پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۵۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
پیاه روی اربعین یکی از مهمترین مراسم های مذهبی نه تنها شیعیان بلکه مسلمانان می باشد و نشان دهنده قدرت و شکوه دوستداران اهل بیت و ائمه اطهار می باشد.

شعارسال : مراسم پیاده روی اربعین، بر اساس آمارهای غیر رسمی در سال گذشته 26 میلیون نفر را به این کشور کشاند. به همین دلیل است که رهبری همیشه در بیانات و سخنرانی های چند سال اخیر خود توجه خاصی به این موضوع داشته و بر انجام این «حرکت عظیم مردم» تاکید ویژه داشته اند.

البته رهبری همیشه بر رعایت ضوابط و مقررات و البته لزوم آسان کردن راهپیمایی اربعین توسط مسئولین سخن گفته اند. ایشان در دیدار بسیجیان در 3/9/95 می فرمایند:« از جمله‌ی شاخه‌های شکر، یکی این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیّت این به عهده‌ی مسئولان بخشهای مختلف کشور است. گاهی حوادثی پیش می‌آید؛ نگذارند این حوادث [تکرار شود]، پیشگیری کنند؛ این هم جزو شکر است. به‌هرحال این نعمت را قدر بدانیم، نعمت بزرگی است. و این ان‌شاءﷲ یک نعمت پایدار خواهد بود و برای ملّت ایران و ملّت عراق، مایه‌ی عزّت و سربلندی و افتخار خواهد بود. حالا در دنیا سعی میکنند که نگذارند این نورافکن قوی دیده بشود، لکن نمیتوانند، دیده خواهد شد؛ سعی میکنند دیده نشود یا تحریفش کنند، [امّا] هیچ‌کدام به جایی نمیرسد؛ وقتی ادامه دادید حرکت را، ناچار، حقیقت خود را آشکار خواهد کرد».

اما برخلاف فرمایشات رهبری در سال های اخیر که این مراسم بزرگ برگزار می شود همیشه مشکلاتی بوده که نه تنها برطرف نشده بلکه در سال های بعد نیز تکرار شده است. در این باره می توان به هزینه پارکینگ، مشکلات دریافت گذرنامه، نحوه عبور از مرز و هزینه‌هایی که به زائران پیاده اربعین حسینی(ع) در ایران و عراق تحمیل می‌شودو... اشاره کرد.

اعمال مجازات‌های شدید دولت عراق با زائران فاقد مدارک
دیروز سردار حسن کرمی فرمانده قرارگاه ظفر یگان‌های ویژه ناجا در جلسه قرارگاه ظفر در مرز مهران اظهار داشت: زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات دارند، بدون تهیه گذرنامه و ویزا به مرز مراجعه نکنند، زیرا دولت عراق برای زائرانی که بدون داشتن مدارک لازم به این کشور سفر کنند، مجازات‌های شدیدی اعمال می‌کند. فرمانده قرارگاه ظفر یگان‌های ویژه ناجا تصریح کرد: یگان ویژه در لایه‌های کنترلی امنیتی اجازه خروج به زائرانی که بدون روادید قصد عزیمت به عراق را دارند، نمی‌دهد؛ برای اینکه هموطنان در کشور عراق با مشکل رو به رو نشوند.

خروج یک عکاس ممنوع‌الخروج از کشور با نامه مدیر وزارت اطلاعات

مدت اعتبار گذرنامه برای سفر اربعین

حدود سه هفته پیش سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه ای اعلام کرد: برای رفاه حال زائران حسینی ایام اربعین، مذاکراتی میان مسئولان ستاد مرکزی اربعین جمهوری اسلامی ایران و مسئولین کشورعراق صورت گرفت که طی آن مذاکرات مقرر شد حداقل اعتبار گذرنامه زائران برای دریافت ویزای اربعین بجای شش ماه، سه ماه در نظر گرفته شود.

این در حالی است که قبل از این اطلاعیه مقامات و مسئولین تاکید داشتند که حداقل اعتبار گذرنامه زائران برای دریافت ویزای کشور عراق، شش ماه است. براین اساس، پلیس در اطلاعیه‌ای به زائران توصیه کرد که برای خروج از کشور با گذرنامه معتبر که حداقل شش ماه دارای اعتبار باشد اقدام کرده و اگر گذرنامه‌شان معتبر نیست به هیچ عنوان به مبادی مرزی مراجعه نکنند.

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز کمی پیشتر به زائران توصیه کرده بود که حتماً گذرنامه معتبر همراه داشته و دقت کنند که گذرنامه‌شان کمتر از شش ماه اعتبار نداشته باشد و حتماً در مدت زمان باقیمانده نسبت به تمدید اعتبار آن اقدام کنند. سردار منتظرالمهدی سخنگوی ناجا نیز بر داشتن گذرنامه معتبر حداقل با شش ماه اعتبار تأکید کرد و شرط لازم برای خروج از کشور و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین را منوط به داشتن گذرنامه معتبر و ویزا دانست.

اما این موضوع مشکلاتی بسیاری را بوجود آورده و در حالی که فقط حدود 10 روز به مراسم اربعین حسینی باقی مانده و زائران مشتاق در حال عزیمت برای شرکت در مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی هستند، اطلاع‌رسانی‌های غیرواقع و نادرست باعث شده تا جمعی از دوستداران این مراسم بزرگ معنوی از ادامه سفر بازبمانند.

دیروز مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و گو با فارس در مورد اعتبار گذرنامه زائران اربعین دوباره تأکید کرد که مدت زمان اعتبار گذرنامه در داخل ایران و داخل عراق براساس عرف بین‌المللی 6 ماه است. وی گفت: زائران اربعین باید به مدت زمان اعتبار گذرنامه توجه کنند و در صورت عدم اعتبار 6 ماهه گذرنامه نسبت به تعویض آن سریعاً اقدام کنند.

هزینه پارکینگ برای زائران اربعین

برخی مشکلات در خدمات‌دهی‌ و هزینه‌تراشی‌های بی‌مورد نیز موجب آزردگی زائران شده که نمونه اخیر آن اخذ ورودی 50 هزار تومانی بابت هزینه پارکینگ در پایانه مرزی چزابه بود. بعد از انتشار خبر ورودی 50 هزار تومانی برای پارکینگ مرز چزابه، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی و فرماندار دشت آزادگان بر پیگیری قاطع این مسئله و برخورد جدی با خاطیان تاکید کردند. عبدالرضا سعیدی نیا؛ فرماندار دشت آزادگان پس از بررسیهای لازم درباره قیمتهای ورودی و شبانه‌روزی پارکینگهای چزابه که مورد انتقاد شدید مردم قرار گرفت، اظهار کرد: بعد از انتشار خبر قیمتهای نامناسب پارکینگهای چزابه به بازدید از این نقاط مبادرت کردیم.

وی ادامه داد: دست‌اندرکاران پارکینگها در توجیه عمل خود اذعان کردند که مبلغ ورودی 50 هزار تومانی در اصل به‌صورت ودیعه از زائران گرفته می‌شود و قیمت واقعی پارکینگها در هر 24 ساعت 5 هزار تومان است.

فرماندار دشت آزادگان ادامه داد: مسئولان پارکینگها تاکید داشتند که این پول ودیعه (ورودی 50 هزار تومان) در زمان بازگشت زائران مورد حسابرسی قرار می‌گیرد و با توجه به حساب صورت گرفته مابه‌التفاوت به آنها پرداخت می‌شود یا اگر تعداد روزهای بهره‌گیری از پارکینگها بیش از مبلغ دریافت شده باشد، باقی مبلغ پارکینگ (مبلغ بیش از 50 هزار تومان) از زائران گرفته می‌شود!

خروج یک عکاس ممنوع‌الخروج از کشور با نامه مدیر وزارت اطلاعات

همچنین با اینکه در سال 94 دریافت عوارض خروج از کشور در مزرهای شلمچه، مهران و چذابه حذف شده بود اما این عوارض پس از دو سال دوباره بازگشته است و زائران در مرز شلمچه و منطقه آزاد اروند باید مبلغ 12500 تومان به ازای هر نفر با عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنند در حالی که چنین مبلغی در مرزهای چذابه و مهران دریافت نمی شود.

هفته قبل کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در پنجاه و نهمین جلسه کمیته هماهنگی طرح های ویژه ترافیکی درخصوص موضوع حمل و نقل در مراسم اربعین امسال گفت: اقدامات زیربنایی برای مرز خسروی انجام شده است تا خودروهای شخصی و اتوبوس بتوانند در این مسیر تردد کنند.

وی افزود: پیش بینی می کنیم 50 درصد زائران اربعین با حمل و‌نقل عمومی جابجا شوند و حدود 12 هزار اتوبوس برونشهری با 30 هزار سرویس در هر دور رفت و برگشت حدود یک میلیون و 200 هزار نفر با اتوبوس ها جابجا می شوند. کشاورزیان گفت: شرکت های تعاونی اتوبوسرانی اجازه دارند تا سقف 100 درصد کرایه رفت و برگشت را برای مسیر اربعین افزایش دهند. وی ادامه داد: ایمنی مسیرهای منتهی به مرز در مسیرهای 3 مرز قبلی خروجی اربعین صورت گرفته است.

رونق بازار دلالان و کارچاق‌کن‌ها برای ویزا

از سوی دیگر روند کند صدور ویزای اربعین در کرمانشاه پای دلالان را به این موضوع هم باز کرده و زوار برای اینکه زودتر در این اوضاع به هم ریخته بتوانند به ویزا برسند باید دست به دامن دلال‌ها شوند. گفته می شود در اطراف دفاتر زیارتی و حتی کنسولگری عراق عده‌ای هستند که فقط کافی است بو ببرند که شما زائرید و برای گرفتن روادید به مشکل برخوردید آنگاه با ژست کمک کردن جلو می آیند و راه چاره پیش پایت می‌گذارند؛ راهکارشان برای خلاصی زوار، پرداخت مبالغی تا چندبرابر مبلغ ویزاست و مسافران هم که برای نجات از وضعیت پیش آمده چاره‌ای دیگر ندارند مجبور به پرداخت این مبالغ می‌شوند.

یک زائر کرمانی که برای دریافت ویزای اربعین به کرمانشاه سفر کرده بود در گفتگو با مهر اظهار داشت: دفاتر زیارتی به ما اعلام کردند که صدور ویزا برای ما ممکن است حتی ۱۵ روز طول بکشد و یکی دیگر از دفاتر هم که اصلا قبول نکرد کار ما را انجام دهد. محمدی افزود: ما برای پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) می‌خواهیم به عراق برویم و طبیعتا چند روز قبل از اربعین باید از مرز عبور کنیم و خودمان را به این مراسم برسانیم که در اینصورت ویزای ۱۵ روز دیگر به درد ما نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هم برای دریافت ویزا مشکل داشتیم خاطرنشان کرد: سال گذشته یک نفر را به ما معرفی کردند و گفتند می‌تواند یک روزه برای ما ویزا بگیرد و در عوض ۳ برابر هزینه‌ای که اعلام شده بود را از ما گرفت.

دولت عراق بودجه راهپیمایی اربعین را نمی‌دهد

یکی از مشکلات دیگری که حدود ده روز قبل از اربعین مشهود می باشد عدم توجه طرف عراقی به فراهم کردن امکانات و رفع مشکلات می باشد. البته نمی‌توان گفت ریالی از سوی دولت عراق و استانداری کربلا هزینه نشده است اما چیزی که واضح است، این است که با بهبود شرایط امنیتی کربلا و مهیا شدن وضعیت بازسازی یا نوسازی شهر، به ویژه برای ایام اربعین اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است و هزینه‌ها از سوی شهرداری تهران و دولت ایران تأمین شده‌اند.

در این ارتباط طریحی، استاندار کربلا با انتقاد از دولت عراق، خواستار تخصیص بودجه‌ای برای مراسم اربعین شده و گفته است: «دولت مرکزی تاکنون هیچ کمکی برای تدارکات مراسم اربعین در نظر نگرفته است. لذا از حیدرالعبادی می‌خواهیم تا جهت رفاه حال زائران و خدمت‌رسانی به آنها بودجه ویژه‌ای برای اربعین تخصیص دهد.» او همچنین از حیدرالعبادی خواست مانع از حضور مسوولان عراقی در مراسم اربعین با ماشین‌های نظامی شود چراکه به گفته وی، کربلا امن است و لازم نیست مقامات عراقی نگران جان خود باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری الف، تاریخ انتشار: 8 آبان 1396، کدخبر: 3960807320، www.alef.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارش
-
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
هزینه ها امسال وحشتناک شده.بلیت اتوبوس از تهران تا مهران شده صد و بیست هزار تومن.الف م
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
توی هر زمینه ای باید به گونه ای از مردم سو استفاده شود ؛ حتی در ایامی مانند ایام اربعین حسینی
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین