پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم تشییع پیکر استاد ابوالحسن نجفی گفت: استاد نجفی از هر غلط نوشتنی آنچنان به ستوه می آمد که کتاب مهم و اثرگذار غلط ننویسیم را پدید آورد کتابی که کتاب دستی همه ویراستاران بوده و خواهد بود.

شعارسال : پیکر استاد ابوالحسن نجفی ادیب، نویسنده، مترجم و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیش از ظهر امروز با حضور جمع بسیاری از ادیبان، نویسندگان، استادان دانشگاه، هنرمندان و دوستداران این استاد فقید در در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

در این آیین غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جبران ناپذیر بودن از دست دادن استاد نجفی گفت: امروز برای فرهنگستان روز تلخ و سختی است چرا که ما یکی از چهره های درخشان زبان و ادب فارسی ایران معاصر را از دست داده ایم. اگر بگوییم فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از ستون های استوار خود را از دست داده است گزاف نگفته ام.

وی افزود: نجفی از شهر بزرگ و تاریخ پرور اصفهان به ایران تقدیم شده است از خانواده ای عالم و روحانی استاد نجفی با عمر بابرکت 86 ساله خود چندین دوره از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی معاصر را تجربه کرده بود.

حداد عادل درباره ویژگی های علمی استاد نجفی گفت: او در چند حوزه صاحب نظر بود از جمله ادبیات قدیم و جدید، آیین ویرایش و نگارش، وزن شعر فارسی و ترجمه ما کمتر کسی را می شناسیم که در همه این حوزه ها قلم زده باشد و موفق باشد که مرحوم نجفی چنین بود.

وی افزود: آنچه شخصیت استاد نجفی را برجسته تر می کرد ویژگی های اخلاقی او بود به طوری که به زبان ساده باید بگویم استاد نجفی گل بی خار بود. وی فوق العاده مهربان وخیرخواه بود در مدت 50 سال که با استاد نجفی آشنا بودم هرگز ندیدم که نجفی از کسی بدگویی کند و یا از احدی مطالبه ای داشته باشد او تنها به فراغت و کتاب و گوشه اتاقی برای مطالعه قانع بود چرا که وی عاشق ایران و زبان و ادبیات فارسی بود. 
حداد عادل با اشاره به کتاب غلط ننویسیم استاد نجفی گفت: نجفی از هر غلط نوشتنی آنچنان به ستوه می آمد که کتاب مهم و اثرگذار غلط ننویسیم را پدید آورد کتابی که کتاب دستی همه ویراستاران بوده و خواهد بود. 
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به روزهای پایانی استاد نجفی در بیمارستان گفت: 6 ماه پیش استاد را در بیمارستان بهمن بستری کردیم که پس از معاینه پزشکان و بهبودی نسبی مرخص شدند اما از حدود سه هفته پیش ایشان به آنفلوآنزا مبتلا گشتند که به همین علت دوباره ایشان را در بیمارستان مهر بستری کردیم که پزشکان تشخیص دادند ایشان دچار ذات الریه شدند و با وجود تلاش فراوان پزشکان نتیجه ای حاصل نشد و ما گوهری شب چراغ را از دست دادیم که به این زودی ها کسی جای او را نخواهد گرفت. نجفی فردی جامع الاطراف بود که جوانان باید او ر از نظر علمی و اخلاقی الگوی خود قرار دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار سه شنبه 06 بهمن 1394 ، کد مطلب :(5129222)81936109 : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین