شعار سال: عبدالرحیم کردی در گفتگو با خبرنگار تسنیم درچابهاربا بیان اینکه بندر چابهار نزدیکترین و با صرفهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز افغانستان است اظهار داشت: افغانستان در حال حاضر عمده واردات و صادرات خود را از بنادر عباس و کراچی در پاکستان انجام میدهدو این درحالی است که بندر چابهار در مقایسه با بندرعباس 90 کیلومتر و با کراچی 700 کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیکتر است و این فرصت را براى بازرگانهای افغانستان فراهم میکند که نسبت به بنادر دیگر اموال خود را 20 درصد زودتر صادر کنند.
وی افزود: افغانستان میخواهدبا تبدیل چابهار به مرکز ترانزیت کشورهایآسیای میانه، کالاهای موردنیاز خود را از راه این بندر وارد کند چراکه این کشور تمایل چندانی به استفاده از بندر کراچی برای ترانزیت کالاهای خود ندارد بنابراین باید هرچه سریعتر ارتباط چابهار با افغانستان از طریق ریل، جاده و هوا برقرار شود و وقتکشی در این زمینه بهنفع هیچیک نخواهد بود.
بهگفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افغانها درحال حاضر تنها مصالح ساختمانی، سنگهای زینتی و روغن خوراکی خود را از راه بندر چابهار وارد و ترانزیت میکنند و دلیل عدم استفاده همهجانبه افغانستان از چابهارعدم توسعه زیرساختهای پسکرانهای در این بندر است.
کردی تصریح کرد: درحال حاضر هزینه ترانزیت بار با کامیون از بندرعباس به افغانستان پنج میلیون تومان و از چابهار به این کشور هفتمیلیون تومان است چراکه بهدلیل نبود جادههای ترانزیتی مناسب در مسیر چابهار ــ میلک و همچنین نبود خطهای منظم کشتیرانی در مسیر چابهار کامیونها در چابهار اصطلاحاً یک سر بار هستند درصورتی که در بندرعباس دو سر بار هستند.
وی تأکید کرد: البته توافقات مختلفی برای راهاندازی خطهای منظم کشتیرانی با شرکتهای متعدد کشتیرانی انجام شده که نمونه اجرایی آن خط منظم کاندالا ــ چابهار است که بهطور منظم هرچهار روز به چابهار میآید اما تا زمانی که چابهار بهمعنای واقعی به مرکز ترانزیت آسیای میانه تبدیل شود باید علاوه بر توسعه زیرساختهای ترانزیتی تخفیفها و یارانههایی را هم به صاحبان کالا داد.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 15 آبان 96، کدمطلب:1566198، www.tasnimnews.com