پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
در شرایطی که ضایعات ناشی از ساخت، فراتر از استاندارد رشد می کند،باید نسبت به کاهش هر چه بیشتر این عارضه، اقدامات لازم عملیاتی شود.

شعار سال: پِرتی در عرصه تولید وفعالیت‌های صنعتی،از موضوعاتی به شمار می رود که هیچ‌گونه راه گریزی از آن وجود ندارد و به واقع می توان آن را جز جدانشدنی از فعالیت های تولیدی قلمداد کرد.

براساس یک قاعده نانوشته، موضوع فعالیت تولیدی‌ها امری پذیرفته شده است، اما در شرایطی که میزان ضایعات و پرتی‌ها بیشتر از حد معمول فزونی یابد، هزینه تولید افزایش و ضریب بهره وری حداکثری از امکانات و داشته ها،کاهش می یابد ، بنابراین حد فاصل این افزایش و کاهش با ضرر، خسارت و هدر رفت انرژی پر می شود.

اگرچه در نگاه نخست، ممکن است پرتی یک واحد تولیدی چندان جدی و قابل توجه به نظر نرسد، اما با مدنظر قرار دادن تمام مراکز و واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور و احتساب میزان ضایعاتی که در طول سال ها در پی فعالیت های صنعتی ایجاد می شود، با اعداد و ارقام سنگینی مواجه می شویم که می توان از آن به عنوان عاملی خسارت بار در فرآیند تولید یاد کرد.

برخی کارشناسان، شاخص های ارزیابی و سنجش میزان موفقیت مدیران فعال در عرصه صنعت و تولید را منطقی و سازنده تصور نمی‌کنند و معتقدند باید در برخی بندها و شاخص های ارزیابیِ موفقیت مدیران بازنگری و تجدید نظر لازم انجام پذیرد.

احتساب میزان هزینه ضایعات مورد توجه قرار گیرد

امیرمهدی شاهوردی، یکی از فعالان حوزه صنعتی در خصوص لزوم توجه به مولفه‌ها و عناصر تاثیرگذار در حصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از ارکانِ اساسی دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی را باید در بهره وری حداکثری از حداقل امکانات موجود جستجو کرد، امری که هدف اصلی از طرح آن، به افزایش بهره وری و تلاش برای بهینه سازی مصرف در حوزه های انرژی، تولید و ...معطوف می شود.

وی افزود: انتظار به صفر رساندنضایعات صنعتییا همان پرتی تولید، امری منطقی و معقولانه نیست و در برخی بخش های صنعت حصول این امر امکان پذیر نخواهد بود، اما در شرایطی که میزان ضایعات بصورت غیرمنطقی و غیرمعمول افزایش می یابد، سیاست بهره وری حداکثری از حداقل امکانات با موانعی جدی مواجه می شود.

شاهوِردی گفت: اگرچه در برخی مراکز صنعتی و تولیدی برای فروش ضایعات ایجاد شده تدابیری اتخاذ می شود، اما در صورت پیشگیری و جلوگیری از افزایش ضایعات و تامین تمهیدات لازم برای کاهش هر چه بیشتر آن، دستاورد و سود حاصله از این امر، فراتر از فروش ضایعات و پرتی هایی که در فرآیند تولید به دست می آید، تامین‌کننده منافع صنعتگران خواهد بود.

این فعال حوزه صنعتی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان همچون آلمان، ساز و کارهایی تعریف شده که بر مبنای آن بصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه میزان پرتی تولید محاسبه و احصاء می شود و در صورت بالا رفتن فراتر از قاعده میزان ضایعات، این نارسایی به عنوان یک نقطه منفی برای مرکز یا واحد فعالِ صنعتی و تولیدی و مدیریت مجموعه های این‌چنینی لحاظ می شود.

وی افزود: البته در برخیمراکز صنعتی فعال در ایرانبصورت نسبی به این موضوع پرداخته می شود، اما با عنایت به عدم دسترسی کامل متولی این امر به میزان ضایعات،امکان رسیدن به عدد و رقمی دقیق از خسارت و هرز رفتن انرژی یا مواد خام و پایه ای که در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار سخت و ناممکن است.

شاهوردی گفت: باید در سیستم حسابرسی مرتبط با این امر، بازنگری و دقت نظر لازم لحاظ شود، که به طور قطع هر آنچه در این خصوص به موفقیت بیشتری دست یابیم، روند تحقق و دستیابی به اهداف مرتبط با سیاست های اقتصاد مقاومتی، با شتاب فزآینده تری همراه خواهد شد.

فساد در زیر سایه ضایعات فروشی

برخی از گزارشات منعکس شده در رسانه ها نیز، موید فسادی است که در پوشش ضایعات فروشی بروز پیدا می‌کند، عارضه ای که متاسفانه امکان کشف آن نیز دشوار است و شاید یکی از دلایل عدم توفیق در این امر به کم توجهی و غفلت از موضوع مذکور باز می‌گردد.

سخن از فروش مواد و اقلامی است که در واقع در چارچوب ضایعاتی نمی‌گنجند و به طور اساسی در چرخه تولید قرار نگرفته اند که در کنار ساخت و تولید، ماحصل ضایعاتی داشته باشند، اما تحت عنوان ضایعات به فروش می رسند و در این خرید و فروش ها عده ای متنفع می شوند.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر لازم، توجه هر چه بیشتر متولیان و مدیران فعال در مراکز و واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ و البته آموزش لازم، شاهد کاهش منطقی این نارسایی باشیم، که خروجی آن در کاهش هزینه های تولید، بهینه سازی مصرف مواد و محصولات مورد استفاده در مراکز تولیدی و صنعتی تاثیرگذار خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 10 آبان 96، کدمطلب:۶۳۰۳۷۹۸، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین