پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی درباره دلایل شکست جریان اصول‌گرایی در انتخابات 96 گفت: یکی از دلایل شکست ما در انتخابات، مناظره تلویزیونی بود.

شعار سال: حمیدرضا حاجی‌بابایی ، درباره برنامه‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) برای بازسازی و تقویت این تشکل سیاسی اظهار کرد: «جمنا» حرکت عظیم و قدرتمندی بود که در کشور شکل گرفت و از اقتدار بالایی برخوردار بود. قطعا در مسیری که حرکت کردیم دچار ضعف‌های تصمیم و انتخاب بودیم که ممکن است هر تشکلی این ضعف‌ها را داشته باشد اما نقاط قوت جمنا بیشتر از نقاط ضعف آن بود.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب ادامه داد: دوستان ما در جمنا اکنون در حال بررسی و گفت‌وگو درباره آسیب‌شناسی جمنا هستند تا بتوانیم ضعف‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم وجود داشت را برطرف کرده و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: «جمنا» جریان قدرتمندانه‌ای بود که شکل گرفت و اگر از آن بدون اشتباه استفاده می‌شد، موفقیت قطعی بود اما هر اقدامی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و جمنا هم از این خطاها استثناء نبود.

نماینده مردم همدان در مجلس درباره شکل‌گیری جمنا گفت: فلسفه تشکیل جهبه مردمی نیروهای انقلاب این بود که یک حرکت فراجناحی را ایجاد کنیم که بر اساس آن نیروهای کشور و دلسوزان انقلاب دور هم جمع بشوند و روندهای غلط موجود در کشور همچون حقوق‌های نجومی، اشرافی‌گری، آقازادگی و... که موریانه‌وار در حال آسیب رساندن به انقلاب است را از هر جناح و تفکری پاک کنند.

حاجی بابایی افزود: در این موضع قدم‌های بلندی برداشته شد اما به ظرفیتی که تعریف شده بود نرسیدیم و جمنا نتوانست جریان سیاسی فراگیر باشد چرا که در استان‌ها دچار محدودگرایی و برخی مسائل گوناگون شد که این موضوع هم باید آسیب‌شناسی و برطرف شود.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم جوان‌گرایی در کشور گفت: جوان‌گرایی باید در هر نهاد و تشکلی به‌وجود بیاید در غیر این‌صورت ریشه خشکیده می‌شود. هر مجموعه‌ای اگر نتواند از نسل جوان، میان‌سال و پیر در کنار هم استفاده کند، شکست آن قطعی است و مجموعه‌ای از این توان و انرژی، تخصص و تجربه در کنار هم می‌تواند کامل کننده حرکت باشد.

وزیر آموزش و پرورش دولت دهم ادامه داد: نیروی جوان یک انرژی و حرکتی دارد که میان‌سال ندارد و میان‌سالان و پیشکسوتان هم تجربه‌های گران‌سنگی دارند که جوانان ندارند و هیچ‌کدام نمی‌توانند جای یکدیگر بگیرند بنابراین باید از هر کدام از این ظرفیت‌ها به درستی در جای خود استفاده کرد.

وی تاکید کرد: جوان‌گرایی در کشور یک انتخاب نیست بلکه یک اضطرار است که باید در نهادهای اجرایی، قانون‌گذاری، قضایی و... اتفاق بیافتد.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب درباره چشم‌انداز فعالیت‌های جمنا گفت: اعتقاد بنده این است که دوستان ما در جمنا باید «طرحی نو دراندازند» و این یعنی یک مقدار بیشتر از اصلاح، نیاز به تغییر داریم و با روند موجود اگر در 10 انتخابات دیگر هم شرکت کنیم، شکست خواهیم خورد.

حاجی بابایی یادآور شد: آسیب‌هایی که در انتخابات 96 باعث شکست جمنا شد، اگر اصلاح نشود در انتخابات بعدی هم ما را متحمل شکست خواهد کرد. جریان اصول‌گرایی دیگر توانی بالاتر از «جمنا» ندارد که در انتخابات سال گذشته همه آمدند و جمنا شکل گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره دلایل شکست جریان اصول‌گرایی در انتخابات 96 گفت: یکی از دلایل شکست ما در انتخابات، مناظره تلویزیونی بود. چرا که همه نیروهای مخلص کشور در انتخابات امسال پای کار آمدند و توان گذاشتند اما نمی‌توانستند مناظره تلویزیونی هم بکنند.

وی افزود: ما باید حرکت‌مان به شکلی باشد که وقتی همه توان کشور پشت یک ظرفیت قرار می‌گیرد، آن ظرفیت به اندازه این توان بتواند حرکت کند نه اینکه توان قدرتمند کشوری را بیاوریم و در یک جایی دچار ضعف شویم.

عضو شورای مرکزی جمنا متذکر شد: من قبل از انتخابات هم در مصاحبه‌هایم می‌گفتم که اصول‌گرایان انتخابات 92 را به مناظره واگذار کردند اما برخی قبول نمی‌کردند و می‌گفتند که به دلیل نبود وحدت بین اصول‌گرایان شکست خوردیم! در انتخابات 96 دیدیم که وحدت هم وجود داشت، اما باز هم پیروز میدان نشدیم.

حاجی بابایی اظهار کرد: مناظره تلویزیونی یک عقبه دارد و مردم مناظره را در دورترین روستاهای کشور هم پیگیری می‌کنند و ظرفیت نامزدها، عملکرد و برنامه‌های آنان در مناظره تاثیرگذار است. مناظره یک فرآیند است و ما باید به سمتی حرکت کنیم که محبوب‌ترین فرد را انتخاب کنیم و اگر این کار را کردیم افرادی که این کاندیدا را انتخاب می‌کنند چند نفر دیگر را مجاب خواهند کردکه به نامزد مورد نظرشان رأی بدهند.

وی تاکید کرد: انتخاب ما باید فردی باشد که بر مبنای خواسته مردم معرفی شود تا هواداران این کاندیدا بتوانند نیروهای خاکستری را متقاعد کنند تا به او رأی بدهند، پس با این تعریف ما نباید بهترین کاندیدا را انتخاب کنیم بلکه باید محبوب‌ترین کاندیدا را انتخاب کنیم.

عضو شورای مرکزی جمنا درباره رویکرد این تشکل در انتخابات مجلس آینده هم افزود: درباره انتخابات مجلس هم همین روال باید باشد و افرادی که در لیست قرار می‌گیرند باید این ظرفیت و محبوبیت را داشته باشند تا بتوانند درصدی از آرا را جذب کنند و برآیند 30 نفر بشود 60 درصد کل آرای حوزه انتخابیه تا پیروز بشویم.

حاجی بابایی تاکید کرد: نباید افرادی در لیست قرار بگیرند که علاوه بر اینکه دو درصد رأی هم ندارند، سه درصد آرای لیست را هم کاهش بدهند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: باید متناسب با خوراک روز جامعه افراد را برای کاندیداتوری انتخاب کنیم و نباید روال این‌گونه باشد که اگر فردی دوره گذشته در لیست بود حتما نام وی این دوره هم در لیست قرار بگیرد. ممکن است این فرد دور بعد مورد پسند جامعه نباشد. هر زمانی که ما متوجه بشویم که خوراک جامعه چیست و بر اساس آن افراد را انتخاب کنیم، پیروز خواهیم شد.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 12 مهر 1396، کد مطلب: : www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین