پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۴۹۴۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: میزان فرار مالیاتی در کشور 40 تا 50 درصد میزان مالیاتی است که در حال حاضر اخذ می‌شود.

شعار سال: محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شامگاه امروز در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، با اشاره به پیروزی جبهه مقاومت بر داعش، اظهار کرد: نتیجه هشت سال دفاع مقدس پرورش فرماندهان شجاعی همچون سردار عزیزمان قاسم سلیمانی است که افتخار ملت ایران است.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی معادلات نظامی در منطقه را برهم زد و شاهد رویکردی هستیم که افتخاری برای جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی به دست آمده است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام بانکی، گفت: قوانینی که در حوزه بانکی داریم مربوط به چند دهه گذشته است.

پورابراهیمی به ضعف نظارتی بانک مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: در چند ماهه گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که بانک ها سود سپرده ها را تا 15 درصد کاهش دهند، به دلیل ضعف نظارتی بانک مرکزی اکثر بانک ها برخلاف این مصوبه عمل می کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون عملیات بانکی و بانک مرکزی تصریح کرد: تیم تخصصی قوی برای اصلاح قانون عملیات بانکی و بانک مرکزی تشکیل شده، تا پایان امسال در کمیسیون اقتصادی این مهم را به سرانجام می رسانیم و بعد از تصویب، سال 97 آغاز اجرای تحولات در حوزه بانکی خواهد بود.

پورابراهیمی درباره میزان قاچاق کالا در کشور، گفت: برآورده ها نشان می دهد که حدود 20میلیارد دلار ارزش کالای قاچاق در کشور است، دولتی ها می گویند این حجم قاچاق را به 13 میلیارد دلار کاهش داده ایم، بنابراین باید تاثیر این را در بخش تولید و سایر بخش های اقتصادی ببینیم که نمی بینیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسات مبارزه با قاچاق کالا، اضافه کرد: براساس قانون باید این جلسات با حضور رئیس جمهور و یا نماینده ویژه وی برگزار شود متاسفانه در طول سال های اخیر رئیس جمهور حتی یکبار در جلسات مبارزه با قاچاق شرکت نکرده و نماینده ویژه هم تعیین نکرده و جلسات آن عملا نیمه تعطیل است.

پور ابراهیمی با انتقاد به ساختار بودجه ریزی کشور، خاطرنشان کرد: یکی از نعمات تحریم ها این بود که اصلاح ساختار را در بودجه رقم زدیم و سهم نفت در اقتصاد ایران برای اولین بار در سال 1395 به 50درصد رسید.

وی در تشریح منابع درآمدهای دولت به بحث مالیات اشاره کرد و گفت: درآمدهای ناشی از مالیات رشد قابل قبولی دارد اما پیش بینی می شود که میزان فرار مالیاتی حدود 40 تا 50 درصد میزان مالیاتی باشد که اکنون اخذ می شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده را با توجه به مشکلاتی که داشت، اصلاح کرده و تا پایان سال تصویب خواهیم کرد.

پورابراهیمی با اشاره به پرداخت 42 هزار میلیارد تومان یارانه، بیان کرد: براساس بررسی هایی که انجام دادیم تاثیر پرداخت یا عدم پرداخت یارانه در دهک های پردرآمد حداکثر دو درصد است ولی همین پرداخت ها آثار سنگینی برای اقتصاد کشور دارد.

رئیس کیمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تاثیر یارانه بر زندگی دهک های کم درآمد اشاره کرد و ادامه داد: تاثیرگذاری یارانه ها در دهک های پایین 50 تا 70درصد است و بعضا کل درآمد ماهانه آن خانوار محسوب می شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه اراده ای برای حذف دهک های پردرآمد وجود ندارد و ما بارها این را پیگیری کرده ایم، گفت: آقایان زنگنه و طیب نیا در دولت قبل می گفتند شب پرداخت یارانه شب مصیبت ماست و ما به دولت گفتیم، سه دهک را حذف کنید تا مصیبتتان کم شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه باید امسال هدفمندی یارانه ها تعیین تکلیف شود، گفت: دولت باید با مجلس در مورد یارانه ها توافق کند و تصمیمی گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ذکر مثالی در این باره پرداخت و یادآور شد: در استان کرمان کل بودجه عمرانی مصوب سال جاری 1300میلیارد تومان بوده، در شش ماهه اول فقط 1/5درصد نقدی پرداخت شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره بیمه ایرانیان گفت: بیمه ایرانیان تعهدات دولت را به شدت بالا برده است و کسانی را پوشش داده که اصلا نیازی به بیمه ندارند.

پورابراهیمی با اشاره به مشکلات پیش روی طرح تحول سلامت تصریح کرد: پرداخت های طرح تحول با مشکلات زیادی روبه رو است و باید برای آن چاره اندیشی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی وضعیت واظهارت مسئولان آمریکا و دولت‌های اروپایی نشان از این دارد که با جنگی اقتصادی مواجه هستیم در این شرایط دولت باید آرایشی مناسب برای مقابله با این جنگ اقتصادی داشته باشد که متاسفانه چنین آرایشی را نمی‌بینیم.

وی درباره سهام عدالت اظهار کرد: برگه سهام عدالت باید انتقال مالکیت شود تا مردم از حق سهام بهره مند شوند.

پور ابراهیمی با انتقاد نسبت به پرداخت سود سهام عدالت، ادامه داد: این انتقال انجام نشده و دولت در پیشنهاد جدیدی چهار هزار میلیارد سود سهام را می خواهد بین 50میلیون نفر پخش کند که ماهانه بین سه تا پنج هزار تومان برای هر نفر می‌شود که پول دو نان سنگک است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 4 آذر 96، کد مطلب: 6336460: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین