پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
می خواهند سر تولید منت بگذارند و به آن وام با بهره ۱۸ درصد بدهند و این یعنی باید تولیدی انجام شود که ۴۰ درصد سود داشته باشد.

شعار سال: این روزها طبق اعلام آمار توسط استانداری البرز ۲۹۴ واحد ۶۵۱ میلیارد تومان تسهیلات از قبال اقتصاد مقاومتی دریافت کرده اند اما آنچه مسلم است دریافت اعتبارات باید به بهبود وضعیت صنایع و تولید استان کمک کند درحالیکه گذری بر کارخانه جات نشان می دهد حال و روز خوشی ندارند.

در واپسین روزهای سال ۹۵ خبرنگار ما مدیر بخش های مختلف تولیدی استان البرز همکلام شده تا مشکلات آنها را جویا شود که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

محمد نوروزی مدیر کارخانه و شرکت آذرموتور و فعال در زمینه قطعات خودرو با بیان اینکه یکی از مزیت های صنایع خودروسازی در البرز نزدیکی به پایتخت است گفت: هزینه های حمل و نقل پایین است و در واقع به مشتریان نزدیک هستیم.

وی درباره چالش های صنعت خودرو علاوه بر البرز در کشور افزود: نقدینگی و بلوکه شدن پول هایمان پیش مشتری چالشی است که پیمانکاران فعال در زمینه صنعت خودرو با آن مواجهند.

نوروزی اظهار داشت: فکر می کنم وضعیت صنعت خودرو در استان البرز به نسبت سایر استان ها بهتر باشد اما ما با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنیم و البته براورد دقیقی از مجموع البرز ندارم.

مدیر کارخانه و شرکت آذرموتور در خاتمه تصریح کرد: امسال تیراژ خودرو سازی رو به رشد بود و خوشبختانه تعدیل نیرو نداشتیم اما سال های قبل به ویژه ۹۲ و ۹۳ مجبور شدیم درصد زیادی از پرسنل را تعدیل کنیم.

و اما در ادامه امین فتاحی مدیر یکی از کارخانجات مواد شوینده در البرز معضلات صنعت و تولید را به شرح ذیل به خبرنگار ما گفت: درباره چالش های صنایع همایش، کنفرانس و .صحبت زیاد انجام شده است و تقریبا درد را همه می دانیم.

در همه جای دنیا کشورها بر پایه تولید و صنعت می چرخد و کشوری در دنیا موفق است که پایه را بر این دو اصل ببیند، آلمان در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شد اما امروز اقتصادش نامبر وان در دنیاست چرا که تولید و صنعت توانست نجات بخش آن باشد.


در جامعه ای که تولید و صنعت وجود نداشته باشد بزه و فساد بیداد می کند و امروز در کشور ما علی رغم شعارهای بسیار قشنگی که می دهیم به سمت نابودی تولید پیش می رویم، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند اقتصاد مقاومتی اما هنوز آقایان نتوانسته اند تعریفی از آن داشته باشند البته خیلی هم سخت نیست و تنها در یک عبارت حمایت از تولید داخلی می گنجد.

حمایت راه های مختلفی دارد، امروز کارخانه ما ۵۰ سال قدمت دارد و درآمد آن خرج هزینه هایش شده است و علت اکتیو بودن آن نداشتن بدهی است اما اگر وام بانکی داشت مانند بسیاری از کارخانجات در یک منجلاب فرو رفته بود و از بین می رفت.

در همه جای دنیا حمایت از تولید کار راحتی است و کار اصلا پیچیدگی ندارد و امروز اگر عده ای می خواهند از تولید حمایت کنند باید منابع بانکی در اختیار تولید قرار گیرد که یک تعریف دارد، چندی پیش اعلام کردند در سایت بهین یاب ثبت نام کنید تا به شما وام دهیم، اولین نفری که پس از تخصیص بودجه در استان البرز به وی زنگ زدند بنده بودم اما من آن را رد کردم.

خیلی می خواهند سر تولید منت بگذارند می خواهند به آن وام با بهره ۱۸ درصد بدهند و این یعنی من باید تولیدی انجام دهم که ۴۰ درصد سود داشته باشد تا بتوانم ۲۰ درصد به بانک داده و ۲۰ درصد برای خودم باقی بماند.

امروز بانک ها باید از تولید حمایت کنند، در کشوری مانند ترکیه بانک با بهره ۴ درصد تسهیلات به تولید کننده می دهد تا با آن تنخواه به کار خود ادامه دهد و زمانی که صادرات انجام می شود دولت ۳۰ درصد به آن پاداش صادراتی اعطا می کند امروز ما بازار عراق و افغانستان را از دست دادیم چرا که نمی توانیم با کشور ترکیه رقابت کنیم.

علت عدم تحقق مقوله اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ عدم اعتقاد مسئولین در سطح کلان نسبت به این مهم است چرا که زمانی به مسئله ای جامه عمل پوشانده می شود که اعتقادی وجود داشته باشد اما ما فقط جمله و صحبت گفته و کار دیگری انجام نمی دهیم.

ثبت نام در سایت بهین یاب برای وام ۱۸ درصد به معنای حمایت از صنایع نیست زیرا زمانیکه کارخانه ای ۳۰ درصد فعال است یعنی نتوانسته ام تولید را به سوددهی برسانم و محصول آن را در بازار عرضه کنم و البته وام با سود ۱۸ درصد سخن است و در عمل ۲۲ درصد تمام می شود و این همانند غرق شدن کسی است که به تخته چوبی دست می اندازد.

اعتقاد به یک سخن خیلی خوب است، در جلسات متعدد شرکت کرده و به آقای روحانی نیز نامه داده ام، کمک به تولید راحت است، امروز همه قبول داریم رکود وجود دارد و اگر تورم کنترل شده است به واسطه رکود خواهد بود اما من معتقدم تورم وجود داشته باشد اما مملکت فعال باشد امروز می گویند تورم کاهش یافته اما آیا مردم واقعا قدرت خرید دارند؟

اگر کارخانه خارجی در البرز فعال شده است باید نرخ بیکاری در استان البرز پایین آمده باشد که همچنان رو به رشد بوده و البته ما الان با ۷۰ درصد ظرفیت کار می کنیم.

امروز آنچه در تلویزیون و گفته می شود باید مردم عامه آن را در جامعه لمس کنند، البرز رتبه دوم را در جذب سرمایه گذار خارجی در کشور کسب کرده است اما آیا مشخص است چند کارخانه خارجی طی یک سال گذشته در البرز احداث شده است؟ یا صرفا اینها روی کاغذ است؟

و اما در خاتمه آنچه مسلم است نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۵ نشان می دهد نرخ بیکاری استان البرز که در سال ۹۴ عدد ۱۲٫۴ بود در سال ۹۵ به ۱۴٫۳ رسیده است و البته با توجه به رشد ۳ درصدی بیکاری در کشور به نظر می رسد ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی نتوانسته است آنچنان گره ای از مشکلات صنعت البرز باز کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پورتال اطلاع رسانی البرز24، تاریخ 28 اسفند 95، کد مطلب: 24609: www.alborz24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین