پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
شاعر پیشکسوت هرمزگانی با بیان اینکه مجموعه نفیس تحت عنوان فرهنگ نصیر گردآوری کردم اما تاکنون چاپ نشده است،گفت: من با کمک دخترم در مدت 32 سال بر روی این مجموعه کار کرده ایم و با این مشغولیت زندگی می ترسم عمرم به تکمیل آن کفاف ندهد و از همت های والا کمک می طلبم که دستی برای فرهنگ این استان از آستین به در آید.

شعار سال: مرتضی نصیری، شاعر پیشکسوت هرمزگان و جانباز هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: از 12 سالگی این احساس را به شعر داشتم و هر چند سروده های آن زمان را شعر نمی دانم ولی تعدادی را به یاد دارم و به اکثر کارهای هنری علاقه دارم ، در کار تراش و جمع آوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز مدتی مشغول هستم.

در سال 60 در حین آموزش اعزام به جبهه به خیل جانبازان پیوستم

شاعر پیشکسوت هرمزگان افزود: در طول جنگ چندمدت در جبهه های غرب و جنوب بودم، در سال 1360 در حین آموزش اعزام به جبهه که مربی تخریب بودم به خیل جانبازان پیوستم ، در جنگ تحمیلی پادگان اعزام به جبهه را بنیاد نهادیم و فرماندهی آن را تا پایان جنگ برعهده داشتم، بازنشسته سپاه پاسداران ندسا هستم اما بیشتر مرا با نویسندگی ، و شاعری می شناسند.

نصیری با بیان اینکه اکثر شعرهایم در قالب های مختلف بومی بوده است، تصریح کرد: در کنار سروده های بومی در همه قالب های سروده های زیادی نیز به فارسی دری و خملیات داشته و دارم و در مجموعه ای که با عجله در سال 73 چاپ شد نیز از هر سه مورد شعر داشته ام.

روند شعری ام از ده سال گذشته تاکنون دست خوش تحولاتی شده است

وی با اشاره به اینکه روند شعری ام از ده سال گذشته تاکنون دست خوش تحولاتی شده است، گفت: معمولا موجود لایتغیر خداست و پدیده همیشه در حال تغییر و تحول است و انسان نیز پدیده است و دایم در حال تغییر خصوصا شاعر که دارای حسی لطیف بوده و مدام حوادث و روزگار را رصد می کند و تاثیر می گیرد و تاثیر می گذارد . من نیز تابع این تغییرات و تاثیر پذیری بوده ام.

جنون و دیوانگی آخرین مرحله عشق است

جانباز هشت سال دفاع مقدس به اسم مستعار خود به نام گنوغ اشاره کرد و افزود: دلایل زیادی برای انتخاب این اسم مستعار داشتم و از طرفی معنای دیگر مجنون که تخلص سروده های فارسی من بوده به گویش بومی ، گنوغ است که جنون و دیوانگی آخرین مرحله عشق است.

نصیری به مجموعه هایی که از خود به چاپ رسیده است پرداخت و گفت: در سال 73 «گپ گنوغ یک» و در سال 78 «گپ گنوغ دو» مجموعه بنگر سروده های خودم و انجمن بسیج ، عرشیان جزیره زندگینامه شهدای هرمز و قشم با همت پژوهش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و کتب دیگری که در راه است.

مجموعه نفیس تحت عنوان فرهنگ نصیر به دلیل هزینه بالای آن تاکنون چاپ نشده است

وی با بیان اینکه مجموعه نفیس تحت عنوان فرهنگ نصیر گردآوری کردم اما تاکنون چاپ نشده است، تصریح کرد: این مجموعه ی بزرگ و ماندنی که شامل بیشترین واژگان بومی اقصی نقاط استان است و تا کنون سه استاندار و سه مدیر کل ارشاد را دیده و توصیه گرفته و جلد الف آن با 6000 واژه در 650 صفحه قطع a4 فونت 11 ، تکمیل و مجوز چاپ نیز گرفته است به دلیل هزینه بالای آن ، به ویژه تمام جلد ها کسی زیر بار کمک به چاپ آن نمی رود.

مجموعه نفیس تحت عنوان فرهنگ نصیر 32 سال بر روی آن کار کرده ام

شاعر پیشکسوت هرمزگان در ادامه بیان کرد: من با کمک دخترم نرگس نصیری در مدت 32 سال بر روی آن کار کرده ایم و با این مشغولیت زندگی می ترسم عمرم به تکمیل آن کفاف ندهد و از همت های والا کمک می طلبم که دستی برای فرهنگ این استان از آستین به در آید.

نصیری ادامه داد: مجموعه فرهنگ نصیر 32 سال به فیش برداری ، تنظیم ، جمع بندی ، تایپ رایانه ای ، صفحه بندی ، آوانگاری بین المللی و ... مشغول بوده ایم و به دلیل اینکه واژه است و کار میدانی لازم بوده ، تنها من با دخترم و کمک خانواده مشغول آن شده ایم.

وی اضافه کرد: دخترم تازه بدنیا آمده بود که من مشغول این مجموعه شدم و هم اکنون که او فوق دیپلم ادبیات هستند و دارای فرزندی است نیز روزانه چند ساعت هر دو نفر مشغول تنظیم دیگر نسخ آن و واژگان جمع آوری شده هستیم و امیدواریم که کارمان را به اتمام برسانیم و برای چاپ این دانشنامه کمکی از غیب برسد.

روابط با دیگر شعرا در طول زندگی باعث پیشرفتم در حوزه شعر و ادب شد

شاعر پیشکسوت هرمزگان با بیان اینکه ذهن حساس ، مطالعه ، روابط با دیگر شعرا در طول زندگی عواملی بود که باعث پیشرفتم در حوزه شعر و ادب شد، اظهار کرد: بزرگان زیادی در عرصه شعر در این استان درخشیده اند و اگر درخششان در حد دیگر استادان در دیگر استان های کشور نبوده دلایل زیادی دارد از جمله همجواری با کتابها و استادان این حوزه که متاسفانه در این مورد بزرگان استان فرصت این بهره مندی را نداشته اند.

نصیری با اشاره به مطالب بالا ، گفت: مشغولیت و دغدغه های زندگی روزمره دسترسی به حوزه ها و کتابها را برای شعرای استان نامقدور کرده است و در حوزه شعر ما شعرای زیادی را هم اکنون در خارج از کشور نیز داریم که اهل این استان هستند و بزرگانی که هم اکنون در قید حیات هستند نیز کمک شایانی به ادبیات استان کرده اند.

اگر عرصه فراهم باشد شعر هرمزگان حرف های زیادی برای گفتن دارد

وی در ادامه اضافه کرد: استان هرمزگان هنرمندان به ویژه شعرای بزرگی را در خود پرورانده است اعم از جوان یا پا به سن گذاشته و هم اکنون نیز اگر عرصه فراهم باشد حرف های زیادی برای گفتن دارد.

جبهه ها شعر مطلق بود/شعر می تواند محرک شجاعتی و غیر قابل وصف در انسان باشد

جانباز هشت سال دفاع مقدس به حال و هوای شعر و ادب در جبهه ها اشاره کرد و افزود:جبهه ها شعر مطلق بود ، مجموعه ای باور نکردنی از ادب ، از عشق ، از شور و شعور، آنها به فرمایش قرآن شاعرانی بودند که جزو « الاالذین آمنوها » بودند وآنها که دین خدا را بعد از اینکه به آن ظلم شد یاری دادند.

نصیری در ادامه بیان کرد: در جبهه شاعرانی بودند که با عملشان شعر زیبای مقاومت می سرودند و جزو دسته دوم فرمایش قرآن در سوره ی شعرا بودند و در هر نقطه حتی در پشت جبهه یک شعار می توانست یاری دهنده سلحشوری برای جنگیدن باشد چه برسد به یک شعر خوب و محکم و همچنین رجز خوانی از گذشته در جنگ ها مرسوم بوده است و شعر، بسیار می توانست و می تواند محرک شجاعتی غیر قابل وصف در انسان بویژه نسل ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه ادبیات ما در سال های جنگ طبیعی است که ادبیات حماسی و مقاومت باشد ، خاطر نشان کرد: نیاز زمانی همه را به سمت کلمه و وحدت عمل برای نابودی دشمن سوق داده بود و تمام هم و غم ما به سمت پرکردن خلاء احتمالی در کار جنگ بود و نیاز به این مطلب ما را پیش می برد .

نقش ادبیات پایداری خاصه شعر ، در ادبیات کنونی

جانباز هشت سال دفاع مقدس به نقش ادبیات پایداری خاصه شعر ، در ادبیات کنونی اشاره کرد و افزود: کشور بدون دشمن کشوری مرده است ، می بینید که کشورهای بزرگ دنیا با علم کردن یک دشمن برای خود باعث وحدت کلمه در ملت خود می شوند ولی ما که از اول نفس کشیدنمان دشمن داشته ایم و روزی این دشمن در لباس تمام عیار جنگی و از روبرو حمله می کرد و امروز در لباس قلم و تهاجم فرهنگی آمده است .

نصیری در ادامه تصریح کرد: ملتی زنده خواهد ماند که هر زمان دشمنش را بشناسد و با حیله ها و ترفندها آشنا باشد و ضد حمله متناسبی را برای دفع دشمن اتخاذ کند و ادبیات پایداری و مقاومت در امروزه که به فرمان رهبر بزرگمان در سال 93 به نام سال ادبیات مقاومت و سال فرهنگ نام گذاری شد نماد بارزی دارد و نیاز آن بیشتر احساس می شود.

این شاعر پیشکسوت هرمزگانی با اشاره به چشم انداز شعر هرمزگان اشاره کرد و گفت: متاسفانه آنقدر تغییرات سریع دارد اتفاق افتد که بعضی اوقات مخاطبان شعر و بویژه شعرا نیز از ترس اینکه نکند از قافله عقب بمانند و قبل از دریافت آنچه در پیشینیه ادبی این سامان بوده با هضم ناجویده واردات ادبی باعث ضربه های جبران ناپذیر به ادبیات کشور و ایران می شوند .

بی توجهی به داشته ها ممکن است ما را از سرمایه های دیرینه تهی کند

نصیری بیان کرد: فرهنگ ایرانی بر مبنای آنچه در کتب گذشتگان ادب آمده است شگل گرفته و اگر ما پایداریم بر اساس همان فرهنگ و ادبیات است و بی توجهی به داشته ها ممکن است ما را یکسره از دارایی و سرمایه های دیرینه تهی کند .

وی خاطر نشان کرد: همگرایی ناسنجیده عده ای به سبک ها و قالب های نو می تواند باعث افول فرهنگ ملتی باشد و مخاطب انتخابگر است ولی امکان دارد نسل های بعد از ما نتواند تشخیص درست از نادرست فرهنگ رسوب کرده در سروده ها را بدهد و این ممکن است خطر آفرین باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 6 آذر 96، کد مطلب: 1243478، www.dana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین