پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
هم‌اکنون گردشگری خراسان‌جنوبی با وجود پتانسیل‌های مختلف با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو است که باعث شده استان آنطور که باید معرفی نشود.

شعارسال: هم‌اکنون گردشگری خراسان‌جنوبی با وجود پتانسیل‌های مختلف با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو است که باعث شده استان آنطور که باید معرفی نشود.

گردشگری امروزه در سطح بین‌الملل جزو مصادیقی است که به‌عنوان سومین صنعت درآمدزا مطرح است و رشد شتابان گردشگری در سال‌های گذشته جای صنعت خودروسازی را در آینده خواهد گرفت و کشورهای بسیاری گردشگری را به‌عنوان صنعت درآمدزا برای کشور خود در نظر گرفته‌اند و درآمد خوبی کسب کرده‌اند. با توجه به وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در کشور می‌توان گردشگران را از سراسر دنیا به ایران جذب کرد.

اما متأسفانه هم‌اکنون آنطور که باید به صنعت گردشگری در ایران توجه نشده و هم‌اکنون گردشگری استان با وجود پتانسیل‌های مختلف با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو است که باعث شده استان آنطور که باید معرفی نشود.

* صنعت گردشگری در خراسان‌جنوبی مغفول مانده است

«سیداحمد رونقی»، محقق گردشگری در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که خراسان‌جنوبی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری دارد، گفت: هم‌اکنون گردشگری استان با وجود پتانسیل‌های مختلف با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو است که باعث شده استان آنطور که باید معرفی نشود.

وی ادامه داد: وجود مهمانسراهای دولتی،‌ فعالیت گروه‌های آموزش ندیده و فاقد مجوز، نبود تبلیغات، نبود راهنمایان مجرب و دوره دیده، عدم باور به درآمدهای گردشگری از سوی آژانس‌های گردشگری از جمله مشکلاتی است که هم‌اکنون گریبان‌گیر گردشگری استان شده است.

این محقق گردشگری افزود: هم‌اکنون آنطور که باید گردشگر ورودی در استان نداریم از همین‌رو ظرفیت اشتغال هتل‌ها بسیار پایین است که یکی از دلایل آن تعداد کم تورهای ورودی به استان است از همین‌رو برای افزایش شمار تورها باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا اقتصاد استان به چرخش درآید.

رونقی گفت: کویر یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های گردشگری استان است و می‌توان از طریق کویر برای استان کسب درآمد کرد اما متأسفانه اکنون با توجه به این‌که کویر استان ما ثبت ملی شده اما شمار افرادی که به سمت کویر مصر کشیده می‌شوند بیشتر از کویر استان ما است در حالی که کویر مصر ثبت جهانی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی لازم برای ورود توریست به استان باید انجام می‌شود و باید قبول کنیم که فرهنگ ما با فرهنگ توریست‌هایی که وارد کشور و استان می‌شود متفاوت است و در زمینه اجرای فرهنگ بومی خود توسط توریست‌ها باید کمی سهل‌گیر باشیم.

* فرهنگ گردشگری در خراسان‌جنوبی نهادینه شود

«سیدمحمد آذرکار»، مدیر هتل سپهر بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که خراسان‌جنوبی پتانسیل‌های گردشگری بسیار خوب و بی‌نظیر دارد، گفت: برای رونق صنعت گردشگری باید فرهنگ گردشگری جا بیفتد و اگر این مهم محقق شود گردشگری مسیر خودش را پیدا می‌کند و روزبه روز شاهد رونق صنعت گردشگری در استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که امنیت بزرگ‌ترین موهبتی است که داریم و این امنیت را مدیون مسئولان و متولیان امنیت کشور هستیم، اما ساز و کارهای امنیتی در حوزه گردشگری باید به صورت پنهانی و غیرمحسوس باشد تا برای توریست حساسیت‌برانگیز نباشد.

مدیر هتل سپهر بیرجند افزود: صرفه اقتصادی از معیارهایی است که یک سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در هر امری از جمله گردشگری مورد توجه قرار می‌دهد و هم‌اکنون نداشتن تعامل مناسب میان دستگاه‌های مختلف باعث شده سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در خراسان‌جنوبی مقرون به صرفه نباشد.

آذرکار اظهار کرد: گردشگری یک صنعت است و باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد و باید توجه داشت این بخش برعکس کشاورزی و صنعت دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی است و خدمات از مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به نوپا بودن صنعت گردشگری، رونق این صنعت به حمایت مسئولان نیاز دارد و خراسان‌جنوبی نیز در بخش گردشگری حرف برای گفتن دارد و از همین‌رو باید جایگاه حمایتی از بخش گردشگری در استان پررنگ و قوی باشد.

مدیر هتل سپهر بیرجند افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی استان، کشاورزی در وضعیت فعلی تخریب‌کاری است و برای فعالیت در زمینه صنعت نیز باید صنعت‌هایی که آب کم نیاز دارد را انجام دهیم و در این شرایط آنچه که می‌توانیم داشته باشیم تا چرخ اقتصاد استان بچرخد گردشگری است.

آذرکار با اشاره به این‌که عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری نیز از دیگر مشکلات حوزه گردشگری در خراسان‌جنوبی است، خاطرنشان کرد: در کنار این مشکل محدودیت‌های اعتباری از دیگر مشکلاتی است که دست و پای گردشگری استان را بسته و تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده و برطرف کردن این مشکل نیازمند همت مسئولان است تا با برطرف کردن این مشکل بتوانیم شاهد رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در استان باشیم.

* مردم سرمایه‌های خرد و کلان خود را در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کنند

«مرتضی عربی»، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گردشگری امروزه در سطح بین‌الملل جزو مصادیقی است که به‌عنوان سومین صنعت درآمدزا مطرح است.

وی ادامه داد: رشد شتابان گردشگری در سال‌های گذشته جای صنعت خودروسازی را در آینده خواهد گرفت و کشورهای بسیاری گردشگری را به‌عنوان صنعت درآمدزا برای کشور خود در نظر گرفته‌اند و درآمد خوبی کسب کرده‌اند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: در کشور ما در دوره‌های مختلف در برنامه‌های توسعه کشور به گردشگری نگاه شده اما آنطور که باید مورد توجه واقع نشده است.

عربی با اشاره به این‌که طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌اند، تصریح کرد: گردشگری نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد به طوری که بدون هزینه هنگفت، می توان شاهد درآمدزایی و افزایش تولید ناخالص ملی بود.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در کشور می‌توان گردشگران را از سراسر دنیا به ایران جذب کرد، اما متأسفانه هم‌اکنون آنطور که باید به صنعت گردشگری در ایران توجه نشده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: هم‌اکنون با توجه به وضعیت منابع آبی استان کشاورزی گزینه مناسبی برای درآمدزایی نیست و گردشگری می‌تواند بهترین گزینه برای توسعه استان است.

عربی با اشاره به این‌که هم‌اکنون سه اثر شاخص استان ثبت جهانی شده، تصریح کرد: بیابان لوت به‌عنوان نخستین پدیده جهانی در یونسکو ثبت شده است.

وی ادامه داد: قنات بلده فردوس و باغ و عمارت اکبریه نیز از دیگر بناهایی است که ثبت جهانی شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در ادامه در خصوص چالش‌های بخش گردشگری در خراسان‌جنوبی نیز گفت: اعتبارات از مهم‌ترین چالش‌های این بخش است.

عربی ادامه داد: هم‌اکنون با توجه به تحریم‌های موجود قیمت نفت کاهش یافته و با توجه به این‌که بودجه کشور نفت محور است باید برنامه‌ریزان، گردشگری را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که حمل و نقل از دیگر چالش‌های بخش گردشگری استان است، تصریح کرد: شاهرگ توسعه هر استانی بحث حمل و نقل است که در حال حاضر خراسان‌جنوبی دچار مشکل اساسی در این زمینه است و باید نمایندگان استان به طور جدی این مشکل را مورد توجه قرار دهند.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: در سرانه آزادراه‌ و بزرگ‌راه خراسان‌جنوبی استانی محروم است که این امر باعث شده بسیاری از گردشگران و مسافران رغبتی برای سفر به استان نداشته باشند و در نهایت گردشگری استان تحت‌تأثیر قرار گیرد.

عربی با اشاره به این‌که مسئولان همه دستگاه‌های اجرایی در زمینه رونق صنعت گردشگری مسئول هستند، تصریح کرد: گردشگری مانند حلقه‌های زنجیر با دستگاه‌های مختلف در ارتباط است.

وی ادامه داد: با توجه به نقش پررنگ مردم در توسعه استان، از مردم دعوت می‌کنیم سرمایه‌های خرد و کلان خود را در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کنند تا شاهد رونق در این بخش باشیم.

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در ادامه، وجود مهمانسراهای دولتی را یکی از پاشنه‌های آشیل استان در زمینه گردشگری عنوان و تصریح کرد: با توجه به غیرقانونی بودن فعالیت مهمانسراهای دولتی، دستگاه‌های دولتی باید در راستای حمایت از بخش خصوصی مهمانسراهای خود را تعطیل کنند تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی دچار مشکل نشود.

وی اظهارکرد: بخش دولتی هم‌اکنون چابک نیست و مشکلات بخش خصوصی توسط دستگاه‌های مختلف برطرف نمی‌شود و برای تشویق سرمایه‌گذاران بخش گردشگری باید تخفیفات مالیاتی و حمایت‌هایی از این قبیل اعمال شود و در غیر اینصورت شاهد عواقب منفی در این بخش خواهیم بود.

گردشگری یک صنعت است و خراسان‌جنوبی پتانسیل‌های گردشگری خوب و بی‌نظیر دارد و باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد و باید توجه داشت، لازمه رونق صنعت گردشگری در استان همکاری و حمایت دستگاه‌های دولتی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 20 آذر 1396، کدخبر: 96092010801، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین