پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۸۴۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
در تمامی بانک‌ها نه، اما در اغلب آنها نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ارقام بالای قبلی کمتر شده است. این اقدام به دنبال تکلیف شبکه بانکی برای کاهش نرخ سود به حداکثر ۱۵ درصد اتفاق افتاد.

شعارسال: نزدیک به دو ماه از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی برای اجرای سودهای مصوب سال گذشته شورای پول و اعتبار برای سپرده می‌گذرد. بر اساس بخشنامه هشت بندی که از ۱۱ شهریورماه اجرای آن به بانک‌ها تکلیف شد، باید نرخ‌های سود سپرده‌ای که در ارقام متفاوتی در بانک‌ها پرداخت می‌شد به حداکثر ۱۵ درصد سالانه و ۱۰ درصد روزشمار کاهش پیدا می‌کرد.

 یکی از بندهای بخشنامه بانک مرکزی به تغییر نرخ سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشت به گونه‌ای که بانک‌ها مکلف شدند نرخ‌های سود علی‌الحساب بانکی که به سپرده‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز مشمول نرخ سود علی‌الحساب مقرر در بخشنامه باشد به عبارتی باید تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

با این حال طی مدت گذشته گر چه افتتاح حساب سپرده مدت دار در اغلب و شاید در تمام بانک‌ها با بیش از ۱۵ درصد انجام نشد، ولی صندوق‌ها همچنان به روند پرداخت‌های سودهای بالای خود که اغلب بیش از ۲۰ درصد بود ادامه دادند. با این حال به تازگی و در سررسید سود مهر ماه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشتریان اغلب این بانک‌های صاحب صندوق با کاهش نرخ سود خود نسبت به ماه‌های قبل مواجه شدند به طوری که برخی به جای دریافت سودهای ۲۲ درصدی مبلغی را دریافت کردند که با سود بین ۱۵ تا ۱۹ درصد مورد محاسبه قرار گرفته بود و یا در مواردی که نرخ‌های سود بین ۱۸ تا ۲۰ درصد پرداخت می‌شد سود پایان مهرماه با نرخ حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد مورد محاسبه قرار گرفته بود.

این در حالی است که مراجعه به شعب بانک‌ها حاکی از آن بود که با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی و بعد از گذر یک دوره یک ماهه نرخ سود در اغلب صندوق‌ها با نرخ کاهشی مواجه شده است. با این وجود همچنان نرخ‌ها ۱۵ درصد نیستند و شعب اعلام می‌کنند که کاهش یکباره تا ۱۵ درصد دیگر جذابیتی را برای صندوق‌ها ایجاد نکرده و نرخ با سپرده‌های سالانه یکسان می‌شود، از این رو سود صندوق متغیر بین ۱۵ تا سه یا چهار درصد بالاتر اعلام و پرداخت می‌شود. ولی در مواردی محدود همچنان برخی بانکها در صندوق‌های سرمایه گذاری خود سود بالای 20 درصد پرداخت می کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که پول‌های جمع آوری شده از مشتریان در قالب سبدی از اوراق سرمایه‌گذاری کرده و به عبارتی آورنده پول به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، به طور غیر مستقیم منابع خود را در بازار مالی سرمایه‌گذاری می‌کند. البته ماجرا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها با سودهای تضمین شده پیش می‌رود و مشتری از این لحاظ خیال آسوده‌ای دارد که حتی با وجود نوسانی که در بورس تهران وجود دارد باز هم سود پرداختی به وی بر اساس قرارداد اولیه خواهد بود.

شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار3 آبان 96، کد خبر96080301710: ، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین