پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
تروریست‌های داعش در چهار سال گذشته به طور مستمر و در کشورهای مختلف اروپایی اقدامات تروریستی متعددی انجام داده‌اند.

شعارسال: در مردادماه بود که شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد، پلیس بلژیک به سوی خودرویی در یکی از مناطق بروکسل تیراندازی کرد که رسانه‌های بلژیکی اعلام کردند، پلیس بلژیک این خودروی حامل مواد منفجره را در محله مولنبیک در بروکسل توقیف کرد تا بار دیگر ترس ناشی از داعش مردم اروپا را در بر بگیرد.

این در حالیست که دادستان‌های بروکسل، پايتخت بلژيک گفته‌اند هيچ ماده منفجره ای در پی هراس ناشی از بمبگذاری در منطقه مولنبيک در بروکسل پيدا نشد و متهم اين ماجرا يک بيمار روانی و فاقد سلاح بوده است؛ اما به قول نیاکانمان کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. زمانی که آمریکا و دوستان غربی‌ عربی‌اش داعش را به‌وجود آوردند، فکر نمی‌کردند که روزی یقه خود آنها را بگیرد.

داعشی که به پدرخوانده هم رحم نمی‌کند

«اگر شما جنگنده‌هایتان را برای بمباران مسلمانان می‌فرستید، داعش هم کسانی را برای حمله به شما خواهد فرستاد.» عبارتی که از نظر می‌گذرد، جملاتی است که حدود دو سال پیش یعنی پس از حملات تروریستی پاریس در نوامبر ۲۰۱۵ از سوی «ابو عمر البلژیکی» بیان شد. همانطور که از نام خانوادگی وی پیداست، این شخص و تیم همراه‌کننده او (اشخاصی مانند: ابو قتال الفرانسی، ابو فواد الفرانسی، ابو مجاهد البلژیکی، ذوالقرنین البلژیکی، ابو ریان الفرانسی و غیره) از اتباع کشورهای فرانسه و بلژیک به حساب می‌آیند؛ کشورهایی که بیشترین حجم اتباع خارجی میان گروهک‌های تروریستی حاضر در سوریه، عراق، لیبی و آسیای میانه را به خود اختصاص داده‌اند.

هدف حملات تروریستی در اروپا، به راه انداختن درگیری داخلی و تنش اجتماعی با امید ترغیب تعداد بیشتری از مردان مسلمان (و نیز تعداد بیشتری از زنان ) به پیوستن به گروه‌های افراطی در سوریه و عراق است. هدف دیگری که به همین اندازه اهمیت دارد، نشان دادن شکست گزینه‌های دمکراتیک است که اروپا در مقابل راه حل افراطی‌گرایی عرضه می‌کند و سرعت بخشیدن به این شکست است.

اما در تحلیل اهداف و سناریوهای عملیات‌های تروریستی در خاک اروپا باید بین دو کلمه «اهداف عملیات» و «سناریوی عملیات» تفکیک قائل شویم؛ حتی برای اجرای دقیق‌تر عملیات مورد نظر، قبل از انتخاب «مجری عملیات» باید اهداف آن مشخص شود، از این جهت اهداف داعش در اروپا و احتمالاً در آمریکا با کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و آسیای‌میانه کاملاً متفاوت خواهد بود. آنها در غرب آسیا به دنبال خیزش سراسری و برپایی خلافت جهانی هستند که مبداء آن عراق و شام بود؛ اما پس از انتشار موج اروپایی عملیات‌های خود اهداف دیگری در ذهن آنها پرورانده شد.

اهداف داعش در اروپا در دو سطح قابل بررسی است. نخست اینکه مدلی از خونخواهی با حداکثر تلفات به تصویر بکشد که بازخورد آن در رسانه‌ها برای داعش اهمیت ویژه‌ای دارد. در بخش دوم داعش افزون بر ایجاد رعب و حشت و ناامنی، به دنبال آن است که نام خود را در میان انبوهی از اخبار جهان از جغرافیای غرب‌آسیا وارد گستره اروپایی کند تا بتواند: ۱- پس از شکست‌های پی‌درپی در عراق و سوریه تنفس مقطعی برای خود در خاورمیانه ایجاد کند ۲- موجب عقب‌نشینی و یا حداقل تعلیق نظرات کشورهای اروپایی در محور سیاسی پرونده‌هایی مانند سوریه شود ۳- نارضایتی داخلی علیه دولت‌های اروپایی ایجاد کند ۴- حیثیت سرویس‌ها و دستگاه اطلاعاتی کشورهای اروپایی و غربی را با چالش روبه‌رو کند.


عملیات‌های تروریستی داعش در اروپا

24 مه 2014: در تیراندازی موزه یهودیان بروکسل 4 نفر کشته شدند. فرد مهاجم، با نام مهدی نموشه، 29 ساله و فرانسوی الاصل، 6 روز بعد در بندر مارسی دستگیر شد. وی به بلژیک منتقل شد و در انتظار محاکمه است.

7،8و9 ژانویه 2015: در روز هفتم ژانویه حمله برادران کواشی (سعید و شریف) به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس 17 کشته برجای گذاشت.

در روز هشتم، آمدی کولیبالی یک مأمور پلیس شهری را در مونروژ کشت و سپس فردای آن روز چند نفر را در یک فروشگاه گروگان گرفت و 4 نفر را هم در آنجا به قتل رساند. هر سه تروریست توسط پلیس کشته شدند.

21 اوت 2015: یک مغربی 25 ساله در قطار آمستردام - پاریس 3 نفر را زخمی کرد ولی بعد توسط مسافران دستگیر شد.

13 نوامبر: حملات تعدادی تروریست به یک سالن کنسرت، چند رستوران و در اطراف استاد دو فرانس در پاریس، 130 کشته و 368 زخمی برجای گذاشت.داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

22 مارس 2016: سه عامل انتحاری، همگی با ملیت بلژیکی، خود را در فرودگاه بین المللی بروکسل منفجر کردند که در این حمله 32 نفر کشته شدند. مقامات بلژیک این حمله را با حملات پاریس مرتبط دانستند.

14 ژوئن 2016: یک فرانسوی مغربی تبار یک فرمانده پلیس و فرد همراهش را در مانیانویل در نزدیکی پاریس با چاقو کشت. وی در تماس با پلیس گفت به درخواست داعش این کار را انجام داده است.او توسط پلیس کشته شد.

14 ژوییه 2016: فردی با کامیون جمعیت را در شهر نیس زیر گرفت و 86 نفر را کشت و 300 نفر را زخمی کرد. به گفته پلیس، فرد مهاجم که یک فرانسوی تونسی الاصل 31 ساله بود به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

18 ژوییه 2016: یک مهاجر افغان 17 ساله با چاقو به مسافران یک قطار در جنوب آلمان حمله کرد که 4 نفر در این حمله زخمی شدند و فرد مهاجم هم به دست پلیس کشته شد. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

22 ژوییه 2016: یک نوجوان آلمانی ایرانی تبار 18 ساله در یک مرکز تجاری در مونیخ به مردم تیراندازی کرد که دستکم 9 نفر در این حمله کشته شدند و فرد ضارب هم خودکشی کرد.

24 ژوییه 2016: یک آواره سوری 27 ساله که دو سال قبل به آلمان آمده بود خود را در یک جشنواره موسیقی در شهر اسنباخ در ایالت باواریا منفجر کرد.15 نفر در این حمله زخمی شدند.داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

26 ژوییه 2016: دو مرد که خود را داعشی معرفی کرده بودند در حمله به کلیسایی در منطقه نرماندی در شمال فرانسه با چاقو کشیش آن کلیسا را به قتل رساندند و یک نفر دیگر را زخمی کردند و در نهایت به دست پلیس کشته شدند.

19 دسامبر 2016: فردی با یک کامیون وارد بازار نوئل در شهر برلین شد و 12 نفر را کشت و 48 تن دیگر را زخمی کرد.عنیس امری، تونسی 24 ساله 4 روز بعد در شهر میلان ایتالیا به دست پلیس کشته شد.

3 فوریه 2017: یک فرد مهاجم پس از حمله به یکی از ماموران امنیتی موزه لوور پاریس، به ضرب گلوله پلیس زخمی شد.وی که یک مصری 29 ساله است یک هفته بعد محاکمه می شود.

18 مارس 2017: فردی که برای دستگاه قضایی و دستگاه های اطلاعاتی فرانسه شناخته شده بود، در حمله ای در فرودگاه اورلی پاریس توسط پلیس از پای درآمد.

22 مارس 2017: خالد مسعود، با خودروی خود به مردم روی پل وست مینستر لندن حمله کرد و سپس با چاقو یک مامور پلیس را کشت.این حمله در مجموع 5 کشته و 40 زخمی برجای گذاشت.

نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق در شهر موصل، اسنادی را متعلق به گردان طارق بن زیاد داعش کشف کردند. بر اساس این اسناد، شماری از افراد مسلح خارجی داعش خواستار مجوز برای بازگشت به کشورهایشان شده‌اند. این اسناد نشان می‌دهد بعضی از این افراد حاضر به جنگیدن نیستند و برای شرکت نکردن در نبردها خود را به بیماری زده‌اند. اسناد کشف شده، متعلق به جنگجویان بلژیکی، کوزوویی، سوئیسی، آلمانی و فرانسوی داعش است. پس شاید اروپا باید منتظر حملات بدتری از سوی داعش باشد، زیرا پرونده داعش در عراق و سوریه در حال بسته شدن کامل است و داعش برای نشان دادن قدرت پوشالی و ادامه ترقه‌بازی‌های خود به زمین نیاز دارد و چه جایی بهتر از سرزمین‌های مادری اعضا...

داعش اصولا برای ماندن ساخته نشده است، پس دیر یا زود از بین خواهد رفت. هدف اصلی از راه انداختن غائله داعش، ایجاد حاشیه امن برای اسرائیل بود تا افکار عمومی را منحرف کرده و هدف والای آزادسازی قدس و از بین بردن اسرائیل به حاشیه کشیده شود. بنابر این تا وقتی رژیم صهیونیستی هست، بحران‌هایی مثل داعش باز هم تولید شده و باز هم به غرب سرایت خواهند کرد. راه نجات کشورهای غربی هم درست مثل عراق و سوریه، نابودی اسرائیل است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 22 مهر 1396 ، کدخبر: 6196101 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین