پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۷۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
سلاح ورزی با بیان اینکه در صنعت کشور معیار، ایجاد شغل است افزود: به جای برنامه ریزی برای پیشرفت صنعت کشور، نظام پولپاشی را دنبال می کنیم.

شعارسال: حسین سلاح ورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: سیاست ها در بخش خودرو با روی کار آمدن هر دولتی تغییر می کند و این از جمله مشکلات این بخش است.

وی گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسان تر است و دولت ها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می کنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمی شود.

سلاح ورزی افزود: به دلیل دولتی بودن ساختار خودروسازان، آنان چرخه مونتاژکاری را ادامه می دهند و تا زمانی که این روند ادامه یابد پیشرفتی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نمی شود.

وی گفت: اینکه خودروسازان، قطعات را از کشورهای دیگر وارد می کنند به دلیل قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین قطعات خودروی ساخت داخل است.

سلاح ورزی با بیان اینکه در صنعت کشور معیار، ایجاد شغل است افزود: به جای برنامه ریزی برای پیشرفت صنعت کشور، نظام پولپاشی را دنبال می کنیم.

وی گفت: بیشتر مونتاژکاری در بخش دولتی است و خودروسازانی که بیشتر دولتی هستند علاقمندند از طریق مونتاژکاری سود بیشتری کسب کنند.

سلاح ورزی افزود: مدیران صنایع خودروسازی به دلیل عمر کوتاه مسئولیتشان در این صنعت، تصمیم های کوتاه مدت می گیرند و در پی اهداف بلندمدت نیستند.

علی فتوت عضو هیئت علمی دانشگاه شریف نیز در این برنامه گفت: نقشه راهی برای تولید ملی وجود ندارد و بسیاری از صنایع و نگاه پشت سر آنها متوجه بازرگانی شده است.

وی افزود: اکنون مردم احساس خوبی به تولید ملی ندارند.

فتوت گفت: مونتاژکاری صنعت نیست و اکنون در بخش خودرو درجا می زنیم و با مونتاژکاری چیزی به این صنعت اضافه نمی شود.

وی افزود: دومین تربیت کننده مهندس در جهان هستیم و بهترین ها را آموزش می دهیم اما به دلیل حمایت نکردن از آنها مهندسان کشورمان را صادر می کنیم.

فتوت گفت: ارزش افزوده در صنایع پیشرفته است اما نباید همه چیز را در این بخش به عهده بخش خصوصی بگذاریم.

وی افزود: در حالی که تعداد زیادی کارشناس و مهندس داریم در بخش صنعت دنبال مشکل می گردیم.

فتوت با تأیید فساد و رانت در بخش واردات گفت: سال گذشته دو هزار بیس استیشن مربوط به مخابرات وارد کشور شد اما بر اساس آمار سندیکای مخابرات تولیدکنندگان منابع تغذیه و تجهیزات مربوط به آن فقط 200 واحد فروخته اند.

وی افزود: باید افرادی که این واردات را انجام داده اند بازخواست شوند.

محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: سال 81 به فردی 500 میلیون تومان پول دادند که راهبرد صنعت ایران را بنویسد اما وی پس از دو سال اعلام کرد صنعت ایران نیازی به راهبرد ندارد زیرا دولت ها سلیقه ای عمل می کنند.

وی افزود: به مفهوم واقعی، تولید داخلی نداریم و همه چیز مونتاژ می شود.

شجاعی فرد گفت: مونتاژکاری اشتغال ایجاد نمی کند وابستگی در پی دارد و آینده روشنی برای صنعت در آن دیده نمی شود.

وی افزود: اکنون مونتاژکاری وابسته به دیگر کشورها انجام می دهیم که اگر این مونتاژکاری وابسته نبود می توانستیم به آن امیدوار باشیم.

شجاعی فرد اضافه کرد: قراردادهای جدید درباره مونتاژ خودرو نمی تواند اتفاق جدیدی را در زمینه پیشرفت خودروسازی کشور رقم بزند.

وی افزود: ما از فنآوری خارجی در داخلی به درستی استفاده نمی کنیم.

شجاعی فرد گفت: صنایع خودروسازی چین اکنون بزرگترین خودروسازان دنیا مشارکت و برند خود را حفظ می کنند که به عنوان نمونه شرکت خودروسازی چانگان که با شرکت فورد مشارکت دارد یک میلیون و 200 هزار خودرو را با برند چین و 900 هزار خودرو را با برند فورد تولید کرده است.

وی افزود: این شرکت خودروسازی در مرکز تحقیقاتی اش هشت هزار مهندس دارد در حالی که جمع متخصصان ما در صنعت خودروسازی به 500 نفر نمی رسد.

شجاعی فرد از فساد در بخش واردات نیز انتقاد کرد.

محمد بحرینیان تولیدکننده و عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در ارتباط با این برنامه گفت: راهبرد برای تولید داخلی وجود ندارد و عقلانیت در سیاستگذاری ها در این زمینه با مشکل روبرو است.

وی افزود: دولت ها تمایل دارند به ساده ترین وجه منابع ارزی نفتی را خرج کنند.

بحرینیان گفت: 78 درصد واحدهای تولیدی کشور در دو رده پایینی استانداردهای جهانی قرار دارند.

وی افزود:از سال 1338 تا پایان سال 1394 صنعت خودروسازی بیش از سه هزار و 600 میلیارد دلار به اقتصاد کشور پول تزریق کرده است.

بحرینیان گفت: اینکه برخی می گویند چرا در صنایع دفاعی پیشرفت کرده ایم اما در صنعت خودروسازی با مشکل روبرو هستیم به این دلیل است که در صنایع دفاعی تصمیم گیری برای انجام امور متمرکز است اما در خودروسازی با دولت هایی روبرو هستیم که تولید برای آنها مهم نیست.

وی افزود: دولت ها حمایتی از صنایع خودروسازی نمی کنند در حالی که هر اشتغال در صنعت خودروسازی شش شغل ایجاد می کند.

بحرینیان گفت: از سال 71 تا 94 صد و پنجاه و چهار میلیارد دلار افزایش ارزش تولیدات خودروسازان داخلی بوده است.

وی افزود: در سال 80 بیست و شش درصد کل مالیات کشور از صنایع خودروسازی اخذ شده است اما در سال 90 این رقم به دلیل واردات و مونتاژکاری در بخش خودرو به چهارده و نیم درصد کاهش یافته است.

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: واحدهای تولیدی کشور به دلیل نداشتن نوآوری به مونتاژکاری روی آورده اند.

وی افزود: به دلیل مونتاژکاری از فنآوری روز دنیا عقب هستیم و تولیدات کشور توجیه اقتصادی ندارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صاحب خبر ، تاریخ انتشار: 27مهر1396 ، کدخبر: 22012235: www.sahebkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین