پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۴۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
طبق اطلاعات و صورتهای مالی منتشر شده تاکنون بدهی دولت به بانکهای بزرگ بورسی (بانکهای ملت، صادرات و تجارت) در دولت روحانی بیش از 3 برابر شده و از50 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

شعار سال: نظام بانکی در طول چهار سال گذشته وضعیت چندان خوبی نداشته و به اذعان بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. در این میان دولت روحانی هم با افزایش بدهی به بانک مرکزی و بانکهای دولتی پایه پولی و نقدینگی را به شدت افزایش داده است. طبق آمار بانک مرکزی در دولت روحانی به طور متوسط هر ماه ۱۷ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد کشور افزوده که این یعنی روزانه ۵۹۳ میلیارد تومان و ساعتی ۲۴ میلیارد تومان به رقم نقدینگی اضافه شده است. به عبارت دیگر از از رقم ۱۳۳۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی، ۶۴ درصد آن در دولت یازدهم، ۲۱ درصد در دولت دهم و ۱۰ درصد در دولت نهم و مابقی در دولت‌های قبل ایجاد شده است.

طبق اطلاعات و صورتهای مالی منتشر شده تاکنون بدهی دولت به بانکهای بزرگ بورسی (بانکهای ملت، صادرات و تجارت) در دولت روحانی بیش از 3 برابر شده و از 50 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. این در حالی است که رقم بدهی دولت به این سه بانک در سال 92 کمتر از 14 هزار میلیارد تومان بوده است.بدهی دولت به بانک تجارت اکنون از 28 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است، در حالیکه این رقم در سال 92 معادل 4.6 هزار میلیارد تومان بوده است.به عبارت دیگر بیش از 23 هزار میلیارد تومان از بدهی 28 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک تجارت معادل با 84% از کل بدهی ، در 4 سال اخیر و در دولت روحانی ایجاد شده است.

این در حالی است که مسئولان فعلی کشور و دولت روحانی که از منتقدان و مخالفان دولت احمدی نژاد بودند، بارها احمدی نژاد را به دلیل اصرار بر پایین نگه داشتن نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات بانکی، دشمن نظام بانکی معرفی کرده و مدعی بودند دست دولت احمدی نژاد در جیب بانکها و سهامداران بانکی است. در حالیکه پس از آزاد سازی نرخ سود بانکی و تسهیلات در دولت روحانی سوددهی بانکها به زیاندهی مبدل شد و روند بدهی دولت به بانکها نیز شتاب بیشتری گرفته است. باید دید با این وضعیت نظام بانکی در پایان دولت روحانی به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نود اقتصادی ، تاریخ انتشار 11 مهر 96، کدمطلب: 2108594، www.navadeeghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین