پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: در حال حاضر هر ۵ سال یکبار علم بشر رشد می‌کند اما در کشور ما بعد از ۲۰ سال خانه ها کلنگی می‌شوند که علت آن این است که نتوانسته‌ایم از مصالح با کیفیت استفاده و روش اجرا را به‌خوبی اجرایی کنیم.

شعارسال: مجید کیانپور درخصوص مسکن‌های نوساز فرسوده، اظهار داشت: مسکن مقوله‌ای فرا بخشی است باید چرخه تولید آن را نیز یک مجموعه فرآیند دانست.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی کار و فنی باید مهارت دیده باشند و باید از وجود کاردان‌ها استفاده بهینه کنیم، گفت: در کشورهای توسعه یافته به ازای هر 7 تکنسین یک مهندس وجود دارد اما در کشور ما به ازای 20 تا 30 مهندس یک تکنسین وجود دارد و هرم آن برعکس شده است.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحصیل و علم آموزی بسیار مفید است ،اما نباید چرخه هرم برهم بخورد باید تلاش کنیم نیروی فنی ما کاملا مهارت دیده و کارآزموده شود، ادامه داد: این مسئله وظیفه اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است، این سازمان باید تلاش کند نیروی کارگر فنی و مهارت دیده را آموزش دهد و دارای کارت مهارت باشند.

کارگران ساختمانی بیمه شده دارای کارت مهارت نیاز به بازآموزی دارند

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از نیروهای بیمه شده کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت هستند اما تبحری ندارند و باید باز آموزی شوند، عنوان کرد: مصالح استاندارد دیگر مسئله است، کیفیت آجر‌های بهمنی را به‌‌صورت مثال در نظر داشته باشیم که بعد از 40 سال قابل استفاده هستند، آیا مصالح ما استاندارد لازم را دارند، وزن آجر معمولی در شهرهای مختلف تفاوت دارد وزن به عنوان یک عامل در طراحی ساختمان نقش عمده‌ای را دارد.

نباید در اجرای ساختمان از روش‌های سنتی استفاده کرد

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه مصالح باید به لحاظ کیفیت، وزن، جنس، رنگ و نوع استاندارد و دارای شناسه و مشخصه باشند، باید فولاد، سیمان و بتن چک و به‌هیچ عنوان از روش‌های سنتی استفاده نشود، عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا از روش‌های روز دنیا استفاده و آنها را به کشور وارد کنیم، مهندسین و کاردان‌های ما آموزش لازم را ببینند.

ساختمان‌های کشور بعد از 20 سال کلنگی می‌شوند

کیانپور با اشاره به اینکه در حال حاضر هر 5 سال یکبار علم بشر رشد می‌کند اما در کشور ما بعد از 20 سال خانه نوساز کلنگی می‌شود که علت آن این است که نتوانسته‌ایم از مصالح با کیفیت استفاده و روش اجرا را به‌خوبی اجرایی کنیم، اگر به دنبال این هستیم که روش اجرا ساخت را به خوبی انجام دهیم باید از تکنولوژی روز دنیا را برای شرایط ویژه موجود استفاده کنیم.

نظارت مرحله‌ای بر اجرای ساختمان معنایی ندارد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وظیفه سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی این است که اجازه ندهند محصولات بی‌کیفیت وارد بازار شود، گفت: با مواردی که به‌صورت غیرمجاز تولید می‌شود برخورد شود  و اجازه ندهند یک مورد از آنها تولید شود، در ماده 33 شیوه اجرای ساختمان آمده است که حتما باید ناظر مقیم داشته باشیم، ناظر مرحله‌ای و نظارت عالیه اصلا معنا ندارد.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت کشور، سازمان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی است که ناظر مقیم بر مراحل اجرای ساختمان نظارت داشته باشد، باید مهندس و در صورت نبود مهندس کاردان با تجربه در محل اجرای ساختمان حاضر باشد.

لزوم نظارت عالیه بر عملکرد ناظر مقیم در اجرای ساختمان

کیانپور با اشاره به اینکه  ناظر باید پای کار باشد نه اینکه بر 5 مرحله ساخت ساختمان نظارت داشته و پایان کار صادر کند، اضافه کرد: ناظر اجرای ساختمان باید مقیم باشد و بر روی نظارت این ناظر یک نظارت عالیه‌ای وجود داشته باشد، این مسئله در حال حاضر حذف شده، باید در ابتدا این مسئله را وارد چرخه تولید کنیم و در نهایت ساختمانی ایجاد شود که عمر مفید ساختمان به بیش از 100 سال افزایش پیدا کند نه اینکه بعد از 30 سال نیاز به بازسازی داشته باشد.

ساختمان در نهایت یک سرمایه ملی است

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس با بیان اینکه هرچند ساختمان به عنوان سرمایه در اختیار شخص است اما در نهایت سرمایه ملی محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید ساختمان را اصولی و ایمن بسازیم تا با بروز حوادث تخریب نشود و سرمایه‌ای را که می‌خواهیم به منظور بازسازی هزینه کنیم به بازار و اقتصاد برده و به رشد تولید ناخالص ملی کمک کنیم.

گونه شناسی در طراحی ساختمان‌ها فراموش شده است

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید در هر منطقه مناسب آن اقلیم اقدام به ساخت و ساز کرده و بحث گونه شناسی را رعایت کنیم، خاطر نشان کرد: خانه‌ای که در چابهار ساخته می‌شود باید با خانه ای که در مناطق دیگر ساخته می‌شود متفاوت باشد، در گذشته به این مسائل توجه می‌شد اما متاسفانه در حال حاضر توجهی نمی‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت ، تاریخ انتشار 5 آذر 96، کد خبر:357879 ، www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین