پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
یکه تازی دلالان و پاس کاری وظایف مسئولان به یکدیگر موجب شده تا ساختمانها بی کیفیت پیر شوند.
شعار سال: این روزها کیفیت ساختمان ها در اثر بی توجهی به اصول علمی ساخت و ساز و رعایت نکردن استانداردها به یک بمب ساعتی در دل شهرها تبدیل شده است.

بطوریکه براساس اعلام نظر کارشناسان عمر مفید ساختمان در کشور بطور متوسط کمتر از 35 سال است و این خود سرعت بالای فرسوده شدن بافت شهری را نشان می دهد.

این ساخت وسازهای بی کیفیت در حالی رقم می خورد که فکر مسئولان فقط به دور رکود و قیمت مسکن می چرخد و تمام هم و غمشان حل این مشکل شده است.

البته از سویی دیگر یکه تازی سوداگران و دلالان هم در این زمینه بی تاثیر نبوده به گونه ای که ساختمان های بی کیفیت را در پس ظاهر فریبنده و با دادن رنگ و لعاب دروغین بالا می برند و پیری زود رس را برای شهر به ارمغان می آوردند.

لازم به ذکر است که 97 درصد از مساحت کشور بر روی کمربند زلزله قرار دارد و ساخت و سازهای غیر اصولی فقط هزینه های مالی و جانی را بیشتر می کند به گونه ای که وقوع حادثه ای در کلان شهر تهران می تواند موجودیت آن را به خطر بیندازد.

البته ساخت و ساز ساختمان ها با مصالح غیر استاندارد و استفاده از افراد فاقد تخصص و کارگران غیر ماهر نیز از جمله دلایلی است که بلای جان شده و به دنبال آن ساختمان های فاقد کیفیت و استحکام لازم قد علم می کنند.

این بی کیفیتی ها در حالی رشد می کنند که بسیاری از مسئولان نسبت به آن گله و شکایت دارند اما خود درا مقصر نمی دانند و توپ را به زمین دیگری می اندازند و کارشناسان وزارت راه و شهر سازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت صنعت، معدن و تجارت را متولیان اصلی می دانند و معتقدند هر کدام آنچنان که باید وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند و برای شانه خالی کردن دیگری را مقصر جلوه می دهند.

ساختمان های که توسط دلالان جوانمرگ می شوند

احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن گفت: بخشی از جوانمرگ شدن ساختمان ها مربوط به تخریب واحد های مسکونی است که تراکم کمی دارند و امر افراد سودجو این ساختمان ها را خریداری کرده و با آنکه ممکن است سن کمی هم داشته باشند اما برای سود جویی بیشتر آنها را تخریب و بسیاری از منابع و سرمایه های ملی را تلف و آن را به نخاله های ساختمانی تبدیل می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ضوابط شهرداری نیز مرتب تغییر می کند و ثباتی ندارد.

ساختمان های بی کیفیت هم زود پیر می شوند

سرحدی در ادامه اظهار داشت: ساختمان های بی کیفیت هم نوع دیگری از این ساخت و سازها هستند که معمولا بین 25 تا 35 سال فرسوده می شوند و این در حالی است که عمر مفید ساختمان در دنیا بین 50 تا 100 سال است.

وی ادامه داد: این فرسودگی به آن معنا نیست که آجر، سنگ، تاسیسات و... فرسوده شوند بلکه فوندانسیون نشست می کند و ساختمان از حالت سرپایی می افتد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: به دلیل کیفیت پایین مصالح نامرغوب این ساختمان ها فرسوده می شوند و نگهداری آنها مرتبا نیازمند هزینه است بنابراین باید مرتبا آن را شخم بزنند و تاسیسات، لوله ها، دیواره، پی و... را تعویض کنند پس کوبیدن و از نوع ساختن آن بسیار به صرفه تر از نگهداری آن خواهد بود.

ساخت و ساز بی مجوزها برای سودجویی

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: ساختمان هایی هم که بدون مجوز ساخته می شوند اگر چه در حال حاضر تعدادشان کم شده اما استحکام لازم را ندارند و به علت گودبرداری های غیر اصولی ساختمان ریزش می کند.

سرحدی ادامه داد: این ساخت و سازها نیز به دلیل سودجویی و نامرغوب بودن ساخت و ساز اتفاق می افتد.

چه راه حلی ارائه شود؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در ساختمان سازی باید ضوابط شهرداری، ضوابط طرح جامع و قانون های بالا دستی رعایت شود نه اینکه به صورت سلیقه ای به آنها عمل شود، گفت: پهنه بندی های شهر و دیگر مسائل از سوی مشاوران بطور علمی مشخص شده است بنابراین نباید از این اصول تخطی شود.

وی معتقد است که تقویت نیروهای نظارت و کنترل بر ساخت و ساز نیز یکی دیگر راه حل های برخورد است و اظهار داشت: بین شهرداری، نظام مهندسی و وزارت مسکن وشهرسازی کارها تقسیم شده اما هر کدام مسئولیت را به گردن دیگری می اندازند و آن نظارت کلی که می بایست بر ساختمان باشد وجود ندارد بنابراین ساختمان های بی کیفیت ساخته می شوند.

سرحدی تصریح کرد: اگر یک ماخذ و منبع و یک سازمان خاص مانند سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان که قانونش تعریف شده دارددر این خصوص ایجاد شود و در کنار آن سایر نهادها هم چوب لای چرخ یکدیگر نگذارند و همچنین نظارت کلی و استفاده از مصالح استاندارد هم صورت بگیرد این تخلفات کاهش خواهند یافت که این امر هم به نفع مردم و هم به نفع منافع ملی است.

اجرای ساختمان باید به درستی صورت بگیرد

حداد علی واهبی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: طول عمر ساختمان ها به عوامل متعددی وابسته است که طراحی و اجرای ساختمان از جمله این موارد هستند.

وی معتقد است که اجرا باید به درستی صورت بگیرد و ادامه داد: به کار بردن مصالح مرغوب ساختمانی، استفاده از کارگر و عوامل اجرایی دارای مهارت و نظارت بر آنها، طراحی مناسب ساختمان براساس مقررات ملی تحویل همه از مواردی است که برای یک اجرای خوب نیاز است.

واهبی تصریح کرد:اجرا مهم ترین و اصلی ترین مورد افزایش طول عمر ساختمان است که اگر به درستی اجرا نشود طول عمر کافی نخواهد بود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان خوزستان معتقد است که اگر کارگران، جوش، تاسیسات برقی و ... به خوبی کار خود را انجام ندهند در بهره وری ساختمان مشکل ایجاد می شود و باعث صدمه زدن و پوسیدگی ساختمان ها خواهد شد.

واهبی با اشاره به اینکه نهادهای ذیربط وظیفه خود را در این زمینه به درستی انجام نمی دهند گفت: در بحث تولید مصالح ساختمانی وزارت صنعت و معدن و اداره استاندارد درگیر هستند و در نظارت و طراحی و بررسی کنترل کارگران سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری دخیل هستند که اگر هر کدام از این حوزه ها مسئولیت خود را به درستی انجام ندهند همه این مشکلات در ساختمان ها جمع خواهند شد.

مدیران ارشد کشور به فکر ساخت و ساز نیستند

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در ادامه اظهار داشت: مدیران ارشد کشور به فکر مسائل ساخت و ساز و مسائل عمرانی کشور نیستند و برای آنها مهم نیست که این سرمایه های ملی چگونه انجام می شوند زیرا که تخصصی در این زمینه ندارندو متاسفانه تا زمانی که مدیران ارشد نسبت به ساخت و ساز کم لطف باشند طول عمر ساختمان ها همچنان پایین خواهد بود.

وی عنوان کرد: بخش مسکن هر ساله قسمت اعظمی از تولید ناخالص ملی و سرمایه های ملی را به خود اختصاص می دهد و عدد و رقمی که هر ساله در بخش ساخت و سازهای مسکونی و حتی ادارت هزینه می شود چند برابر بودجه عمرانی مملکت است بنابراین نحوه ساخت و حتی سازندگان آنها بسیار مهم است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان خوزستان بیان کرد: زمانی که یک حادثه اتفاق می افتد همه مشکلات متوجه مهندس ناظر می شود در حالی که وظایف اصلی در این زمینه بر دوش مدیران ارشد و وزیران است که می بایست اجازه استفاده از مصالح غیر استاندارد و ارائه گواهینامه به کارگران و ... را انجام دهند.

و اما ...

آنچه از این گزارش بر می آید این است که مصالح غیر استاندارد با کیفیت پایین، نظارت سوری و غیر مسئولانه، اجرای غیر صحیح، پاس کاری وظایف متولیان به یک دیگر و ... مجموعه ای از عواملی هستند که بخش عظمی از نا هنجاری های ساختمان به شمار می آیند و با وجود اطلاع متولیان صنعت ساختمان و وعده و وعیدهای امیدوار کننده همچنان اوضاع تغییر نکرده و سوداگران و دلالان بی محابا به کار خود مشغولند و لبخند رضایت یک طرفه و تنها بر لبان آنها می نشیند بنابراین قبل از آن که خطری کشور را تهدیدجدی کند می بایست قوانین و مقرراتی وضع شود تا پول و جان مردم حیف و میل نشود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری آنلاین، تاریخ انتشار: 13فروردین1395، کد مطلب: 523022، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین