پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه گاهی سلامت نانوایان در کشور مورد غفلت واقع می شود، گفت: باید سلامت جسمی و روحی نانوایان مورد توجه قرار گیرد، زیرا این موضوع با تولید نان ارتباط مستقیم دارد.

شعار سال: مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه گاهی سلامت نانوایان در کشور مورد غفلت واقع می شود، گفت: باید سلامت جسمی و روحی نانوایان مورد توجه قرار گیرد، زیرا این موضوع با تولید نان ارتباط مستقیم دارد.

 مهدی رفیعی در مراسم بزرگداشت روز ملی نان با بیان اینکه نان یکی از مهم ترین منابع تغذیه‌ای است، اظهار کرد: اهمیت سلامت نان بسیار مهم است و باید اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت نان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سالانه دو میلیون تن ضایعات نان در کشور وجود دارد، افزود: بخش زیادی از انرژی مورد نیاز شهروندان از نان تامین می‌شود، ایران جزء کشورهای با مصرف نان بالا است، از این رو باید استانداردهای تولید نان در کشور رعایت شود و باید اعداد معین در مصوبات شورای عالی سلامت در تولید نان رعایت شود.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه باید تمام الزامات قانونی در تولید نان اجرایی شود، تصریح کرد: بازرسان بهداشت محیط با بازرسی و کنترل مواد اولیه تولید نان، اقدامات پیشگرانه را مورد توجه قرار می‌دهند.

رفیعی با بیان اینکه گاهی سلامت نانوایان در کشور مورد غفلت واقع می شود، اضافه کرد: باید سلامت جسمی و روحی نانوایان مورد توجه قرار گیرد، زیرا این موضوع با تولید نان ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه چنانچه کیفیت نان افرایش یابد شاهد کاهش خیلی از معضلات سلامتی خواهیم بود، گفت: در این زمینه باید استفاده از گونه های گندم مناسب، فرایند تبدیل گندم به آرد و آسیب شناسی تولید نان از مزرعه تا نانوایی مورد توجه قرار گیرد.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: برای روند اجرایی گرفتن بازرسی آرد و نان از ظرفیت فعالان این عرصه استفاده می‌کنیم، خوشبختانه در حال حاضر در اصفهان آموزش های ارائه شده به نانوایان در سطح کشوری است.

رفیعی با بیان اینکه در شش ماه نخس امسال سه هزار و 750 مورد آزمایش کیفیت نان در استان اصفهان انجام شده است، گفت: البته هنوز راه نرفته زیادی داریم و باید از روش های نوین بازرسی در این زمینه بهره ببریم و مشکلات علمی و اجرایی در حوزه تولید نان وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود کیفیت آرد کشور است، تصریح کرد: این آرد کیفیت بی ثباتی دارد و از این رو پیشنهاد می شود شاخصه های اصلی آردها بر روی گونی های آرد درج شود تا نانوا برای تولید نان تصمیم گیری بهتری داشته باشد.

با تولید نان سفید بیشترین ظلم به مردم فقیر می شود

همچنین استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نان قوت غالب خانواده ها است و مردم فقیر با مصرف نان به راحتی می توانند تمام مواد مغذی سلامتی را دریافت کنند، اما با تولید نان سفید بیشترین ظلم به مردم فقیر می شود.

موسی صالحی اظهار کرد: جداسازی سبوس از گندم و تولید نان با آرد سفید در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و تنها در ایران با این معضل مواجهیم.

وی افزود: تمام مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B،E و زینک در سبوس گندم وجود دارد، ویتامین هایی که برای رشد و سلامتی بسیار تاثیرگذار هستند، اما با جدا سازی سبوس از گندم و تولید نان با آرد سفید بیشترین ظلم به مردم به ویژه طبقه فقیر شده است.

صالحی با بیان اینکه با جدا سازی سبوس گندم و تحویل آرد سفید به نانوایان دیگر این نان ارزش غذایی ندارد، اضافه کرد: دستور حذف سبوس از گندم نمی دانم از کجا آمده حتی از سوی وزارت بهداشت هم نبوده است .

وی با بیان اینکه افتخار نانوایان گذاشتن نان بر سر سفره تمام مردم است، تصریح کرد: بهترین نان، نان سنگک بود و امروز این نان بدترین نان شده است. نانی که شیخ بهایی طراح آن بود امروز با پخت نان سنگک در یک تنور گازوئیلی با بالاترین شعله که همین شعله زیاد ویتامین آرد را می گیرد، دیگر فایده ای ندارد.

نان کامل و سبوس دار مشابه دیازپام است

همچنین یک متخصص طب سنتی گفت: تنها با تولید نان گندم سبوس دار ارگانیک و جای دادن آن در سبد خانوار و مصرف آن می توانیم از 70 بیماری 100درصد پیشگیری کنیم.

حمیدرضا ضیایی اظهار کرد: نان کامل که همان نان سبوس دار است دارای مواد مغذی هم چون بیوتین، زینک و تمام انواع ویتامین گروه B و E است.

وی افزود: اگر می خواهیم نسل سالمی داشته باشیم تنها با تولید نان کامل و سبوس دار و مصرف آن توسط زنان باردار و شیرده می توانیم به آن دست یابیم.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه بیوتین موجود در نان سبوس دار می تواند عامل پیشگیری از ریزش مو، تنظیم کننده قند خون و کلسترول و ... باشد، ادامه داد: تولید نان با آرد سفید تنها یک نان بی کیفیت و عاری از هر گونه مواد مغذی را به خانوارها تحویل داده است.

ضیایی با بیان اینکه سبوس گندم در بین 400 هزار نوع گیاه در سطح دنیا دارای بیشترین نوع بیوتین است، تصریح کرد: در حال حاضر نان های سفید عاری از هر گونه بیوتین است. یک نان کامل و سبوس دار مشابه دیازپام است. دیازپام عامل درمان استرس، افسردگی و اختلال خواب است، با مصرف یک نان کامل می توانیم استرس، افسردگی و اختلال خواب را درمان کنیم.

وی با بیان اینکه تنها با تولید نان با کیفیت می توان بسیاری از بیماری ها را درمان کرد، گفت: امیدواریم که پزشکان نیز با ما در یک سنگر باشند و با همیاری یکدیگر بتوانیم نان کامل و سبوس دار را بار دیگر به سبد خانوار بازگردانیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 23 آبان 96، کدمطلب:96082313639، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین