پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
معاون حقوقی رییس جمهور با تاکید بر ضرورت تدوین قانون فضایی برای کشور، ابراز امیدواری کرد که دولت یازدهم بتواند قانون ملی فضایی کشور را تدوین کند.
شعار سال: الهام امین زاده روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: مطالعات لازم برای تدوین قانون ملی فضایی در حال انجام است و امیدواریم بزودی بتوانیم این قانون را برای کشور تدوین کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است حقوق و دیپلماسی فضایی در کشور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: مباحث حقوقی مربوط به حوزه فناوری های فضایی از سال 88 مورد توجه واقع شده و ما ناچاریم در کنار پیشرفت ها و راهنمایی های نوین در عرصه فضا مباحث حقوقی را نیز مورد توجه قرار دهیم.
امین زاده با بیان اینکه استفاده بهینه از فضا کاهش خسارات حوادث مترقبه را به همراه دارد، افزود: گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدایت عملیات های نظامی از طریق توسعه فناوری های فضایی راحت تر فراهم می شود.
معاون حقوقی رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز فضا برای همه ملت ها دارای اهمیت اقتصادی، اجتماعی و امنیت ملی است، بیان کرد: کشور ما هم باید در این زمینه در عرصه فضا ورود کرده تا امنیت و اقتدار خود را در این عرصه تثبیت کند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری ها از سوی کشورهای جهان از بعد از جنگ جهانی دوم در این بخش سرعت گرفته است، افزود: توجه به عرصه فضا در کنار علوم رایانه ای، نانو و هسته ای در این کشورها از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است.
امین زاده گفت: اگر تا سال های سال سرمایه کشورها فقط با منابع مادی آنها بود امروز فعالیت های دانش محور است که ایجاد امنیت، ثروت و قدرت برای کشورها ایجاد کرده است.
معاون حقوقی رییس جمهور تصریح کرد: اگر ما در علوم فضایی و علوم دانش محور توسعه داشته باشیم می توانیم کشور خود را مجهز به فعالیت های دانش محوری کرده که امنیت، ثروت و اقتدار را برای ما به همراه خواهد آورد.
وی با بیان اینکه لازم است در تصمیمات راهبردی و در مدیریت نگاه مان به آینده باشد، تاکید کرد: باید به دور از حدس و گمان ها محاسبات صحیحی از تهدیدها و فرصت ها داشته و با یک تفکر دانش محور در این عرصه به پیش برویم.
امین زاده با اشاره به اینکه بیش از 50 سال از حضور انسان در فضا می گذرد، گفت: تلاش های زیادی در این مدت برای بهره برداری بیشتر از فضا توسط کشور ها صورت گرفته است.
معاون حقوقی رییس جمهور جایگاه کشور ایران در مباحث مربوط به فضا در میان کشور های منطقه را پیشتازانه عنوان کرد و افزود: باید در کنار این فعالیت های تکنولوژیکی در عرصه فضا مباحث حقوقی هم شکل بگیرد تا حقی که همه ملت ها در عرصه فضا دارند، تضییع نشود.
وی با بیان اینکه در عرصه قوانین مربوط به هوا، دریا و زمین در گستره کشوری و لشگری پیشرفت های بسیار درخشانی داشته ایم، تصریح کرد: عرصه قوانین فضایی نیازمند تلاش و کوشش های بیشتر است که خوشبختانه در چند سال اخیر همگام با پیشرفت های فضایی در عرصه قوانین نیز شتاب حقوقی داشته ایم.
امین زاده صحبت در پیرامون فضا را بسیار متفاوت با بحث های دریایی، هوایی و زمینی دانست و تاکید کرد: عرصه فضایی عرصه ای است که مالکیت در آن راه ندارد و برهمین اساس جنس حقوق فضایی با جنس حقوق هوا، دریا و زمین متفاوت خواهد بود.
معاون حقوقی رییس جمهور گفت: در عرصه حقوق زمین، دریا و هوا با مالکیت و عدم دخالت در مالکیت ها مواجه هستیم در حالی که در فضا با همکاری ها مواجه هستیم.
وی خواستار آن شد تا در کنار سایر کشورها به ساماندهی حقوق بین الملل فضایی بپردازیم.
وی تصریح کرد: فقط سیاست گذاری و قانون گذاری در عرصه دریا، زمین و هوا کافی نیست بلکه باید جمهوری اسلامی ایران در مقررات گذاری عرصه فضا در جهان نقش ویژه تری داشته باشد.
امین زاده با تاکید بر اینکه باید از فضا برای حل مشکلات جهانی استفاده کنیم و برای حل مشکلات بشری از آن نهایت بهره را بگیریم، افزود: فضا نیازمند یک محیط امن و آرام است تا بتوان از آن در جهت حل مشکلات بشری استفاده کرد.
معاون حقوقی رییس جمهور گفت: معتقدیم اگر چهار اصل آزادی بهره برداری مسالمت آمیز، منع تصاحب و تملک فضا، غیرنظامی کردن فضا و اصل پذیرش مسوولیت های فضایی را که سرلوحه تمام کنوانسیون های بین المللی است بپذیریم، مسیر درستی را در پیش گرفته ایم.
وی تاکید کرد: ایران باید با همکاری های بین المللی در کاهش هزینه ها و استفاده از فنآوری های جدید نقش مهمی را ایفا کند.
امین زاده با اشاره به توانمندی های خوبی که در عرصه فضا ایجاد شده است، افزود: جا دارد زیرساخت های حقوقی برای گسترش همکاری های بین المللی فراهم شود.
معاون حقوقی رییس جمهور با بیان آنکه جمهوری اسلامی ایران می تواند در گسترش فرهنگ استفاده مشترک از فضا پیشگام و نقش آفرین باشد، گفت: فضا یک مکان مشترک برای انجام فعالیت های سودمند بشری است که برهمین اساس امنیت مشترک، حقوق مشترک و اخلاق مشترک فضایی یک نوع جدیدی از روابط بین المللی را ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه در عرصه فضایی کشورها محکوم به همکاری هستند، اظهار داشت: باید از تبدیل شدن فضا به یک عرصه نظامی به شدت جلوگیری کرد.
یادآور می شود، هفته جهانی فضا از 4 تا 10 اکتبر همه ساله در کشورهای مختلف برگزار می شود که این هفته در ایران از 12 تا 18 مهرماه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 12 مهر 1394،کد مطلب81784429 (4908711) www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین