پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
یزد از جمله استان هایی است که به سبب بافت اقتصادی، فرهنگی و زندگی مسالمت آمیز مردم آن با اقوام، مذاهب و ادیان مختلف، همواره مقصد بسیاری از مهاجران اعم از داخلی و خارجی بوده و است.

شعار سال: شمار و حضور مهاجران در سنوات اخیر معضلات و مشکلاتی را برای دستگاه های ارائه دهنده خدمات از جمله آموزش و پرورش به دنبال داشته و دارد .
برای مثال رشد نامتعارف دانش آموزان دبستان های یزد که از 108 هزار در سال 93 به 114 هزار در سال 94 و 123 هزار درسال 95 و 130 هزار در سال جاری رسیده است نمود بارزی از این رشد بی رویه جمعیت دانش آموزی ناشی از مهاجرت است.
مردمی که اتباع افغان را در شهر پذیرفته اند و زمینه اشتغال آنها را در کارگاه ها و مزارع کشاورزی خود فراهم نموده اند و بالاتر از آن منازل مسکونی خویش را به آنان اجاره داده اند به خوبی می دانند که این عزیزان ، فرزندانی دارند که هم تعداد آنها قابل توجه است و هم نباید درکوچه و خیابان سرگردان باشند و باید از حداقل سواد بهره مند گردند .
دراین راستا آموزش و پرورش استان یزد با مد نظر قراردادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست های دولت جمهوری اسلامی زمینه تحصیل فرزندان اتباع را درمدارس فراهم نموده به طوری که هم اکنون نزدیک به 15 هزار اتباع افغان در 700 مدرسه به صورت مشترک با دانش آموزان ایرانی و 33 مدرسه مستقل به تحصیل مشغولند و دستگاه تعلیم و تربیت با همکاری سایر دستگاه ها مسائل آموزشی ، فرهنگی ، بهداشتی و... را دراین مدارس مدیریت نموده است .
تردیدی نیست در مناطقی از استان که زمینه اشتغال و سکونت اتباع هموارتر است شمار دانش آموزان مهاجر نیز روز به روز بیشتر و بیشتر شود به طور مثال اگر به آمار آنان در 'ابرندآباد شاهدیه' که این روزها خبرساز شده نگاهی بیاندازیم می بینیم که آمار اتباع در مدرسه جهاد از 94 نفر درسال 90 به 165 نفر درسال جاری رسیده و عملا جمعیت غالب مدرسه را به خود اختصاص داده است.
با این حال به نظر شما آیا اختصاص کامل این مدرسه به دانش آموزان اتباع و به عبارتی جدا سازی آنان بی تدبیری است ؟!!!.
آیا آموزش و پرورش در اسکان ، اشتغال و افزایش این آمار نقش داشته است ؟!!.
آیا مردمی که اتباع را در کنار خود پذیرفته اند به آموزش فرزندان آنان بی توجه بوده اند؟! آیا امکان توزیع این دانش آموزان در دیگر مدارس شاهدیه (نصرت آباد و گرد فرامرز) وجود دارد و آیا آنانی که بدون مطالعه نقد می کنند به بافت شهری و اجتماعی شاهدیه ( نصرت آباد ، ابرند آباد و گرد فرامرز ) اشراف دارند؟!!.
حال دوستانی که راهکار و پیشنهادی بهتری دارند چه خوب است پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند به گونه ای که کمترین تداخل فرهنگی در منطقه صورت بگیرد و دانش آموزان اتباع از حق تحصیل محروم نشوند.
محمد رضا قانع

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 12 مهر 96، کد مطلب: 82684770: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین