پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان در سفری قریب الوقوع به اروپا سر می کند.

شعار سال: محمدباقر نوبخت شامگاه شنبه در اولین جلسه از شورای اداری خوزستان در سالن شهید هاشمی استانداری این استان اظهار کرد: در شرایطی در این جلسه صحبت می کنیم که رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه هم اکنون در پاکستان در جهت توسعه مناسبات به سر می برند و بعد از این بازگشت نیز سفر قریب الوقوعی به اروپا و اتریش انجام می شود؛ البته این سفر باید بعد از حضور رئیس جمهور اتریش در ایران انجام شود.

وی افزود: این سفر رئیس جمهور و همچنین حضور هیئت های خارجه در کشور نشانگر یک فضای متفاوت از گذشته است. برای استفاده از چنین فرصت و فضایی نیاز به برنامه ریزی است، البته با عنایت به شرایطی که الآن قوه مقننه در آن قرار دارد و تغییر جایگاه و مسئولیتی که برخی نمایندگان یافتند احتمالا برنامه ششم توسعه با چند ماه تأخیر به مجلس تقدیم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: البته برای اجرای برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی قبلا اختیارهای را به ما داده و این برنامه جامع نگر و مسئله محور را می توان در چهار دسته تقسیم بندی کرد.

نوبخت ادامه داد: محور اول برنامه ششم توسعه پرداختن به موضوعات خاص است که می توانند بحران آفرین باشند. این موضوعات شامل آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی جزو مسائل و مشکلاتی است که اگر طی پنج سال آینده با جدیت به آن نپردازیم ممکن است به بحران برسیم.

وی بیان کرد: موضوعاتی چون آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی در برنامه توسعه پنج سال آینده از اهمیت و توجه خاصی برخوردار هستند. با توجه به اعتباراتی کههزینه می شود، در استان خوزستان نیز می توان به آب به عنوان یک برنامه ملی پرداخته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اضافه کرد: البته خوزستان از گذشته در حوزه آب و کشاورزی با توجه به سفر مقام معظم رهبری و تعهد دولت یازدهم از امتیاز ویژه ای برخوردار بود. در حقیقت به منظور تسطیح اراضی کشاورزی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را برای این استان مصوب و برای اجرایی شدن آن سالانه دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار می گیرد.

نوبخت عنوان کرد: در حال حاضر ۶ هزار میلیارد تومان در حساب های مرتبط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی قرار دارد تا در راستای استمرار طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اقدامات لازم را انجام دهند. این اعتبار به خزانه واریز نشده و مستقیم برای برداشت دو وزارت فوق به حساب های معرفی شده آنها در بانک کشاورزی واریز می شود.

وی یادآور شد: پیرو جلسه شورای برنامه ریزی استان خوزستان که در آن حضور داشتم نیز چند بودجه خاص برای موارد مختلف به این استان اختصاص پیدا کرد. برای نمونه می توان به اختصاص بودجه توسعه پایدار آن هم جدای از ردیف بودجه های تملک دارایی، جاری و هزینه ای استان اشاره کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد: ردیف بودجه ای با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای احیا و بهبود وضعیت رودخانه کارون، ۱۵۰ میلیارد تومان برای توسعه شهر خرمشهر، ۵۰ میلیارد تومان برای اتصال راه آهن خرمشهر به بصره و ۳۰ میلیارد تومان نیز به خارج کردن مغروقه ها از اروند رود اختصاص یافت.

نوبخت تأکید کرد: علاوه بر اختصاص ردیف بودجه های نامبرده باز هم با توجه به شرایط محیط زیست و ریزگردها در این استان نیز اعتباراتی متناسب با حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: پیشران های توسعه هم برای کشور در نظر گرفته شده و یکی از آنها موضوع گردشگری است که خوزستان از این طرح ملی نیز می تواند سهم داشته باشد چون به نحو شایسته ای اقدام به جذب و پذیرایی از گردشگران کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اضافه کرد: این استان مواهب گردشگری بسیار خوبی به ویژه یادمان های دفاع مقدس را دارد که هر ساله خیل عظیم جمعیت را به سمت خود جذب می کند. بنابراین خوزستان از ردیف بودجه ملی بخش گردشگری پیشران توسعه نیز بهره مند شود.

نوبخت تصریح کرد: موضوع خاص اشتغال و تولید ملی را نیز در نظر داشته و برای آن سرمایه گذاری می کنیم. یک بخش از سرمایه گذاری زیربنایی است که برعهده دولت قرار دارد ولی در کنار آن باید از ظرفیت بخش های غیر دولتی نیز بهره مند شد.

وی بیان کرد: همه ظرفیت های خالی تولید کشور در حال استفاده نیست و به سهولت می توان سرمایه ها را به تولید و اشتغال تبدیل کرد. از استاندار خوزستان نیز تقاضا دارم تا ضمن اینکه این استان را همچون سایر بخش ها در بخش اشتغالزایی پایلوت کند بلکه از تک به تک واحدهای تولیدی یک شناسنامه تهیه کند. قطعا با سرمایه در گردش نسبت به سرمایه ثابت که کمتر است می توان واحدهای تولیدی نیمه فعال را فعال تر کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: می توان از تسهیلات ارزان قیمت با یارانه دولت استفاده کرد و حداقل پنج هزار میلیارد تومان را به عنوان یارانه در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این واحدها قرار بدهیم. در حقیقت با شیوه های مختلف از طرح های ملی می توان نسبت به تحریک تقاضا اقدام کرد.

نوبخت افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی اگر امروز مشکل و بدهی دارند به دلیل استنکاف از پرداخت نیست بلکه شرایط اقتصادی آنها را به این روز کشانده است. آمادگی را دارم که ظرف یک ماه آینده در جلسه شورای اداری و یا برنامه ریزی استان خوزستان حضور پیدا کنم تا در راستای اجرای برنامه های نامبرده انجام اقدامات عملی خود را از خوزستان شروع کنیم.

وی یادآور شد: در سال جاری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان برای کمک به صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است. می توانیم از امتیازات و مشوق های صادراتی نیز برای تقویت این بخش بهره مند شویم و آن را بیش از پیش فعال تر کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تأکید کرد: می توان واحدهای دانش بنیان این استان را نیز با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی فعال تر از گذشته کرد. برای فعال تر کردن آنها در سراسر کشور برنامه داریم که با توجه به اولین حضور سال جاری در خوزستان تصمیم داریم تا این سیاست را از خوزستان شروع کنیم.

نوبخت بیان کرد: بحث واحدهای مسکونی به ویژه در بافت های فرسوده نیز در دستور کار قرار دارد. بر اساس مصوبه هیئت وزیران برای کسانی که در بافت فرسوده و یا سایر مناطق اقدام به فعال کردن بخش ساخت و ساز دارند آمادگی پرداخت وام های ارزان با سود ۱۰ درصد را داریم.

وی عنوان کرد: امروز نیازمند ساخت و ساز در عرصه مسکن هستیم که در صورت فعال شدن این بخش قطعا سایر صنایع جانبی هم رونق پیدا خواهند کرد. تسهیلات خاصی برای پرورش ماهی در قفس و کشت گلخانه ای هم پرداخت می شود و خوزستان در این بخش ها هم ظرفیت های لازم را دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد: قصد خروج ۹۰ هزار واحد خودروی فرسوده را نیز داریم که می توان این طرح را هم از خوزستان شروع کرد. در هر صورت کشور امروز نیازمند به اقدامات هدفمند در بخش های نامبرده است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 8 فروردین 1395، کد مطلب: 3585665:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین