پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳
حمیدرضا جهانیان نام گمنامی است که در کمتر از یک هفته دهها هزار بار در مرورگر گوگل توسط کاربران ایرانی و به‌خصوص فوتبالی‌ها سرچ شده است. شخص ثروتمندی که در این شرایط سخت اقتصادی متعهد شده که باشگاه پرحاشیه نفت را با بدهی 35 میلیاردی و با تمام مشکلاتش بخرد.

شعارسال: بلندپروازی‌های بی‌اختیار، شاید وجه مشترک تمام ثروتمندانی باشد که گاه دست سرنوشت مسیر زندگی آنها را به سمت زمین سبز فوتبال تغییر می‌دهد.

اصولا فوتبال جایی است مملو از هیجان، اشتیاق و ‌انگیزه و همین مزید برعلت می‌شود که یک مدیر ثروتمند به سرش بزند که در این اوضاع بد رکود اقتصادی بخشی از ثروتش را جهت ارتقای موقعیت اجتماعی خود خرج فوتبال کند.

حمیدرضا جهانیان نام گمنامی است که در کمتر از یک هفته دهها هزاربار در مرورگر گوگل توسط کاربران ایرانی و به‌خصوص فوتبالی‌ها سرچ شده است. شخص ثروتمندی که در این شرایط سخت اقتصادی متعهد شده که باشگاه پرحاشیه نفت را با بدهی 35میلیاردی و با تمام مشکلاتش بخرد. ضمن اینکه افکار عمومی در ایران را کنجکاو کرده تا گذشته و پیشینه او را نه یکبار بلکه چندین بار مورد کاوش قرار دهند.

البته در این نبش‌قبر اینترنتی تنها نکته سوال برانگیزی که درخصوص گذشته جهانیان خودنمایی می‌کند اتفاقات عجیبی است که در سال‌های گذشته پای او را حتی به زندان هم باز کرده است. اتفاقاتی که منشا فساد مالی دارد و طبق آنچه در پیشینه وی قید شده است او به اتهام همکاری نزدیک با یک شبکه فساد بانکی متشکل از 14نفر در سال 88 مرتکب تخلفاتی شده که جزای آن حبس و پرداخت جرایم نقدی میلیاردی به یکی از بانک‌های دولتی بوده است.

اما تمام اینها هم دلیل نمی‌شود که توانمندی مدیریتی و پتانسیل احتمالی وی را در باشگاهداری نفی کنیم و مورد قضاوت زودهنگام قرار دهیم.

شاید ایراد بزرگ ما ایرانی‌ها همین باشد که عموم مردم اگر فرصتی برای تخطی از قانون و رسیدن به ثروت بی‌دردسر به دست بیاورند هرگز به شانس و اقبال خود لگد نمی‌زنند اما همان افراد به وقت دیدن یک هموطن متخلف انواع و اقسام لگدها را نثار او می‌کنند!

و حالا که یک شخص ثروتمند با سرمایه شخصی خود و بدون تکیه بر پول بیت‌المال قصد سرمایه‌گذاری در یک باشگاه بی‌در و پیکر را دارد با تمام توان ته دل او را خالی می‌کنیم!

و اتفاقا نکته‌ای که خود جهانیان در گفت‌وگوی حدودا 15دقیقه‌ای با عادل فردوسی‌پور چندین بار نسبت به تکرار نشدن آن تاکید داشت این جمله بود: «خواهش می‌کنم من را با افراد ناموفق و شکست خورده قبلی مقایسه نکنید!»

البته تنها شباهت مالک جدید نفت طلاییه با همتایان سابق و ناموفق خود صرفا شباهت شغلی او با میلیاردرهایی همچون بابک زنجانی، مه‌آفرید امیرخسروی، حسین هدایتی، علی شفیع‌زاده و... است. شباهتی که باعث شد عادل فردوسی‌پور هم روی آن زوم کند و چندین بار از مالک نفت بپرسد که ‌انگیزه شما از ورود به فوتبال چیست؟

هنوز فراموش نکرده‌ایم که ثروتمندانی چون مه‌آفرید امیرخسروی، بابک زنجانی، حسین هدایتی، علی شفیع‌زاده و... همگی به‌عنوان کارآفرین برتر بارها از دست مسئولان بلندپایه کشور لوح تقدیر دریافت کرده بودند و جالب اینکه همگی علاقه مشترکی به تجارت نفت، جابه‌جایی پردرآمد ارز، تاسیس ایرلاین و بانک داشتند. در این میان مالک جدید نفت نیز با داشتن شرکت نفتی و تجارت طلا و شرکت کشتیرانی و بیزینس بین‌المللی شباهت زیادی به نفراتی دارد که اکنون فقط نامی از آنها باقی مانده است!

جهانیان اگر می‌خواهد در فوتبال ایران موفق باشد باید چند نکته اساسی را مدنظر قرار دهد. یکی اینکه کمتر حرف بزند و بیشتر عمل کند، دوم اینکه وعده‌های بزرگ ندهد که همین، عامل نابودی ثروتش خواهد شد و سوم اینکه مشاوران توانمند و خبره‌ای کنار دست خود داشته باشد. مشاورانی که خط صحیح رفتاری را به او گوشزد کنند و این مدیر تازه وارد را تا حدی در مسیر اعتدال و منطق قرار دهند که در جلسه با بازیکنانش نگوید ما نماینده لالیگا در فوتبال ایران هستیم!حتی عادل فردوسی‌پور هم در برنامه اخیر 90 به این موضوع اشاره کرد که مگر لالیگا نماینده دارد؟و اسم نماینده شما چیست؟

طرح چنین وعده‌هایی به جز اینکه خوراک طنزنویسان را فراهم می‌کند می‌تواند توقع نسبت به نفت و جهانیان را نیز چندین برابر کند.

جهانیان برای موفقیت بیشتر باید چراغ خاموش و به دور از هیاهو تیمداری کند که البته اگر در این میان فرصت‌های طلایی مانند ارتباط با باشگاه‌های مطرح لالیگا شکل واقعی و عملیاتی به خود گرفت که این می‌تواند هنر تیمداری مالک نفت باشد و کمک شایانی به رشد و ارتقای سطح کیفی فوتبال ما کند.

جهانیان اگر چه در بیزینس و در کارهای تجاری و بازرگانی تجربه فراوان دارد اما یادش باشد که فوتبال حوزه به ظاهر ساده اما پیچیده است و دست‌کم گرفتن امور مدیریتی می‌تواند تاوانی سنگین برای مدیران تازه‌کار در پی داشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت هشتگ، تاریخ انتشار: 25شهریور1396، کدخبر: -: www.8tag.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین