پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۷۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
عبدالرضا هاشم زایی گفت: قانون در رابطه با عضویت «سپنتا نیکنام» در شورای شهر یزد شفاف است و شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری در رابطه نباید دخالت می‌کردند. حتی اگر استفساریه هم تهیه شود تصویب آن بربازعهده شورای نگهبان است که می‌توان حدس زد چه چیزی به تصویب خواهد رسید.

شعار سال: آخرین واکنش‌ها نسبت به ماجرای تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد نامه نمایندگان این استان بود که در آن از علی لاریجانی خواسته‌ بودند در برابر این مسئله موضع‌گیری کند. این نمایندگان در نامه خود آورده‌اند «تصمیمات قضایی باید در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی و امنیت کشور و حیثیت داخلی و بین‌المللی نظام سیاسی و حقوقی باشد». نمایندگان یزد از رئیس مجلس خواسته‌اند «به‌منظور صیانت از قوانین و مقررات» اقدام کند.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز حکم دیوان عدالت اداری در مورد تعلیق عضویت سپنتا نیکنام را غیرقانونی دانسته است. اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان نیز در مجلس در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس با اشاره به دستور وی در ایام تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها، حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر تعلیق عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را متناقض با قانون دانست و خواستار جلوگیری از تضییع حقوق ایرانیان پیرو ادیان الهی شد.

حضور نیکنام در شورای پنجم به دنبال شکایت یکی از رقبای وی که از راه یافتن به شورای شهر بازمانده به حالت تعلیق درآمد. این در حالی است که نیکنام در دوره چهارم نیز عضو شورا بوده است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه در گفت‌وگویی در این رابطه مطرح کرده است «فقط این شورا نگهبان است که می‌تواند خلاف شرع بودن یا نبودن مصوبه‌ای از مجلس را تشخیص دهد و تفسیر جدید شورای نگهبان درباره تبصره ١ ماده ٢٦ قانون انتخابات شوراها، نظر فقهای شورای نگهبان و لازم‌الاجراست

عبدالرضا هاشم زایی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در رابطه با قانونی بودن این گفته شورای نگهبان گفت: این رفتار شورای نگهبان قانونی نیست و نظر شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری با قانون انطباق ندارد زیرا قانون شوراها به‌وسیله مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده و شورای نگهبان هم آن را مورد تائید قرار داده، چهار سال قبل هم آقای «سپنتا نیکنام» یکی از اعضای شورای شهر یزد بوده، اما بعدازاین مدت مشخص نیست به کدام دلیل عضویت او خلاف شرع شناخته‌شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: نظر آقای کدخدایی را قبول ندارم زیرا طبق قانون انتخابات شورای شهر، مجلس ناظر بر آن است. روال گذشته هم به همین شکل بوده و اکنون متوجه نمی‌شوم چه اتفاقی افتاده که فقها شورای نگهبان به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.

هاشم زایی در این رابطه که بر اساس شکایت شکست‌خورده‌های شورای شهر یزد حضور آقای نیکنام با مشکل روبرو شده، اظهار داشت: بعید نیست، ولی باید در نظر داشت که قانون انتخابات شورای شهر در مجلس دهم به تصویب رسید و همین اعضا فعلی شورای نگهبان آن را مورد تائید قراردادند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره بهترین واکنش مجلس نسبت به این مسئله ابراز کرد: ازآنجاکه قانون انتخابات شورای شهر شفاف است، براین اعتقاد هستم که وظیفه مجلس حکم می‌کند تا این مشکل را با توضیحات، جلسه و گفت‌وگو برطرف کنند. حتی برخی از نمایندگان صحبت از استفساریه به میان آوردند که نیازی به آن نیست زیرا در مسائل گنگ که فهم آن‌ها دارای مشکلاتی است می‌توان دست به این کار زد.

وی در این خصوص افزود: قانون شفاف است و شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری در این رابطه نباید دخالت می‌کردند. حتی اگر استفساریه هم تهیه شود تصویب آن بربازعهده شورای نگهبان است که می‌توان حدس زد چه چیزی به تصویب خواهد رسید، بنابراین به‌غیراز اتلاف زمان فایده دیگری به دنبال ندارد.

هاشم زایی درباره تغییر در مشکلی که برای عضو شورای یزد به وجود آمده، تصریح کرد: فضا در این رابطه مثبت است و تصور می‌کنم این مشکل با گفت‌وگو حل می‌شود و مجلس پای این مسئله خواهد ایستاد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره نحوه ایستادگی مجلس در این رابطه توضیح داد: مجلس با اخطار و مذاکره می‌تواند شورای نگهبان را متقاعد سازد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 27 مهر 96، کد مطلب: 82237:www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین