پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
۵G، به نسل پنجم و آخرین و جدیدترین نسل موبایلی اطلاق می‌شود. اگرچه تاکنون استاندارد رسمی برای این نسل تدوین نشده، این نسل از ارتباطات بی‌سیم بر پایه استاندارد معمول ۳GPP با کمک بازیگران مختلف صنعت همانند وندورها، ارائه‌دهندگان راهکارها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موبایلی در حال استاندارد شدن است.

شعار سال: ۵G، به نسل پنجم و آخرین و جدیدترین نسل موبایلی اطلاق می‌شود. اگرچه تاکنون استاندارد رسمی برای این نسل تدوین نشده، این نسل از ارتباطات بی‌سیم بر پایه استاندارد معمول ۳GPP با کمک بازیگران مختلفصنعتهمانند وندورها، ارائه‌دهندگان راهکارها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موبایلی در حال استاندارد شدن است. با وجود اینکه نسل پنجماینترنتدر حال توسعه است و انتظار نمی‌رود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی تجاری شود، هر روز تعداد بیشتری شرکت خود را برای ایناستانداردجدید آماده می‌کنند. همراه اول نیز به عنوان بزرگ‌ترین اپراتورتلفن همراهخاورمیانه با شرکتنوکیابه عنوان وندور اول LTE در جهان، برای شناخت، توسعه و پیاده‌سازی نسل پنجمتلفنهمراه، برای اولین‌بار در ایران، تفاهم‌نامه همکاری در این خصوص در تیرماه سال جاری امضا کرده است. با توجه به اعلام انجمن GSMA، نسل ۵ اینترنت همراه می‌بایست حداکثر با ۸ معیار زیر همخوانی داشته باشد:

- یک تا ۱۰ گیگابایت در ثانیه اتصال در نقاط انتهایی و سرعت بسیار بالاتر نسبت به نسل‌های قبلی

- تاخیر کمتر از یک میلی‌ثانیه

- ۱۰۰۰x پهنای باند در هر منطقه واحد

- ۱۰ تا ۱۰۰ برابر دستگاه متصل نسبت به نسل‌های قبلی و کیفیت کاملاً مناسب برای دستگاه‌های در حال حرکت

- ۹۹.۹۹۹ درصد دسترسی

-پوششبه میزان ۱۰۰ درصد

- ۹۰ درصد کاهش در مصرفانرژیشبکه

- بیش از ۱۰ سال عمرباتریبرای دستگاه‌های ماشینی کم‌مصرف

نسل‌های قبلی همچون نسل ۳ برای تماس‌های تلفنی،پیامکو دیتا مورد استفاده است. نسل ۴ نیز همانند نسل ۳ بوده لیکن سرعت بالاتری در دیتا داشته و تاخیر کمتری دارد. برنامه برای نسل ۵ این است که چندین برابر سریع‌تر از نسل ۴ باشد. در نسل ۵ سرعت دانلود و استریم داده‌ها بسیار بالاتر بوده و کمترین تاخیر ممکن در این نسل در نظر گرفته شده است. البته کارایی مناسب این نسل به دستگاه‌ها، گوشی‌ها و... که می‌بایست متناسب با این نسل ساخته شده و به بازار عرضه شوند نیز بستگی دارد. در بین کاربردهای وسیع نسل ۵، هفت کاربرد ذیل جزو شاخص‌ترین کاربردها و مزایای این نسل بعد از تجاری‌سازی است:

۱-موبایلباندپهن Mobile broadband

با آمدن نسل ۵ ضمن افزایش سرعت انتقال داده و کاهش تاخیر در تبادل دیتا، زمان پاسخ و بارگزاری مجدد در نرم‌افزارهای مبتنی بر دو تکنولوژی AR و VR کاهش می‌یابد، ضمناً بهره‌برداری از نرم‌افزارهای هوشمند و ذخیره‌سازی ابری افزایش پیدا می‌کند.

۲- اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند IoT and smart homes

خانه هوشمند نیازمند اتصال دستگاه‌های مختلف با یکدیگر و ارتباط بین آنهاست که نسل ۵ با سرعت بیشتر، تاخیر کمتر و امکان اتصال همزمان دستگاه‌های بیشتر را فراهم می‌آورد.

۳- ماشین‌های بدون راننده Driverless cars با ۵G امکان اتصال و ارتباط بین ماشین‌های بدون راننده افزایش می‌باید. بدین معنی که ماشین می‌تواند به‌صورت همزمان گزارش‌های ترافیکی را دریافت و بهترین مسیر را تشخیص دهد و یا به‌صورت زنده گزارشات آب‌وهوا را دریافت و امن‌ترین مسیر را انتخاب کند.

۴- مراقبت‌های بهداشتی وسلامتHealthcare

اهمیت ارتباطات موبایلی در حوزه خدمات بهداشتی و سلامت رو به افزایش است و نسل ۵ می‌تواند نقش کمکی مناسب و مهمی در جوامع دورافتاده یا محروم برای کمک‌های پزشکی حیاتی ایفا کند. به‌ عنوان مثال می‌توان سنسورهای پوششی ارائه داد که از راه دور تمامی علایم حیاتی فرد را مانیتور کند و تاثیر مثبت این نسل، داشتنپزشکتلفنی است.

۵- خدمات اضطراری The emergency services

نسل ۵، پهنای باند بیشتری ارائه داده است و لذا می‌توان فشار خدمات در شرایط اضطراری را بر اساس اولویت‌های آن در شبکه مدیریت کرد. به ‌عنوان مثال در شرایط اضطراری می‌توان از کانال مناسب‌تری استفاده کرد و یا در بحران‌های طبیعی امدادرسان‌ها ویدیوهای باکیفیت لحظه‌ای برای بیمارستان‌ها از مجروحین ارسال و میزان امداد مورد نیاز و نوع آن را تا ارسال بیماران اطلاع‌رسانی کنند.

۶- شرایط لجستیکی Logistics

حمل‌ونقل‌های جاده‌ای و ریلی، نیازمند پوشش منطقه‌ای مناسب و مطمئن برای موقعیت‌یابی است. با نسل ۵، نقل و انتقالات حساس با دقت و سرعت و راحتی بیشتری صورت می‌پذیرد.

۷- لوازم پوشیدنی Wearable Devices

نسل ۵ با سرعت بالاتر، پوشش بهتر، تاخیر کمتر و امکان انتقال داده‌های بیشتر می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقا و تولید محصولات مناسب‌تر برای راحتی استفاده‌کننده نهایی ایجاد کند. با کمک این نسل می‌توان با هزینه و مصرف انرژی کمتر هر چیزی را به هم متصل و در لحظه از راه دور تقریباً همه‌چیز را کنترل کنید!

*ترابرد، فرابرد

ترابرد یا فرابرد؟ مساله این است!

ترابردپذیری، فرآیندی است که طی آن مشتری یک اپراتور با تمایل خود، می‌تواند اپراتور خود را به ‌صورت آزادانه و با حفظ شماره خود تغییر دهد. به عبارتی دیگر از اپراتور فعلی خود انصراف دهد و به عضویت یک اپراتور دیگر با حفظ شماره خود در بیاید. همراه اول با تکیه بر نقاط قوت خود و بر اساس قواعد رگولاتوری، در یک فضایرقابتسالم، موفق به برد اینبازیشده است. این موفقیت به دلیل همراهی مردم با همراه اول بوده است و این اپراتور هر روز جهت ارتقای خدمات و محصولات مطابق با سلیقه مشتری تلاش می‌کند. طبق آخرین آمار شاخص‌های ترابرد به شکل زیر است:

Port in = ۱۷۴,۱۷۴ (ورود به همراه اول)

Port out = ۱۳۳,۶۷۳ (خروج از همراه اول)

Net= port in – port out = ۴۰,۵۰۱

Port back = ۱۸,۹۷۱ (ورود مجدد به همراه اول بعد از خروج)

روش‌های ترابرد به همراه اول برای مشتریان حقیقی:

۱- مراجعه مشتری به نزدیک‌ترین دفتر یا مراکز یا فروشگاه‌ها یا نمایندگی‌های همراه اول با کارت ملی

۲- مراجعه به پرتال join.mci.ir و ثبت درخواست ترابرد

۳- تماس با مرکز تماس همراه اول (در صورت تماس با تلفن همراه با شماره ۹۹۹۰ و تماس با تلفن ثابت با شماره ۰۹۱۲۹۹۹۰)

روش‌های ترابرد به همراه اول برای مشتریان حقوقی:

مشتریان حقوقی با در دست داشتن مدارک ذیل می‌توانند به نمایندگی‌های همراه اول و یا مراکز مخابراتی مراجعه کنند:

- روزنامه رسمی و معرفی‌نامه رسمی در سربرگ شرکت مربوطه و دارای امضاء صاحبان امضاء مجاز به همراه مهر شرکت

- آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات (کمتر از دو سال)

- اصل و تصویر کارت ملی نماینده

لازم به ذکر است هزینه ترابرد به همراه اول رایگان بوده و سیم‌کارت نیز به ‌صورت رایگان برای مشتری ارسال می‌شود.

مزایای ترابرد به همراه اول:

۱- کیفیت بالای مکالمه و دیتا و پوشش شبکه گسترده

۲- صرفه‌جویی در هزینه مکالمه و پیامک باخانواده۹۶ میلیونی مشتریان همراه اول در عین حفظ شماره همراه فعلی

۳- بیش از ۱۱۰۰۰ کانال حضوری و نیز کانال‌های مختلف غیرحضوری جهت پاسخگویی و پشتیبانی مطلوب و شایسته به مشتریان

۴- اپراتور اول و بزرگ‌ترین اپراتور منطقه و باسابقه ترین اپراتور تلفن همراه کشور و متعهد به مشتری

*از محصولات و خدمات متنوع همراه اول چه می‌دانید؟

با توجه به اهمیت رفع نیازهای مشتریان و ارائه خدمات متنوع و کاربردی خصوصاً در بستر دیتا، همراه اول همواره خدمات و محصولات جدید به مشتریان خود ارائه می‌کند.

بسته‌های اینترنت نوترینو:

بسته‌های اینترنت همراه اول با سرعتی بالا امکان استفاده تخصصی و حرفه‌ای را از اینترنت نسل ۳، ۴ و ۴.۵ ممکن می‌سازد. لیست تعدادی از بسته‌های پرمصرف و مقرون‌به‌صرفه به همراه درگاه فعال‌سازی آنها در *۱۰۰# در ادامه آمده است. برای مشاهده لیست کامل بسته‌ها به https:/ / www.mci.ir/ notrino-plans مراجعه کنید.

VoLTE

فناوری VoLTE در زمره فناوری‌های جدید ارتباطات همراه است که برای اولین‌بار توسط همراه اول در کشور راه‌اندازی شده است. هر جا که پوشش شبکه LTE همراه اول وجود دارد می‌توان از سرویس VoLTE استفاده کرد. انتقال صدا بر بستر نسل چهارم تلفن همراه (Voice over LTE) یا همان VoLTE یک فناوری جدید است که برای پشتیبانی از مکالمه صوتی در شبکه ۴G یا LTE ضروری است و بدون استفاده از اینفناورینمی‌توان در شبکه نسل چهارم تماس برقرار کرد. این نوع تماس تجربه مکالمه صوتی با کیفیت بسیار بالاتری (HD) را برای مشترک به ارمغان می‌آورد و امکان استفاده همزمان از صوت و دیتا را فراهم می‌کند.

پیش از این مشترکینی که به شبکه LTE متصل بودند، جهت برقراری تماس از طریق شبکه ۲G یا ۳G استفاده می‌نمودند و بعد از اتمام تماس برای استفاده از اینترنت مجدداً به شبکه ۴G باز می‌گشتند. با راه‌اندازی این سرویس تماس صوتی نیز بر بستر شبکه LTE انجام خواهد شد. استفاده از بستر VoLTE تماس صوتی با کیفیت و سرعت بالا را برای مشترکان فراهم می‌کند به گونه‌ای که تماس در کوتاه‌ترین زمان ممکن (کمتر از ۱ ثانیه) برقرار می‌شود و تفاوت قابل ملاحظه‌ای با تماس بر بستر شبکه‌های ۲G و ۳G دارد. VoLTE امکان استفاده همزمان از صوت و دیتا را نیز فراهم می‌کند. لذا مشترکین می‌توانند در حین مکالمه صوتی از اینترنت نیز استفاده کنند.

لازم به ذکر است هزینه تماس با سرویس VoLTE عیناً مشابه هزینه تماس عادی است. به عبارت دیگر تماس VoLTE صرفاً از لحاظ کیفیت با یک تماس عادی متفاوت است. نحوه برقراری تماس از طریق VoLTE هیچ تفاوتی با تماس عادی ندارد. ضمناً تماس VoLTE از دیتای تلفن همراه (بسته یا مصرف آزاد) استفاده نمی‌کند.

چگونگی استفاده از سرویس‌های VoLTE

۱- دارا بودن تلفن همراهی که سرویس VoLTE همراه اول را پشتیبانی کند. لیست این تلفن‌های همراه در پرتال رسمی همراه اول www.mci.ir به‌روزرسانی می‌شود.

۲- با شماره‌گیری کد دستوری #۲۴۵۱*۱۰* توسط مشترک، این سرویس فعال می‌شود. در صورتی‌که تلفن مشترک قابلیت استفاده از سرویس VoLTE همراه اول نداشته باشد، با شماره‌گیری کد دستوری مذکور، این مطلب به وی اعلام خواهد شد.

۳- جهت استفاده از سرویس VoLTE لازم است مشترک ۴G باشد (مشترک دارای سیم‌کارت USIM باشد و سرویس LTE برای ایشان فعال شده باشد) و در پوشش شبکه LTE قرار داشته باشد.

تلفای همراه اول، سرویس جدید مکالمه روی وای‌فای

وای‌فای کالینگ (WiFi Calling) خدمتی نوآورانه و بسیار جدید، نه‌تنها در کشور بلکه در کل صنعتمخابراتدنیاست که همراه اول اولین اپراتور ارائه‌دهنده این سرویس در کشور تحت عنوان «تلفای» است. با استفاده از سرویس تلفای، مشترکین همراه اول دیگر نیازی به پوشش شبکه تلفن همراه برای برقراری تماس نخواهند داشت، بلکه تنها با اتصال به شبکه وای‌فای می‌توانند مکالمه کنند و برای این کار نیازی به استفاده از هیچ اپلیکیشن و برنامه واسط دیگری نیست. مشترک با استفاده از شماره‌گیر تلفن همراه خود و همانند تماس عادی، تماس برقرار می‌کند. این تماس از نظر چگونگی برقراری عیناً به مانند یک تماس عادی بوده در حالی که می‌تواند کیفیت بسیار بالاتری داشته باشد.

مزایای تلفای همراه اول

- تماس در خارج از کشور بدون هزینه رومینگ:

هزینه تماس تلفای در داخل و یا خارج از کشور مانند هزینه تماس عادی است.

- تماس روی وای‌فای بدون نیاز به اپلیکیشن واسط:

مشترک پس از نصب اپلیکیشن تلفای به منظور فعال‌سازی سرویس، می‌تواند به صورت عادی و از طریق شماره‌گیر تلفن همراه خود (بدون مراجعه به اپلیکیشن) تماس برقرار کند. به عبارت دیگر، اپلیکیشن تلفای فقط تنظیمات لازم به منظور فعال‌سازی سرویس را انجام داده و پس از آن مشترک فقط برای انجام تنظیمات مورد نیاز به اپلیکیشن مراجعه می‌کند و برای برقراری تماس نیازی به استفاده از این اپلیکیشن نیست.

- دریافت و برقراری تماس با سیم‌کارت همراه اول به صورت عادی در خارج از کشور:

مشترکین در صورت سفر به خارج از کشور نیازی به تهیه سیم‌کارت‌های خارجی نخواهند داشت و با استفاده از تلفای تماس‌های ایشان عیناً مانند داخل کشور دریافت و برقرار خواهد شد.

- برقراری و دریافت تماس در نقاطی با آنتن‌دهی ناپایدار:

مشکل ناپایداری آنتن‌دهی شبکه تلفن همراه در فضاهای داخلی در برخی ساختمان‌ها حل خواهد شد.

- دریافت‌کننده تماس، نیازی به نصب اپلیکیشن و فعال‌سازی این سرویس ندارد.

تفاوت تلفای همراه اول با دیگر راهکارهای تماس اینترنتی

- در حالی که دیگر راهکارهای تماس اینترنتی مانند whatsapp یا imo، نیاز به استفاده از یک اپلیکیشن جهت برقراری تماس دارند، با استفاده از تلفای، مشترک قادر خواهد بود بدون نیاز به اپلیکیشن دیگر و مانند قبل تنها با استفاده از شماره‌گیر تلفن همراه شماره‌گیری کرده یا تماس دریافت کند. علاوه بر این، سرویس تلفای امکان برقراری تماس به دیگر شبکه‌های تلفن مانند تمام اپراتورهای موبایل و همچنین تلفن ثابت تمام کشورها را فراهم می‌کند.

- در هنگام تماس، مخاطب تفاوتی بین تماس تلفای و تماس عادی مشاهده نمی‌کند.

- برخلاف سایر اپلیکیشن‌های تماس اینترنتی که لازم است طرف دیگر مکالمه نیز اپلیکیشن را نصب کرده باشد، برای تماس از طریق تلفای طرف دیگر مکالمه نیازی به فعال‌سازی این سرویس ندارد.

ایران تلکام 2017

ایران تلکام 2017

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 24 مهر 96، کدمطلب:۳۳۰۰۱۳۷، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین