود بلکه خوراک را با قیمت های به مراتب بالاتر در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار می‌دهد

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار:7 مهر 1396 ، کدخبر: 289539 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
0
0
تو ماه محرم برای نذری ها از ظرف های یه بار مصرف زیاد استفاده میشه و برای مواد گرم باید از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده بشه که حداقل کم خطر تر باشه .ن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین