پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
من خود را جای یک فرد از اقلیت مذهبی می گذارم. من اکنون در نظامی حاضرم که اجازه دخالت در تصمیم گیری های شهر خود را ندارد و نمی تواند در سرنوشت خود تأثیری داشته باشد؛ بنابراین، وقتی به اینها فکر می شود، احساس بسیار بدی به انسان دست می دهد؛ بنابراین، این را بزرگان از خود بپرسند، اگر خوشایند است این کار را انجام دهند؛ اما برای من خوشایند نیست.

شعارسال: چندی است، موضوع انتخاب و فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی و اقلیت مذهبی شورای شهر یزد در محافل سیاسی و اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاده و درباره حضور و فعالیت وی در این شورا، اخبار و موضع گیری های متفاوتی منتشر شده است.

ظاهراً حکم دیوان عدالت اداری بر مبنای استدلال شورای نگهبان است که اواخر فروردین و پیش از برگزاری انتخابات شوراها، نظریه فقهی خود را درباره تبصره یک ماده 26 قانون شوراها منتشر کرد.

عباسعلی کدخدایی درباره این نظریه فقهی گفته بود: «در تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها نیز گزارش‌ها و درخواست هایی به دست شورای نگهبان برای رسیدگی رسیده بود. فقها آن را در چند جلسه بررسی کردند و در نهایت تشخیص دادند آن تبصره خلاف شرع است و اعلام خلاف شرع نسبت به آن تبصره کردند». در تبصره یک ماده 26 قانون شوراها آمده است: «اقلیت های دینی شناخته در قانون اساسی به جای اسلام، باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند».

در این ارتباط، اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت: محمد جواد کولیوند، رئیس مجلس، رئیس کمیسیون شوراها را از طریق رایزنی با دیوان عدالت اداری، مأمور حل مسأله سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد کرده و بنابراین، در صورتی که این مشکل حل نشود، موضوع به نشست رؤسای قوا ارجاع خواهد شد.

اما تعلیق عضویت سپنتا نیکنام در روزهای اخیر، موجب واکنش های بسیاری شده است، به گونه ای که نمایندگان مجلس، واکنش های متفاوتی از خود در این باره نشان داده اند.

مسعود پزشکیان در گفت و گویی در خصوص این موضوع اظهار داشت: آقای لاریجانی با تفسیرها و راهکارهایی، موضع مجلس را از طریق تریبون مجلس اعلام کرد؛ البته بسیاری از نمایندگان مجلس با این موضوع مخالف بودند و اعتقاد دارند که تفسیر شورای نگهبان اشکالاتی دارد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: جدای از درستی گفته های این طرف یا آن طرف، باید توجه داشت، تصمیماتی که در کشور گرفته می شود، چه تأثیرات اجتماعی در کشور و چه اثرات دیگری در خارج از کشور و منطقه برای نظام ایجاد می کند؛ این است که جای بحث فراوان دارد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: من خود را جای یک فرد از اقلیت مذهبی می گذارم. من اکنون در نظامی حاضرم که اجازه دخالت در تصمیم گیری های شهر خود را ندارد و نمی تواند در سرنوشت خود تأثیری داشته باشد؛ بنابراین، وقتی به اینها فکر می شود، احساس بسیار بدی به انسان دست می دهد؛ بنابراین، این را بزرگان از خود بپرسند، اگر خوشایند است این کار را انجام دهند؛ اما برای من خوشایند نیست و اگر من جای اقلیتی باشم که با من چنین برخوردی شده، قطعا احساس خوبی نسبت به آن تفکر حاکم نخواهم داشت.

وی همچنین در ادامه یادآور شد: موضوع حقوق بشر را کنار بگذاریم. شهید بهشتی در کتاب حق و باطل از دیدگاه قرآن، بحث های جالبی دارد و می نویسد: اگر کسی اسلام را نشناسد و نداند که اسلام چیست، زمانی که از بیرون نگاه می کند و رفتارهایی را که ما انجام می دهیم، منصفانه بداند آن زمان به آن می شود، گفت اسلام است.

پس ما هم همین کار را کرده و از بیرون به قضیه نگاه کنیم. اگر اقداماتی که کردیم منصفانه بود، این اسلام است که بر ما حاکم است؛ اما اگر غیر منصفانه بود، این دیگر اسلام نیست. اکنون بروند از افراد بیطرف سؤال کنند و ببینند این قضاوت ما را قبوال دارند یا نه!

اینکه خودمان ببریم و بدوزیم و بعد بگوییم کار درست را انجام داده ایم، به جایی نخواهیم رسید. دیگرانی که ما را نگاه می کنند، این گونه قضاوت نخواهند کرد.

وی گفت: اینهایی که گفتیم، بحث های اعتقادی است که ما از خود روحانیت و کتاب هایی که نوشته شده یاد گرفته ایم؛ اما یک نگاه بیرونی هم وجود دارد و آن اینکه اینها ما را خوب نمی بینند و علیه ما جوسازی می کنند، ما چرا باید کاری کنیم که دیگران علیه ما جوسازی کنند؟

شورای نگهبان حتما بر پایه مستنداتی حکم صادر می کند؛ اما این احکام از نگاه افرادی که خیلی آشنایی با این قضیه ندارند، خوشایند نیست و از نظر دید افرادی مانند شهید بهشتی هم اصلا اسلام نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 13 آبان 1396 ، کدخبر: 144339 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین