پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۳۶۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
چند روز پیش، آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن در شهر تهران در فصل تابستان منتشر شد. این گزارش نیز به مانند گزارش های تیر و مرداد 96، حاوی نکات بسیار جالبی بود. یکی از این نکات رشد خرید و فروش خانه ها با سن بالا نسبت به مدت مشابه سال قبل بود. گرایش به خرید خانه های با عمر ساخت بالا می تواند دارای دو دلیل عمده باشد.

شعار سال: فصل تابستان به دلیل شرایط خاصی که دارد، معمولا به عنوان فصلی برای نقل و انتقالات، خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن شناخته می شود؛ بنابراین، بررسی گزارش های تحولات مسکن مربوط به این فصل، شاید بتواند نمای کلی از وضعیت مسکن در سال ارائه دهد.

پس از آن که مرکز آمار ایران در زمستان سال گذشته نرخ رشد بخش مسکن را بعد از گذشت هجده فصل، مثبت اعلام کرد، امیدها برای بازگشت رونق به بخش مسکن افزایش یافت. البته کارشناسان با کنار هم قرار دادن آمارهای مرتبط با بخش مسکن، این امیدها را بیشتر کردند. آمارهایی که نشان می داد تعداد شاغلان در بخش مسکن رشد داشته اند و همچنین تعداد پروانه های ساختمانی صادره توسط شهرداری ها نیز افزایش یافته است.

گزارش های مربوط به دو ماهه نخست فصل بهار سال جاری پیرامون تحولات مسکن در شهر تهران، نشان می داد که اندکی اوضاع در معاملات بخش مسکن نسبت به سال گذشته بهتر شده است. با ورود به ماه خرداد و مصادف شدن این ماه با ماه مبارک رمضان، آمارها نشان می داد که تعداد معاملات در بخش مسکن در شهر تهران کاهش یافته است. در تیر ماه نیز شرایط برای بخش مسکن مساعد نبود اما در مرداد ماه شرایط ویژه ای رقم خورد. در این ماه معاملات مسکن جهشی از خود نشان داد که در سال های اخیر بی سابقه بود. مرداد 96، بیش از 17 هزار و 900 واحد مسکونی در پایتخت فروخته شد که بالاترین حجم معاملات در 39 ماه اخیر محسوب می شد.

آخرین گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که مربوط به شهریور ماه 1396 بود در ششم مهر ماه توسط بانک مرکزی منتشر شد. این گزارش حاوی نکات بسیار جالبی بود. اولین نکته مربوط به کاهش تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی نسبت به ماه قبل و افزایش تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل بود. در شهریور ماه سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 15545 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل 13.5 درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 9.2 درصد افزایش را نشان می داد. نکته دوم در این گزارش، مربوط به متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران بود.

آمارها نشان می داد که متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده 47.6 میلیون ریال بوده که این میزان نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.9 و 9.7 درصد رشد را نشان می داد. به عبارت بهتر، قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهریور ماه سال جاری نسبت به مدت های مذکور گران تر شده است. نکته سوم در این گزارش، مربوط به اجاره بهای مسکن بود. در شهريور ماه شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 8.6 و 7.6 درصد رشد را نشان مي داد. نکته چهارم و بسیار مهم گرایش مردم به خرید خانه های سن بالا بود.

گزارش های مربوط به سه ماهه اخیر نشان می دهد که مردم گرایش بیشتری به خرید خانه های بالای 16 سال ساخت یافته اند. در شهریور ماه این گرایش به اوج خود رسیده است. مطابق با گزارش شهریور ماه در تهران خرید واحدهای 16 تا 20 سال با رشد 60.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. خرید واحدهای 20 سال به بالا نیز در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد 41.1 درصدی داشته است. این موضوع دو نکته را می تواند با خود به همراه داشته باشد: نخست اینکه به دلیل گران بودن خانه های نوساز و پایین بودن قدرت خرید مردم، خرید و فروش خانه های با عمر بالای 16 سال که نسبت به خانه های نوساز بسیار ارزان ترند، رونق گرفته است. دوم آنکه احتمالا فعالان در زمینه ساخت و ساز مسکن، با دریافت علائم رونق رو به خرید خانه ها با سن بالا آورده اند تا با تخریب آن ها اقدام به ساخت و سازهای جدید نمایند.

باید منتظر ماند و دید که آیا تمام این علائمی که در بازار مسکن مشاهده می شود، سرانجام به رونق این بخش خواهد انجامید یا خیر.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 10مهر 1396، کدخبر: ۷۳۴۹۰۰، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین